در این مطلب می‌خواهیم ببینیم مصرف روزانه چای چه تأثیری بر بدن دارد.
کد خبر: ۱۲۲۴۳۹۰
فواید و مضرات مصرف روزانه چای

به گزارش جام جم آنلاین از باشگاه خبرنگاران جوان، اگر همین حالا که در حال خواندن این مطلب هستید جرعه جرعه از لیوان چایی تان هم می‌نوشید، باید بدانید که با این کار در واقع به همه‌ی اندام‌های بدن تان کمک می‌کنید.

چای سرشار از آنتی اکسیدان‌هایی است که از بدن در برابر انواع بیماری‌ها محافظت می‌کنند. با این حال چای هم مانند هر ماده‌ غذایی دیگری در کنار فوایدش، عوارضی هم دارد. در ادامه می‌خواهیم ببینیم مصرف روزانه چای چه تأثیری بر بدن دارد.

۱- ریسک بروز بعضی‌ها سرطان‌ها کاهش پیدا می‌کند

تحقیقات نشان داده میان آنتی اکسیدان‌ها و عناصر موجود در چای و کاهش ریسک بروز بعضی سرطان‌ها از جمله سرطان‌های پوست، پروستات، پستان و ریه ارتباط وجود دارد. به علاوه، هر یک از انواع چای، بر سرطان‌های مختلفی تأثیر دارند.

۲- سلامت پوست حفظ می‌شود

مصرف منظم چای سیاه می‌تواند ریسک ابتلا به سرطان پوست را به میزان چشمگیری کاهش می‌دهد. جالب آنکه نحوه‌ی آماده سازی چای هم تأثیرات متفاوتی بر این مسأله دارد. چای سیاه داغ برای کارسینوم سلول-سنگفرشی، یکی از انواع سرطان پوستف مفید است. تحقیقات نشان داده چای داغ مفیدتر از چای سرد است و مدت زمان دم کشیدن آن هم مهم است.

۳- ریسک ابتلا به دیابت کاهش پیدا می‌کند

مصرف روزانه‌ی چای سیاه با کمک به کنترل قند خون بعد از وعده‌های غذایی می‌تواند، ریسک ابتلا به دیابت نوع دو را کاهش دهد. تحقیقات نشان داده چای سیاه می‌تواند قند خون را بعد از خوردن مواد غذایی حاوی ساکارز پایین آورد.

۴- دندان‌ها استحکام بیشتری پیدا می‌کنند

گرچه نوشیدن جرعه جرعه‌ی چای در طول روز می‌تواند دندان‌ها را تحت فشار قرار دهد، اما شاید ارزش فواید آن را داشته باشد. طبق تحقیقات، چای سبز خواص ضد باکتری‌ای دارد که از میزان باکتری‌های عامل پوسیدگی در دهان می‌کاهد. مصرف روزانه‌ی چای سبز می‌تواند از شدت پوسیدگی‌های دندانی هم بکاهد.

۵- سلامت قلب حفظ می‌شود

خواص ضد التهابی چای می‌تواند به عروق خونی آرامش ببخشد و آن‌ها را پاکسازی کند، مسأله‌ای که باعث می‌شود فشار کمتری به قلب وارد شود. کاتچین موجود در چای، التهاب را کاهش می‌دهد و به این ترتیب جلوی تشکیل پلاک در شریان‌های حیاتی بدن را می‌گیرد. پزشکان توصیه می‌کنند برای برخورداری از فواید چای برای قلب، روزانه ۳ فنجان چای سیاه بنوشید.

۶- ریسک ابتلا به آلزایمر می‌تواند کاهش پیدا کند

مصرف چای سبز می‌تواند ما رو در برابر تأثیرات اضطراب و احتمال بروز بیماری آلزایمر مقاوم کند. پلی فنول‌های موجود در چای سبز جلوی صدمه دیدن سلول‌ها را می‌گیرد.

۷- وضعیت خواب بهبود پیدا می‌کند

اگر شب‌ها دائماً غلت می‌زنید و خواب خوبی ندارید، قبل از خواب یک فنجان چای بنوشید. مصرف چای‌های درمانی منطقه‌ی آسیای شرقی، می‌تواند بی خوابی را بهبود ببخشد. تحقیقات نشان داده نوشیدن چای می‌تواند کیفیت خواب و زندگی را در کسانی افزایش دهد که از نوع خفیف تا متوسط بی خوابی رنج می‌برند.

۸- ممکن است توجه و هوشیاری افزایش پیدا کند

کافئین موجود در چای می‌تواند توجه و هوشیاری را افزایش دهد. تیانین نوعی اسید آمینه است که تقریباً منحصر به چای است (به استثنای نوعی قارچ خوراکی به نام Bay bolete). این ماده احتمالاً به این طریق توجه را افزایش می‌دهد که به مغز آرامش می‌بخشد، اما در زمانی که نیاز به تمرکز باشد، آن را فعال می‌کند. اگر متوجه شده اید که تمرکز پایینی دارید، سعی کنید قبل از شروع به کار یک فنجان چای گرم بنوشید.

۹- سرعت سوخت و ساز بدن افزایش پیدا می‌کند

کافئین موجود در چای هم به افزایش هوشیاری کمک می‌کند و هم سرعت سوخت و ساز و چربی سوزی در بدن را افزایش می‌دهد (این فرآیند را به ۱۰۰ کالری در روز می‌رساند). با این حال مراقب باشید که در مصرف کافئین زیاده روی نکنید. یک فنجان چای سبز نزدیک به ۴۰ میلی گرم کافئین در خود دارد. پزشکان توصیه می‌کنند مقدار کافئینی که روزانه مصرف می‌کنید بیشتر از ۳۰۰ تا ۴۰۰ میلی گرم نباشد.

۱۰- ممکن است جذب آهن مختل شود

کاتچین موجود در چای می‌تواند توانایی بدن در جذب آهن را تحت تأثیر قرار دهد. این بدان معنی است که حتی اگر به اندازه‌ی کافی هم مواد غذایی حاوی اهن مصرف کنید، قادر به جذب فواید آن‌ها نخواهید بود و دچار کم خونی خواهید شد. گرچه بیشتر افرادی که از سلامت جسمی برخوردارند دچار این مشکل نمی‌شوند، اما آن دسته از کسانی که از کمبود آهن یا کم خونی رنج می‌برند، باید از مصرف زیاد چای سبز خودداری کنند. این مسأله در مورد کودکان، زنان باردار و هر فردی که سابقه‌ی بیماری کلیوی داشته باشد هم صدق می‌کند.

۱۱- ریسک خونریزی می‌تواند افزایش پیدا کند

مصرف زیاد چای به صورت روزانه می‌تواند ریسک خونریزی بر اثر یک خراش جزئی یا ضربه را در شما بالا ببرد. این مسأله شما را مستعد کبودی می‌کند. پزشکان به بیماران توصیه می‌کنند، از ۲ تا ۳ هفته قبل از عمل جراحی، مصرف چای را کنار بگذارند.

۱۲- ممکن است دارو‌ها بی اثر شوند

گرچه چای از فواید بی نظیر و فراوانی برخوردار است، اما اگر دارویی مصرف می‌کنید، حتماً در مورد نوشیدن روزانه‌ی چای با پزشک خود مشورت کنید. کاتچین موجود در چای می‌تواند با بعضی دارو‌های مخصوص قلب و فشار خون تداخل ایجاد کند.

چقدر چای باید بنوشیم؟

در مورد اینکه هر روز چقدر باید چای بنوشیم، پژوهش‌های علمی پاسخ‌های متفاوتی ارائه کرده اند. مسأله این است که چطور بدون اینکه در مصرف کافئین زیاده روی کنیم، بیشترین بهره را از فواید چای ببریم. بعضی پزشکان توصیه می‌کنند، برای اینکه بیشترین فایده را از خواص بی نظیر چای سبز ببریم، بهتر است ۳ تا ۵ فنجان از آن بنوشیم.

کدام نوع چای از همه سالم‌تر است؟

هنگام انتخاب چای از چای‌های شیرین شده پرهیز کنید. بعضی چای‌های طعم دار گرچه هیچ کالری‌ای ندارند، اما در آن‌ها از شیرین کننده‌های مصنوعی و مواد نگه دارنده استفاده شده است؛ بنابراین بهتر است چای را خودتان دم کنید تا آنکه از چای‌های کیسه‌ای و آماده استفاده کنید. هر چه برگ‌های چای بیشتر فرآوری شده باشد، کاتچین موجود در چای تأثیرگذاری کمتری دارد. چای سبز حداقل فرآوری را داشته و در میان انواع چای، بیشترین فایده را برای سلامتی دارد.

هر روز چای بخورید

برای عمده‌ی افراد بزرگسالی که از سلامت جسمی برخوردارند، چای گزینه‌ی سالمی محسوب می‌شود. به طور کلی، کسانی که به طور مرتب چای سبز می‌نوشند سالم‌تر از کسانی هستند که این عادت را ندارند. چای نوشیدنی بسیار سالمی است و تنها در صورت زیاده روی در مصرف آن است که مضراتی دارد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها