مهراد گفت: در بسیاری از موارد بی‌اختیاری ادرار از اولین نشانه‌های بروز ام اس در فرد است.
کد خبر: ۱۱۸۲۸۸۴
اولین نشانه بروز ام اس

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، مهری مهراد رئیس انجمن نورویورولوژی اظهار کرد: نورولوژی رشته‌ای فوق تخصصی از اورولوژی محسوب می‌شود ما در این رشته به دنبال کمک به بیمارانی هستیم که بر اثر برخی اختلالات پیچیده مثل ام اس، دیابت، پارکینسون، دیسک کمر اختلالات و ضایعات نخاعی دچار فلج عصبی در ناحیه مثانه و تناسلی می‌شوند، در واقع علم نورولوژی علمی برای کمک به این افراد است.

وی ادامه داد: این اختلالات مخصوصاً در بیماری ام اس بسیار دیده می‌شود و حتی در بسیاری از موارد بی‌اختیاری ادرار از اولین نشانه‌های بروز ام اس در فرد است این اختلال در ادرار اغلب مشکلات جنسی را هم در پی دارد.

این متخصص نورویورولوژی بیان کرد: متاسفانه در ایران هیچ گروهی از پزشکان مسئولیت اختلالات نامبرده را بر عهده نمی‌گیرد و در واقع این موضوع در کشور ما علمی مدرن و جدید محسوب می‌شود؛ به همین منظور ما برای کمک به بهبود این بیماران اقدام به تاسیس مرکزی برای بهبود مشکلات آن‌ها کردیم.

مهراد گفت: در حال حاضر این فرایند درمانی در ساختمان انجمن و برای بیماران دیابتی در کلینیک دیابت دانشگاه تهران انجام می‌شود، اما با توجه به برنامه‌ریزی‌های انجام شده احتمالا دهه فجر مراکز بیشتری در تهران و شهرستان‌ها برای کمک به این بیماران احداث می‌کنیم.

وی درباره فرایند درمان این بیماران گفت: نداشتن شناخت کافی از آناتومی بدن مشکلات توانمندی جنسی و نداشتن اطلاعات کافی در این حوزه ممکن است فرد را دچار مشکلات زیادی کند؛ این دسته از مشکلات مثل مشکلات آناتومیک و روانپزشکی به راحتی طی چند جلسه مشاوره توسط یک تیم متشکل از روانشناس وکارشناس سلامت باروری اورولوژیست و پزشک خانواده به صورت گروهی یا خصوصی رفع می‌شود.

رئیس انجمن نورویورولوژی ادامه داد: فراموش نکنید اغلب بیماری‌های موثر بر بروز این اختلالات اکتسابی هستند و فرد از ابتدا با آنها درگیر نبوده است پس برای روبرو شدن با آن به کمک یک مشاور نیاز است.

مهراد گفت: در این زمینه خانم‌ها نیاز به کمک و مشاوره بیشتری دارد اما خیلی کمتر از میزان لازم به آن‌ها توجه می‌شود، تمام کسانی که به این بیماری‌ها مبتلا هستند حق بچه دار شدن دارند و برای درمان آنها جلسات مشاوره به صورت جداگانه برگزار می‌شود؛ مشکلات آناتومیک اعتماد به نفس و مشکلات فیزیولوژی را در بدن آنها را رفع کنیم، اغلب خانم‌ها به دلیل بارداری گذراندن دوران یائسگی و گاهی بعد از زایمان دچار تغییرات آناتومیکی در بدن می‌شوند که نیاز به درمان دارد.

وی تصریح کرد: نکته مهم دیگری که وجود دارد موضوع عفونت و بیماری‌هایی مثل اچ آی وی، اچ بی وی و غیره است و در حال حاضر هم هرکسی در داخل کشور برای پیشگیری و درمان این اختلالات وجود ندارد، همچنین مشاوره قبل از ازدواج در حد لازم انجام نمی‌شود در واقع ما با تاسیس این مرکز سلامت باروری به دنبال کمک به این بیماران هستیم.

مهراد گفت: یکی از مهم‌ترین گروه‌های درگیر در این بیماری افراد مبتلا به دیابت هستند ۴۱ درصد از کسانی که پنج سال از ابتلای آنها به بیماری دیابت گذشته است دچار مشکل می‌شوند چرا که اعصاب محیطی در تمام بدن آنها از جمله دست‌ها پاها مثانه و غیره دچار مشکل می‌شود که ممکن است مشکلات باروری را هم برای آنها به دنبال داشته باشد که تشخیص آن بسیار مهم است اما در مواردی شاهد بودیم که برای افرادی مبتلا به دیابت به غلط عمل پروستات انجام شده است.

رئیس انجمن نورویورولوژی درباره راه‌های درمان دارویی برای کمک به این افراد گفت: در ابتدا با استفاده از تجهیزاتی مثل پی آر پی وسایل و روش‌های غیر هجومی به جوانسازی و بازگرداندن حس به اعصاب آنها کمک می‌کنیم مبتلایان به بیماری دیابت را فراموش نکنید که با انجام معاینات اورولوژی به صورت مرتب می‌توانند از بروز این اختلالات جلوگیری کند اما بعد از بروز آسیب کمک چندانی نمی توانیم به آنها کنیم انجام برخی تمرینات فیزیوتراپی به خصوص در خانم ها بسیار کمک کننده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها