تعریق همیشگی، یکی از مشکلاتی است که برای افراد، حسابی دردسر درست می‌کند و افرادی که با این مشکل مواجه هستند، دائما باید حواس‌شان به لباس‌شان باشد که مبادا خیس شود یا بوی بدی بگیرد، این مشکل بخصوص برای برخی در کف دست و پا که همیشه مرطوب است هم دردسرساز می‌شود.
کد خبر: ۱۰۹۹۹۱۷
چند راهکار طب سنتی برای کاهش تعریق

به گزارش جام جم آنلاین، چاردیواری نوشت، برای این دسته از افراد، زمستان و تابستان چندان فرقی نمی‌کند و هیچ وقت این مشکل دست از سرشان برنمی‌دارد گرچه در فصول سرد، کمی وضعیت بهتری دارند ولی مشکل‌شان همچنان به قوه خود باقی‌ است.

دکتر سعید صانعی، پزشک و مشاور درمان‌های گیاهی و طب‌سنتی راه‌هایی را برای از بین بردن تعریق و بوی بد ناشی از آن، به این دسته از افراد توصیه می‌کند.

نگاه سنتی به مساله

دلیل تعریق زیاد از دیدگاه طب‌سنتی، به رطوبت زیاد از حد در بدن مربوط می‌شود. علاوه بر این، ترکیب شدن بلغم و صفرا در بدن نیز می‌تواند در ایجاد این مشکل نقش داشته باشد. ضعیف بودن قوه ماسکه (برخلاف هاضمه عمل می‌کند و تا زمانی که غذا هضم نشده اجازه خروج از بدن را نمی‌دهد، اگر قوه ماسکه در بدن نباشد فرد دچار بی‌اختیاری ادرار و مدفوع می‌شود) می‌تواند باعث تعریق بیش از اندازه شود. افراد برای تقویت وضعیت ماسکه خود، باید گیاه مورد سبز را روی زغال کمی حرارت داده و پودر مورد سبز را در نقاطی از بدن که در آن تعریق زیاد است، قرار بدهند. مورد سبز به این دلیل که قابض است، قوه ماسکه را تقویت خواهد کرد. آن دسته از افرادی که مقدار بلغم و صفرا در بدن آنها بالاست، دچار مشکل تعریق زیاد می‌شوند، به طوری‌که شب‌ها، تختخواب‌شان از تعریق زیاد، کاملا خیس می‌شود. هنگامی ‌که فرد به‌صورت افقی قرار می‌گیرد، بلغم به‌دلیل سنگین بودن به سمت صفرا که سبک‌تر است می‌رود و به این شکل بلغم و صفرا در بدن ترکیب می‌شوند که این مساله باعث افزایش تعریق خواهد شد.

چند نسخه سری!

یکی دیگر از کارهایی که برای تعریق زیاد می‌توان از آن بهره برد، استفاده از نسخه‌های ترکیبی طب سنتی است.

برای این منظور باید سدر، گل ختمی، پوست لیموترش خشک شده، کتیرا و شاتره را پس از پودر کردن همگی، در آب ریخت و برای مدتی آن را کنار گذاشت تا خیس بخورد. این ترکیب را باید به نقاطی از بدن مالید که تعریق در آنها زیاد است. علاوه بر این، برای رفع تعریق زیاد می‌توان مردار سنگ، گل ارمنی و مورد را به نسبت مساوی با یکدیگر ترکیب کرد و با اضافه کردن گلاب یک خمیر به‌دست آورد.

این خمیر باید به قسمت‌هایی که تعریق در آنها زیادتر است زده شود و بعد از گذشت 15 تا 20 دقیقه با آب شسته شود.

کمک گرفتن از غذا

راه‌های زیادی برای برطرف کردن تعریق زیاد در طب‌سنتی وجود دارد که یکی از این راه‌ها، کمک گرفتن از غذاها و خوراکی‌های مختلف است که می‌تواند باعث کنترل تعریق شود. برای مثال، مصرف انواع کلم، به کم شدن تعریق در بدن کمک می‌کند علاوه بر این، استفاده از آب هویج، مرکبات، سیب، نارگیل و... می‌تواند باعث کاهش تعریق شود. مصرف برخی غذاها، در درمان تعریق زیاد موثر است که در این میان می‌توان به استفاده از آش ماش، اشاره کرد. علاوه بر این، استفاده از عصاره شیرین‌بیان به افرادی که تعریق زیاد دارند، توصیه می‌شود، البته آن دسته از افرادی که مشکلات فشار خون دارند، نباید از این عصاره استفاده کنند. یکی دیگر از مواردی که افراد باید به آن توجه کافی داشته باشند، مصرف نمک است به‌طوری‌که افراد مبتلا به تعریق زیاد، باید از مقدار کمی نمک استفاده کنند، چون نمک با تعریق از بدن خارج می‌شود و احتمال افت فشار خون وجود دارد. مصرف آبگوشتی که از ران گوسفند، گلاب، زعفران، نخود و لوبیا درست شده باشد نیز می‌تواند به پیشگیری از تعریق بیش از اندازه کمک کند.

خبری از بو نیست

بوی بد تعریق، در بدن افرادی که در مناطق مرطوب زندگی می‌کنند، بیشتر است. برای رفع بوی بد تعریق راهکارهایی در طب سنتی وجود دارد، برای مثال، مصرف بادمجان به‌صورت غذا، به کاهش بوی بد تعریق کمک می‌کند. علاوه بر این، برای از بین بردن بوی نامطبوع تعریق می‌توان مقداری پودر سفیدآب را با مازو به مقدار مساوی ترکیب و به آن کمی روغن گل‌سرخ اضافه کرد تا به شکل خمیر دربیاید. خمیر به‌دست آمده را باید روی نقاطی که تعریق می‌کنند، مالید و بعد از گذشت یک ساعت آن را شست.

کاملیا تجریشی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها