عکس نوشت، شرحی است بر یک عکس؛ اینبار عکسی از صحنه های گاوبازی در اسپانیا، درباره زندگی مدرن، به ما نهیب می زند.
کد خبر: ۱۰۴۹۱۷۶
فرار از گاوها / حکایت زندگی در 2017

به گزارش جام جم آنلاین، زندگی مردم به پوچی کشیده شده است. طراحی انسان جوری است که می خواهد یکجا نماند و همیشه در حال حرکت باشد. می خواهد قله هایی بسازد، از دامنه بالا برود، بجنگد، زخمی شود، هزینه بدهد، اما به ارتفاعی بلند دست پیدا کند.

اما زندگی مدرن، این نیروی درونی را به یغما برده و آنچنان او را به تباهی و رکود و تکرار کشیده که نسلش را به رفتارهای مسخره و بی حاصل، آلوده کرده است.

1- خودش برای خودش فیلم ترسناک می سازد، پول می دهد، بلیت می خرد، می بیند، می ترسد، شب از ترس خوابش نمی برد؛ قدری هم کیف می کند.

2- خودش رسانه درست می کند، با رسانه، دروغ می گوید. خودش از دروغ هایش، فریب می خورد. به بحران می رسد. در مدرسه به بچه هایش آموزش می دهد که دیگر از دروغ بازی های رسانه، فریب نخورد. اما با تکنیک های جدید، آموزش های قبلی را خنثی می کند.

3- می خواهد لذتش را اضافه کند. برای افزودن لذت، بیشتر مصرف می کند. برای مصرف، پول می خواهد. برای پول، باید مدام کار کند. پس فرصت غذا خوردن را از دست می دهد. سرعت را چاشنی خوردن می کند. فست فود می سازد. خودش را از غذای سالم محروم می کند. مریض می شود. همه آن پول ها را خرج درمان می کند تا دوباره پشت میزش بر گردد، تا کار کند و دوباره پول در بیاورد.

4- ورزش را تبدیل به صنعت می کند. هزار نفر بازی می کنند. یک میلیارد نفر تماشا می کنند. تخمه می شکنند. چاق می شوند. سکته می کنند. می میرند.

5- نقاشی های بی معنا می کشد. شعرهای پوچ می سراید. برایش انجمن درست می کند. همان پوچ ها را تفسیر می کند. همه کف می زنند. در جشنواره ها می خوانند. جایزه می دهند. حراجی می گذارند. می خرند و می فروشند. به آن می گویند هنر برای هنر.

این چرخ باطل، حکایت مرموز زندگی های جدیدی است که از معنا تهی شده است.

یک مثال واقعی

اینجا اسپانیا است. جشنواره ای با عنوان «فرار از گاو» که هرساله تکرار می شود.

گاوهای خشمگین و بی مهار را در خیابان ها رها می کنند. 2 هزار نفر در جشنواره پامپلونای اسپانیا شرکت کرده اند.

سه نفر به شدت مجروح شده اند. مردم از دست گاوهای عصبانی فرار کرده و از این هیجان خود ساخته کیف می کنند.

| عکس نوشت| شماره 35| سید مهدی سیدی |

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها