عکس نوشت، شرحی است بر یک عکس؛ اینبار انتشار تصویری از یک تابلو نصب شده در یکی از تفرجگاه های کشور فرانسه، مباحثات بسیاری را به راه انداخته است.
کد خبر: ۱۰۴۷۰۷۵
قیام اروپا در برابر حجاب / جریمه 150 یورویی بر علیه زنان محجبه

به گزارش جام جم آنلاین، سال هاست که اروپا در برابر «حجاب» قیام کرده و به مبارزه پرداخته است.

این تصویر نمونه ای کوچک از رخدادهای مرتبط با این مبارزه است. نصب تابلوی در یک تفرجگاه ساحلی در فرانسه، انتقاداتی را برانگیخته است.

در این تابلو، با اعلام موارد ممنوعه ورود به این تفرجگاه (نظیر ورود با حیوانات، به همراه داشتن سیگار و مشروبات)، از ورود زنان محجبه نیز جلوگیری شده است. جدای از توهین آمیز بودن این قانون، پیام دیگری نیز در این اقدام پنهان است.

اروپا گمان می کند، حجاب یک سلاح خطرناک بر علیه امنیت و آرامش اوست. سال هاست که جریان قدرت و ثروت در غرب، در حال ترویج این پندار است که زنان محجبه مسلمان، فرهنگ اروپایی را با چالش و تباهی مواجه می کنند.

به ویژه در سال های اخیر و همزمان با ظهور طالبان و داعش، سعی شده است در رسانه های غربی، یک تناظر مستقیم بین «حجاب» و «ترور و خشونت» نشان داده شود.

برخی مهندسان فرهنگی غرب، معتقدند حجاب، پیام های مهم دیگری به دنبال خود دارد که اگر با گسترش آن مبارزه نشود، مبانی فرهنگی غربی دچار اختلال و آسیب شده و به مرور فرهنگ لیبرال و برهنه گرای غرب، دچار رکود و واپس گرایی می شود.

برخی دادگاه های اروپایی در احکام قضایی محکومیت زنان محجبه، این فعل آنان را مترادف با «نقض حقوق بشر» دانسته اند.

در بعضی پارلمان های اروپایی، به هنگام تصویب ممنوعیت حجاب و به صورت ویژه ممنوعیت پوشیدن برقع و نقاب، ادعا شده است این رفتار در تضاد با «ارزش های اروپایی» است و باعث می شود مردم در برقراری ارتباط با یکدیگر دچار محدودیت شوند.

یکی از سیاستمداران آلمانی می گوید روسری به فرهنگ آلمان تعلق ندارد، روسری باعث تفاوت میان زن و مرد می شود و در واقع نمادی از تبعیض، شبیه آپارتاید در آفریقای جنوبی است.

یکی از رهبران سیاسی هلند درخواست قطع کمک های شهرداری به زنان محجبه را ارائه کرده است.

در برخی ایالت های اروپایی، برخی دانش آموزان دختر به خاطر اصرار بر حفظ حجاب از مدرسه اخراج شده اند.

به نقل از هفته نامه اشپیگل، دولت اتریش در حال تصویب یک بسته سیاستی است که بر اساس آن حجاب کامل چهره در این کشور ممنوع شده و در مواردی تا حدود ۱۵۰ یورو برای آن جریمه در نظر گرفته شود.

دیوان عالی اتحادیه اروپا در سال قبل، حکمی صادر کرده است که به موجب آن، کارفرمایان در صورتی که تشخیص دهند نوع پوشش، یک «نماد سیاسی، فلسفی یا مذهبی آشکار» محسوب می‌شود، می توانند کارمندان خود را از پوشیدن آن منع کنند.

البته گروه های فراوانی نیز در کشورهای اروپایی به حمایت از زنان محجبه برخاسته و حتی از راهکارهای فرهنگی جذاب برای بازگرداندن این حق به آنان استفاده کرده اند اما تلاش مؤثران غرب برای ریشه کن کردن حجاب قابل کتمان نیست ولی بپذیریم واقعیت ماجرا این است که روز به روز میزان گرایش به فرهنگ حجاب در سطح جهان رو به افزایش بوده و حجاب مثل یک «فناوری فرهنگی پیشرفته»، در حال صدور مبانی فرهنگی و ارزش های اسلامی است.

| عکس نوشت| شماره 33 | سید مهدی سیدی |

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها