معاون وزیر کشور با اشاره به اینکه در کل کشور با مشکل کم آبی و خشکسالی روبه‌رو هستیم، گفت: پروژه انتقال آب به یزد چشم‌انداز نزدیکی ندارد.
کد خبر: ۹۹۲۲۷۶

به گزارش تسنیم، اسماعیل نجار در شورای هماهنگی مدیریت بحران استان یزد اظهار داشت: تغییر اقلیم واقعیتی است که با آن روبه‌رو هستیم و به هر دلیلی که رخ داده، تبعات زیادی داشته است.

وی تغییر نوع و زمان بارش را از جمله مشکلاتی دانست که در ارتباط با تغییر اقلیم در حال انجام است و گفت: برداشت از سفره‌های زیرزمینی هم یکی از مواردی است که به مشکلاتی از جمله فروچاله‌ها مواجه شده و در شهرستان ابرکوه می‌تواند حتی شهر را هم تحت تاثیر قرار دهد.

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور با بیان اینکه کمبود آب در تمام کشور مطرح می‌شود، گفت: شاید در خیلی از استان‌های کشور شرایط سخت‌تری از استان یزد وجود داشته باشد.

وی با بیان اینکه یزد در مدیریت و استفاده بهینه از آب زبانزد کل کشور است، گفت: از جوانی و نوجوانی پدران ما شیوه آبیاری در یزد را برای ما تشریح و همه کشور به آن اشاره می‌کردند.

معاون وزیر کشور با اشاره به اینکه انتقال آب با توجه به مشکلاتی که دارد در چشم‌انداز نزدیکی امکان‌پذیر نیست، خاطرنشان کرد: باید همت کنیم و مدیریت لازم در تمام زمینه‌ها بویژه در مصرف آب را داشته باشیم.

نجار به ضرورت تامین اعتبار برای مطالعه فرونشست زمین اشاره کرد و گفت: علت اصلی که همه کارشناسان به آن اذعان دارند، بحث برداشت از سفره‌های آب زیرزمینی ماست و بعضی نقاط در کشور داریم که نشست‌ها در کل منطقه تا 3 الی 4 متر هم رخ داده است.

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور با بیان اینکه لازم است مطالعات لازم در ارتباط با کارهایی که باید در این حوزه انجام شود، صورت گیرد گفت: استان یزد، استان قنوات است و این ویژگی افتخار بزرگی برای استان یزد به حساب می‌آید.

وی خاطرنشان کرد: عمدتا بیان می‌شود که آب باریکه‌ای در این قنوات وجود دارد و در صورتی که با اعتباری که برای لایروبی در این قنوات در نظر گرفته شود، می‌توان بخشی از مشکلات قنوات و خشکسالی در یزد را کاهش داد.

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور با بیان اینکه باید آب را با تمام وجود و با مدیریت صحیح و اصولی حفظ و از این بحران عبور کنیم، در ارتباط با دیگر حوادث طبیعی بویژه زلزله که در استان یزد زیاد به وقوع می‌پیوندد، گفت: امروز بسیاری از کشورها با نظارت و مدیریت خودشان را در برابر حوادث بیمه کرده‌اند و با وجود حوادث بسیار زیاد، هیچ آماری از فوت شدگان این حوادث ندارند.

معاون وزیر کشور با اشاره به اینکه عدم اجرای صحیح و اصولی طرح‌های عمرانی هدر رفت منابع است، گفت: اینکه مدرسه‌ای بسازیم و 20 سال بعد باید تخریب و بازسازی کنیم یا آسفالت بعد از یک سال نیاز به روکش داشته باشد، عدم مدیریت صحیح منابع و بحران است.

نجار بیان کرد: در صورتی که مدیریت مناسبی در ارتباط با منابع موجود انجام شود و جلوی اسراف‌ها گرفته شود، مطمئنا خداوند هم نعمات خود را بیش از پیش به ما ارزانی می‌کند.

*ضرورت جلب مشارکت مردم در انتقال آب خلیج فارس به یزد

در ادامه این نشست، استاندار یزد گفت: در راستای انتقال آب خلیج فارس به یزد، طرح جلب مشارکت 500 هزار نفر از مردم یزد تدوین و به آنها اعلام می‌شود.

میرمحمدی اظهار داشت: یکی از بحران‌هایی که مردم با آن روبه‌رو هستند بحران‌های طبیعی از جمله خشکسالی و کمبود آب است.

وی با اشاره به اینکه عواقب زیادی ناشی از کمبود آب مردم را تهدید می‌کند، بحث خشکسالی و کمبود آب تمام عرصه‌های زندگی مردم را با بحران و مشکل مواجه می‌کند.

میرمحمدی سیلاب، زلزله، طوفان، گرمازدگی، سرمازدگی، آفات را از جمله مواردی دانست که به بحران طبیعی تبدیل می‌شود، گفت: برای مواردی که ناشی از عوامل طبیعی است، نخستین راهکار آشنایی با قوانین و قواعد حاکم بر طبیعت است که بتوانیم در مبارزه با مسائلی که با آن روبه‌رو می‌شویم، مقابله کنیم.

استاندار یزد در ارتباط با اقداماتی که در استان یزد برای مدیریت بحران خشکسالی و کم‌آبی انجام شده، تصریح کرد: در ارتباط با مدیریت مصرف آب طرح‌ها و اقدامات متعددی در استان یزد در حال اجراست، همچنین موضوع انتقال آب از آب‌های آزاد یکی دیگر از مسائلی است که در زمینه رفع بحران آب در استان پیگیری می‌شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها