۷ روند فین‌تِک در سال ۲۰۱۷

پنج سال پیش اگر کسی ترکیب «فین‌تک» را می‌شنید، چشمانش گرد می‌شد که فین‌تک دیگر چیست؟ امروز فین‌تک به بخشی مهم در کسب‌ و کارها و استارت‌آپ‌ های فناوری تبدیل شده و خیلی‌ها تصور می‌کنند فین‌تک یکی از هیجان‌ انگیزترین و جذاب‌ترین بخش‌های کسب‌وکار در سال‌های اخیر بوده است.
کد خبر: ۹۸۸۲۰۳
۷ روند فین‌تِک در سال ۲۰۱۷

از ده سال پیش که تراکنش‌های بانکی آنلاین شد، تجربه استفاده از خدمات بانکی چقدر جذاب‌تر شد؟ کارآفرین‌هایی که پول نداشتند و انگیزه بالایی داشتند، در ایران و جهان چهره بانکداری را تغییر دادند. آنها رویایی داشتند و هنوز هم کسانی تصور می‌کنند همه چیز می‌تواند بیشتر از این تغییر کند. امروز پلتفرم‌های تامین مالی جمعی هم توجه‌های زیادی را به خودش جلب کرده و احتمالا در آینده نزدیک شاهد تغییر کانون‌های توجه خواهیم بود. فین‌تک در حال تغییر جامعه است و در ادامه به چند نمونه از روندهای احتمالی فین‌تک در سال ۲۰۱۷ می‌پردازیم.

مرگ کارت‌های پلاستیکی

به مرور تعداد کسانی که ترجیح می‌دهند تراکنش‌های بانکی و پرداختی‌شان را به کمک تلفن همراه انجام دهند بیشتر می‌شود. پیش‌بینی شده تا سال 2021 تعداد کارت‌های بدون تماس دو برابر خواهد شد. بزودی تعداد کسانی که ترجیح می‌دهند به جای حمل کیف پول و کارت‌های پلاستیکی فقط تلفن همراه‌شان را همراه داشته باشند به حدی می‌رسد که پرداخت‌های بدون تماس به جریان اصلی پرداخت تبدیل می‌شود. این موضوع درنهایت به مرگ کارت‌های اعتباری و نقدی منجر می‌شود و احتمالا بانک‌ها ضررهای هنگفتی در این بخش داشته باشند. بتازگی تلاش‌هایی برای استفاده از NFC و فناوری‌های مبتنی بر تلفن همراه انجام شده است و بزودی با رفع موانع قانونی شاهد تحولی جذاب خواهیم بود.

افزایش امنیت پرداخت با تلفن همراه

امنیت در بحث‌های مالی همیشه دغدغه همه است. با گسترش فناوری همیشه شاهد بهبود امنیت بوده‌ایم و دسترسی به اطلاعات مردم برای هکرها سخت‌ و سخت‌تر شده است. به مرور شاهد رشد روش‌های بیومتریک خواهیم بود و همین موضوع امنیت پرداخت‌ با تلفن همراه را افزایش خواهد داد. فناوری‌های مبتنی بر اثر انگشت، تشخیص چهره و اسکن عنبیه، دوران جدیدی از امنیت را ایجاد خواهد کرد. یکی از بانک‌های ایرانی هم بتازگی استفاده از اثر انگشت برای ورود به درون اپلیکیشن بانک را عملیاتی کرده است.

فاکتورها قابل تحمل تر می شوند

یکی از غیرقابل‌‌تحمل‌ترین بخش‌های خرید و پرداخت، فاکتور است. هرقدر فناوری توانسته ظاهر و باطن پرداخت را تغییر دهد، فاکتورها هنوز پروسه ای سنتی دارند. فاکتور صادر کردن در حال حاضر بخش سخت معاملات در نقطه فروش است. گفته می‌شود نقطه فروش به نقطه سرویس تبدیل می‌شود و ما شاهد تغییر جدی در فرآیند فاکتور صادر کردن و پرداخت‌های آن خواهیم بود.

افزایش توقع مشتریان

با آمدن «آمازون گو» توقع‌ها افزایش می‌یابد. هنگام درخواست خدمت یکی از عوامل تعیین‌کننده کیفیت، زمان رسیدن به خدمت است. مردم انتظار دارند به محض این که درخواستی را مطرح می‌کنند، پاسخ‌شان را بگیرند. همین موضوع باعث شده کسب‌وکارها مدام خودشان را تغییر دهند. مردم انتظار دارند بسته‌شان از آمازون را بلادرنگ دریافت کنند. انتظار دارند تاکسی که از اوبر سفارش داده‌اند بلافاصله پیش پایشان باشد. سال 2017 کسب‌وکارهایی که این بخش از تجربه کاربری را بهتر تامین کنند، موفق‌تر خواهند بود.

افزایش اهمیت بازارهای نوظهور

آفریقا، هندوستان و دیگر بازارهای نوظهور امسال بیشتر مورد توجه قرار می‌گیرند. حتی کسی مثل زاکربرگ (بنیانگذار فیسبوک) هم در فین‌تک آفریقا سرمایه‌گذاری کرده است. در این کشورها بسیاری از مردم از دسترسی به خدمات مالی و بانکی مرسوم محروم هستند و فناوری و موبایل به کمک افراد آمده است تا بتوانند با کمک این ابزارها راحت‌تر تجارت کنند. پرداخت‌های موبایلی و تراکنش‌های فردبه‌فرد از پرطرفدارترین خدمات فین‌تک در این بازارهای نوظهور است.

رابطه با حاکمیت‌ها تعیین‌کننده می‌شود

احتمالا سال 2017 چالش‌های فین‌تک در جهان جدی‌تر می‌شود. اگر زمانی زاکربرگ در اتاق خوابگاهش فیسبوک را درست کرد، امروز کسی می‌تواند در فین‌تک کاری را پیش ببرد که بتواند ارتباطاتی بهتر و قوی‌تر با موجودیت‌های بزرگ مانند حاکمیت‌ها برقرار کند. یکی از مهم‌ترین جنبه‌های فین‌تک جنبه نوآوری برهم‌زننده بودن آن است که در شماره پیش به آن پرداختیم. نمی‌توان انتظار داشت فین‌تک‌ها نظم موجود را برهم بزنند و حاکمیت‌ها کاری به آن نداشته باشند. سال 2017 توجه دولت‌ها به فین‌تک بیشتر می‌شود و برگ برنده دست کسی است که ارتباطات بهتری با تصمیم‌سازان و تصمیم‌گیرها برقرار می‌کند.

هوش مصنوعی جدی‌تر می‌شود

امسال در نمایشگاه جیتکس، از ترکیب AI و AR و VR صحبت می‌کردند. از این سه، اولی یعنی هوش مصنوعی فعلا کاربردهای جدی‌تر یافته است. هوش مصنوعی در پشت صحنه اتفاق می‌افتد و یک اتفاق زیربنایی است که نتیجه آن را مشتری در تجربه کاربری می‌بیند. هوش مصنوعی احتمالا کارایی بانک‌ها را بشدت متحول کند. تصمیم‌گیری در بانک‌ها ساده‌تر می‌شود و در جاهایی که با انبوهی از داده‌های خام سروکار داریم، هوش مصنوعی به کمک افراد می‌آید. در بخش خدمات مالی فردی هم این روزها صحبت از robo-adviceهاست که مثل مشاوری باهوش و آگاه به کمک افراد می‌آیند که تصمیم‌های مالی بهتری در زندگی‌شان بگیرند. در ایران هم تلاش‌هایی در این زمینه انجام شده است.

5 استارت‌آپ فین‌تک هیجان‌انگیز سال 2017

Due

«دو»، ابزاری برای کسب‌وکارهای کوچک است که به آنها کمک می‌کند فرآیند صدور فاکتورشان را بهبود بخشند. معروف‌ترین کسب‌وکارهای فین‌تک در زمینه پرداخت فعالیت می‌کنند. دو هم یکی از این استارت‌آپ‌هاست که به پذیرنده‌ها درگاه پرداخت می‌دهد.

Neighborly

«نیبرلی» ابزاری برای بهبود خدمات مالی عمومی و سرمایه‌گذاری در شهر محل زندگی افراد است. در اقتصاد چیزی به نام مالیه عمومی یا دولتی داریم. همان‌طور که از نام این اصطلاح هم مشخص است در مالیه عمومی سرمایه‌گذاری‌های دولت در مرکز توجه است. این استارت‌آپ می‌خواهد سرمایه‌گذاری دولتی در شهرها را متحول کند و به مردم این فرصت را بدهد که در شهر خودشان سرمایه‌گذاری کنند.

Realty Shares

ابزاری که برای سرمایه‌گذاری در املاک و مستغلات حتی با 5000 دلار به کار می‌آید! 500 شرکت برتر دنیا بازگشت سرمایه‌شان در سال 2016 حدود 5 درصد بوده است. هرچند این درصد از 2001 تا سال گذشته افزایش داشته، اما به پای سرمایه‌گذاری در املاک و مستغلات نمی‌رسد. سال گذشته بازگشت سرمایه برای املاک و مستغلات نزدیک 11 درصد بوده است.

TrueAccord

ابزاری است برای کاهش ریسک. شرخری مدرن! بیشتر کسب‌وکارهای استارت‌آپی در حوزه B2C متمرکز شده‌ و کمتر به حوزه‌های B2B پرداخته‌اند. مشتریان این کسب‌وکار، خود کسب‌وکارها هستند. یکی از مسائل کسب‌وکارهای مالی مطالبات معوق است. این کسب‌وکار به کمک هوش مصنوعی به کمک کسب‌وکارها می‌آید که هزینه‌ها و ریسک‌های مطالبات معوق را کاهش دهد.

Adyen

این روزها کسب‌وکارهای زیادی در فضای فین‌تک خلق شده‌اند که کارشان تسهیل انتقال پول بین مرزهای کشورهاست. به این گونه از فین‌تک‌ها رمیتنس می‌گویند. کسب‌وکارهای پرداخت هم معروف‌ترین نوع فین‌تک‌ها محسوب می‌شوند. «آیدن» این دو گونه را با هم ترکیب کرده و به درد کسانی می‌خورد که مشتریان بین‌المللی دارند.

رضا قربانی
ضمیمه کلیک جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
سلامت مهمان جیب خودتان!

در گفت‌وگوی «جام‌جم» با سرپرست اداره کل روابط‌عمومی و امور بین‌الملل سازمان نظام پزشکی کشور مطرح شد

سلامت مهمان جیب خودتان!

نیازمندی ها