برقراری آتش‌بس فراگیر میان ارتش سوریه و گروه‌های مسلح در سراسر خاک این کشور به غیر از مناطق تحت تسلط داعش و النصره از نیمه شب 30 دسامبر (جمعه 10‌دی) آغاز شده است و این آتش‌بس مقدمه‌ای برای برگزاری نشست در آستانه پایتخت قزاقستان به منظور شروع مذاکرات صلح میان دولت سوریه و گروه‌های مسلح است. این درحالی است که این گروه‌ها شامگاه دوشنبه با کارشکنی و طرح بهانه‌های واهی از تعلیق رایزنی‌ها در رابطه با مذاکرات قزاقستان خبر دادند.
کد خبر: ۹۸۶۱۴۰

به گزارش شبکه خبری الجزیره، اسامه ابو‌ زید، سخنگوی هیات مخالفان مسلح سوریه خبر توقف و تعلیق هرگونه مذاکره و رایزنی در رابطه با مذاکرات آستانه را تائید کرد و بهانه مخالفان را اقدامات نظام سوریه بخصوص در وادی‌بردی اعلام کرد.

وی در این رابطه گفت: بازگشت ما به مذاکرات مشروط به تعهد کامل نظام نسبت به توافق آتش‌بس است.

پیشتر گروه‌های مسلح تکفیری با انتشار بیانیه‌ای مشترک تعلیق هرگونه رایزنی در رابطه با مذاکرات آستانه را اعلام کرده و مدعی شدند که موارد عمده نقض آتش‌بس از سوی ارتش سوریه در منطقه واد ی بردی و غوطه شرقی و حومه حماه و درعا، دلیل این تصمیم است. این گروه‌ها بلافاصله پس از اعلام این موضع، با حمله خمپاره‌ای به دو روستای ربیعه و سلحب در حومه حماه، آتش‌بس را نقض کردند. منطقه وادی بردی در غرب شهر دمشق قرار دارد و به دلیل نزدیکی به بزرگراه دمشق ـ بیروت و تامین آب شرب پایتخت از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. این اتهامات واهی به دولت سوریه برای نقض آتش‌بس درحالی است که گروه‌های مسلح تکفیری هفته گذشته اقدام به آلوده کردن آب شرب دمشق به وسیله مواد نفتی کرده بودند، به طوری‌که آب در پایتخت به صورت جیره‌بندی درآمده بود. این تحولات درحالی است که اختلافات بر گروه‌های تروریستی در سوریه سایه انداخته است. به همین منظور فتوای ضرورت اتحاد گروه‌های تروریستی در شمال سوریه با واکنش‌های مختلفی در میان اعضای این گروه‌ها و طرفداران آنها روبه‌رو شده است. پایگاه‌ها و صفحه‌های اینترنتی تروریست‌ها پس از انتشار این فتوا با حمله به عبدالله المحیسنی سعودی قاضی شرعی ائتلاف تروریستی جیش الفتح اعلام کردند که این اقدام المحیسنی گامی در راستای سرپوش گذاشتن بر ناکامی‌های قبلی و رجزخوانی‌های پوچ او و از دست رفتن محله‌های شرقی حلب انجام شده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها