نگاهی به کتاب «سینمای عباس کیارستمی» نوشته روبرت صافاریان

زندگـی و دیگــر هیچ؟

چرا سینمای عباس کیارستمی و چرا کتابی درباره آن؟ با یک گشتزنی کوتاه در راسته کتابفروشی‌های شهر، می‌توان در بین نام‌ها و عناوین متنوع به کتاب‌هایی هم درباره کیارستمی رسید. یکی از آنها «سینمای عباس کیارستمی» نوشته روبرت صافاریان است. این همکار خوش‌ذوق مطبوعاتی که علاقه‌اش به سینمای این فیلمساز مولف و متوفای ایرانی کاملا مشهود است، تلاش می‌کند در کتاب خود دلیل این انتخاب را توضیح دهد. او در مقدمه کتاب می‌گوید پاسخ به این پرسش سهل و ممتنع است. کیارستمی را می‌توان مهم‌ترین فیلمساز ایرانی در سطح بین‌المللی دانست، فیلمسازی معتبر و متعهد که زبان و سبک سینمایی خاص خود را به وجود آورد. صافاریان در کتاب تالیفی خود تلاش می‌کند، این جنبه‌های کار کیارستمی را بشکافد و مورد بررسی قرار دهد.
کد خبر: ۹۷۲۶۵۵

انتشارات روزنه این کتاب را در 256 صفحه و به قیمت 18 هزار تومان عرضه کرده است. چاپ اول کتاب در هزار نسخه روی پیشخوان کتابفروشی‌ها قرار گرفته است. از طراحی روی جلد زیبا و معنی‌دار بزرگمهر حسین‌پور که بگذریم، کتاب 12 فصل، یک پیش‌گفتار و یک پایان سخن دارد. نویسنده کارنامه کاری کیارستمی را به چند دوره تقسیم کرده و در هر دوره، به بحث درباره شاخصه‌های کار او می‌پردازد. دوره نخست شامل فیلم‌های فیلمساز در دوران قبل از انقلاب می‌شود.

اکثر فیلم‌های کیارستمی در این دوران، برای کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان ساخته شد و در قالب ژانر سینمای کودک قرار می‌گیرند. تنها فیلم بلند غیرکودک کیارستمی «گزارش» هم در همین دوره مورد بررسی قرار می‌گیرد.

دوره دوم شامل کارهای کیارستمی از زمان انقلاب تا اوایل دهه 80 می‌شود. در این دوره است که هم کیارستمی به شهرت بین‌المللی می‌رسد و هم سینمای شریف و انسانی ایران را به تماشاگران و منتقدان خارجی معرفی می‌کند. گل سرسبد این فیلم‌ها «خانه دوست کجاست» است، اما کتاب آثاری مثل «مشق شب»، «کلوزآپ» و چهارگانه «زندگی ادامه دارد» را از قلم نمی‌اندازد. در دوره سوم، کارهای فیلمساز از دهه 80 تا امروز به مورد بحث گذاشته می‌شود. بازگشت به زن و شهر، فیلم‌های تجربی همچون «شیرین»، «پنج» و «راه‌ها» و فیلم‌های خارجی کیارستمی، از جمله کارهایی هستند که در این دوره زیر ذره‌بین نگاه نویسنده قرار می‌گیرند. نویسنده در پایان کتاب درباره پست مدرن عامی صحبت و کیارستمی را هنرمندی از این دست خطاب و معرفی می‌کند، اما این که این لفظ چه معنی‌ای را در دل خود دارد و چرا صافاریان، کیارستمی را چنین هنرمندی می‌داند، موضوعی است که خواننده کتاب باید خود آن را مطالعه کرده و دریابد.

نکته غم‌انگیز در باره کتاب سینمای عباس کیارستمی این است، زمانی که این کتاب روی پیشخوان کتابفروشی‌ها قرار گرفت، فیلمساز ما هنوز زنده بود و دوران بیماری‌اش را طی می‌کرد. مدت‌زمانی کوتاه پس از انتشار کتاب، کیارستمی ناباورانه درگذشت و مرگ تراژیک او بحث‌های پزشکی زیادی را در بین اهالی سینما، منتقدان، رسانه‌های گروهی و جامعه پزشکی برانگیخت.

کیکاووس زیاری

جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها