نظر کارشناسان در رابطه با تأسیس دفتر اتحادیه اروپا در تهران

برقراری مناسبات، آگاهانه و هوشمندانه باشد/ ادعاهای حقوق بشری دستاویزی برای مداخله در امور داخلی کشورمان است

در شرایطی که زمزمه‌های بازگشایی دفتر اتحادیه اروپا در تهران از همان آغازین روزها تاکنون با واکنش موافقان و مخالفان روبه‌رو بوده است، چندی پیش معاون وزیر امور خارجه ایران با ذکر جزئیات بازگشایی دفتر اتحادیه اروپا در تهران اعلام کرد مراحل داخلی بازگشایی دفتر اتحادیه اروپا در تهران در حال انجام است.
کد خبر: ۹۷۱۱۶۱
برقراری مناسبات، آگاهانه و  هوشمندانه باشد/ ادعاهای حقوق بشری دستاویزی برای مداخله در امور داخلی کشورمان است

«مجید تخت‌روانچی» در گفت‌وگو با یکی از خبرگزاریها در پاسخ به اینکه بازگشایی دفتر اتحادیه اروپا در چه مرحله‌ای است، گفت: «اتحادیه اروپا الان دو دیپلمات در سفارت هلند در ایران دارد. ما با اتحادیه اروپا در تماس هستیم و مساله را دنبال می‌کنیم. اینکه اینها فعلا این دو دیپلمات را فرستاده‌اند به این معنی است که در گذشته فعالیت‌های تحت عنوان اتحادیه اروپایی با ایران چندان نبود که نیاز باشد یک یا چند دیپلمات مستقر در تهران فعالیت‌ها را دنبال کنند. معمولا اتحادیه اروپا از طریق رئیس دوره‌ای و سفیر رئیس دوره‌ای کارهای مربوط به اتحادیه را پیش می‎برد.»

در همین ارتباط جام جم آنلاین با تنی چند از کارشناسان به گفت‎وگو پرداخته است .

حسن نوروزی عضو کمیسیون حقوقی – قضایی مجلس دهم، هرگونه ارتباطی که موجبات رشد اقتصادی – سیاسی – اجتماعی ایران را فراهم آورد مثبت ارزیابی کرد و گفت: جمهوری اسلامی ایران از گسترش مناسبات خود با دیگر کشورها بویژه حوزه اتحادیه اروپا استقبال می‎کند، لیکن ضرورت دارد روابط ما با خارج بصورت یک راهبرد مانع از ایجاد دخالت برخی از کشورها شود.

وی با اشاره بر اظهارات مداخله جویانه برخی از مقامات غربی پیرامون مسایل داخلی ایران از جمله گابریل وزیر اقتصاد آلمان، ابراز داشت: دفتر اتحادیه اروپا در تهران باید مرکز دوستی و برادری بین کشورها باشد و در این صورت بازگشایی آن در ایران موثر واقع خواهد شد. اما متاسفانه ما شاهد اظهارنظرهایی هستیم که حکایت از دشمنی دارد.

نوروزی با بیان اینکه حمایت از مستضعفین و مظلومان جهان عنصر ناگسستنی سیاست کلی جمهوری اسلامی است، یادآور شد: گاها دولتمردان غربی طرفداری ایران از حزب الله و بطور کلی نهضت‎های آزادی بخش را مصداق پشتیبانی از تروریسم می‎دانند که اگر آنها بخواهند با این تفکر مباردت به بازگشایی دفتر در تهران کنند این موضع با روح حسن روابط دوجانبه در تضاد است.

وی تاکید کرد: چنانچه اتحادیه اروپا درصدد تعیین شرط و شروط برای طرف ایرانی باشد و با قرائتهایی که خودشان از بحث حقوق بشر و سایر مسایل دارند با ما برخورد کنند؛ قطعا ما بعنوان نمایندگان مجلس با بازگشایی این دفتر مخالفیم.

یکی دیگر از اعضای کمیسیون حقوقی - قضایی خانه ملت با تأکید بر اینکه موافق هر گونه مراودات سیاسی و گفتگوهای دوجانبه است ، به جام جم آنلاین گفت : در عرصه سیاسی در این چارچوب می توان عقاید خود را ابراز داشته و گفتمان جمهوری اسلامی را به جهانیان معرفی کنیم.

آبراهامیان قطع ارتباط با نظامهای معاند با ایران و تأمل با دنیا را دو موضوع مجزا دانست و افزود: ایجاد مناسبات با دنیای خارج باید توام با ارتباطات باشد.

وی در واکنش به مخالفت برخی از چهره‎های سیاسی با تاسیس دفتر اتحادیه اروپا در کشورمان اظهار داشت: نمایندگان مجلس به هیچ وجه موافق مداخله دول غربی در امور داخلی ایران نبوده و استنباط بنده این است که اقتدار حکومت جمهوری اسلامی اجازه کوچکترین دخالتی را به بیگانگان نخواهد داد.

عضو فراکسیون ولایت مجلس ضمن تاکید بر مواضع مقتدرانه کشورمان در برابر هرگونه رفتار مداخله جویانه طرف غربی عنوان داشت: کسانی که فکر دخالت در مسایل داخلی ایران را در سر می پرورند؛ حتما باید منتظر پاسخ متناسب جمهوری اسلامی باشند.

آبراهامیان با تأکید بر گسترش دامنه ارتباطات بین‎المللی تصریح کرد: باید برقراری مناسبات آگاهانه و کاملا هوشمندانه صورت گیرد تا جلوی نفوذ هدفمند دشمنان نظام گرفته شود.

اما یک کارشناس سیاست خارجی با نگاهی متفاوت، پیرامون بازگشایی دفتر اتحادیه اروپا درتهران معتقد است: تمام کشورهای اروپایی بطور انفرادی در کشور دارای سفارت‎خانه هستند. لذا اقدام به تأسیس دفتر برای اتحادیه اروپا فاقد توجیه می‎‎باشد.

حسن هانی زاه با اشاره بر اینکه وجود این دفتر در آینده مزاحمتهایی را در حوزه سیاست داخلی برای ایران ایجاد خواهد کرد ، در گفت و گو با جام جم آنلاین افزود: ادعاهای حقوق بشری و بحث زندانیان سیاسی و همچنین موضوع آزادی مطبوعات؛ دستاویزی برای مداخله این دفتر در امور داخلی کشورمان و باج خواهی آنان خواهد شد.

هانی زاده خاطر نشان کرد: دستگاه دیپلماسی ما باید بشدت جلوی افتتاح این دفتر را بگیرد چرا که هیچ نفعی برای ایران نخواهد داشت.

گزارش: محمدرضا شجاعیان – جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
روح الله
-
۱۵:۴۵ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۲
۰
۰
بهتره بگیم اتحادیه ای بردگان امریكای شغال /// یه عده داعشی بر اروپا و امریكا حكومت میكنند و مردمشان هم غرق در بده بستون سرابی هستند كه وال استریت برای اروپا و امریكا ایجاد كرده/// چنان زیركانه مردمشون رو درگیر روزمره ای شبیه سراب كردن كه مرگ براشون بهتره

نیازمندی ها