اولین نشانه ورود به مرحله یائسگی، نامنظم شدن قاعدگی است، به این معنی که تعداد قاعدگی‌ها کمتر یا بیشتر از حالت معمول می‌شود. به عبارت بهتر، ممکن است قاعدگی برای چند دوره اتفاق نیفتد یا طول مدت آن، کوتاه‌تر و حتی طولانی‌تر و شدید‌تر شود. از لحاظ بالینی، یائسگی زمانی است که قاعدگی به مدت 12 ماه اتفاق نیفتاده باشد.
کد خبر: ۹۶۳۹۰۶

در دوران یائسگی، میزان تولید و ترشح استروژن در بدن به شکل قابل توجهی کاهش می‌یابد. کاهش استروژن در بدن با علائمی همچون گر‌گرفتگی، تغییرات مهبلی، تعریق شبانه، تشویش و اضطراب، پوکی استخوان و بعضی موارد دیگر همراه است. گرگرفتگی، شایع‌ترین علامت آغاز یائسگی در زنان است. معمولا در این حالت،‌ زنان ممکن است شب‌ها در حالی که خیس عرق هستند از خواب بیدار شوند. بسیاری از زنان در این دوران مشکلات خواب و درصد کمتری، مشکلات روحی و عاطفی پیدا می‌کنند. در کنار این عوارض ناخوشایند، یائسگی می‌تواند اثرات مثبتی نیز در پی داشته باشد. به‌عنوان مثال در این دوران، نشانه‌های میگرن یا بیماری اندومتریوز به‌طور کامل فروکش می‌کند یا کمتر می‌شود. همچنین فیبروئیدها کاهش پیدا می‌کند و دیگر هیچ‌گونه نگرانی بابت بارداری ناخواسته وجود نخواهد داشت.

مشکلات یائسگی در زمره مشکلات تهدید‌کننده جدی حیات نبوده و معمولا خود به خود محدود شونده است، اما گاهی به علت شدت بالای عوارض، فرد مجبور خواهد بود برای درمان به پزشک مراجعه کند.

در گام اول، رژیم غذایی مناسب، ورزش منظم و دوری از عوامل استرس‌زا می‌تواند در تسکین یا فرونشاندن علائم این دوره به فرد کمک کند. استفاده از رژیم‌های غذایی کم‌چرب و کنترل وزن می‌تواند حملات گرگرفتگی را کمتر کند. برای کاهش احتمال بروز پوکی استخوان نیز لازم است زنان قبل از دوران یائسگی، روزانه حدود 1000 میلی‌گرم و پس از این دوران، روزانه 1300 تا 1500 میلی‌گرم کلسیم دریافت کنند. اگر شدت علائم یائسگی بالا باشد، معمولا درمان دارویی آغاز می‌شود. یکی از انواع این درمان‌ها روشی موسوم به هورمون درمانی (HRT) است. این درمان برای بهبود علائم ناشی از کاهش ترشح استروژن به کار گرفته می‌شود.

هورمون درمانی به معنای تثبیت یا ازدیاد هورمون‌های زنان یائسه با استفاده از مصرف روزانه هورمون‌هایی مانند استروژن و پروژسترون است. در سال‌های اخیر، مطالعات زیادی درخصوص سودمندی یا خطرات ناشی از این روش صورت گرفته است. براساس نتایج این مطالعات، هورمون درمانی روش درمانی مناسبی برای همه زنان نیست. به عبارت بهتر برای بهره‌گیری از روش هورمون درمانی باید شرایط اختصاصی هر فرد در نظر گرفته شود. به‌طور کلی، هورمون درمانی جایگزین نباید در تمام خانم‌ها با دوره یائسگی آغاز شود. زنانی که ممکن است نیازمند HRT باشند، نباید طول مدت درمانشان بیشتر از پنج سال باشد. انجام HRT به صورت طولانی‌مدت (بیشتر از پنج سال‌) به علت افزایش خطر ابتلا به سرطان سینه، افزایش احتمال لخته شدن خون در وریدها، بیماری کرونری قلب و بعضی موارد دیگر توصیه نمی‌شود. همچنین لازم است بیمار قبل و در حین درمان، معاینات دوره‌ای ژنیکولوژی و پستان را انجام دهد.

از فواید قطعی HRT می‌توان به رفع علائم یائسگی و جلوگیری از پیشرفت پوکی استخوان اشاره کرد، اما تحقیقات نشان می‌دهد در کنار تمام این منافع، روش هورمون‌درمانی احتمال ابتلا به سرطان رحم، سرطان سینه و بیماری‌های کیسه صفرا را افزایش می‌دهد. بنابراین باید توجه داشت، این نوع درمان تنها در بیمارانی که با وجود استفاده از شیوه‌های غیر‌دارویی پاسخ مناسبی دریافت نکرده‌اند، با نظر پزشک و پس از بررسی جامع مجاز خواهد بود. ضمنا نباید فراموش کرد، مصرف یا قطع خودسرانه داروهای مورد استفاده در روش هورمون درمانی جایگزین ممکن است باعث ایجاد مشکلاتی برای فرد شود.

دکتر کاوه سالارمند

داروساز

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها