مسائل اقتصادی یکی از مهمترین دغدغههای اکثر خانوادههاست و آشنایی خانوادهها با اصول علمی اقتصاد خانواده میتواند آنها را در اتخاذ بهترین تصمیمها به منظور دستیابی به اهداف بهتر و زندگی مرفهتر یاری کند، زیرا کوچکترین واحد اجتماع، خانواده است. خانواده محل اصلی زندگی، مصرف، تربیت و سایر آموزشهای انسان بوده و رفتار همه متاثر از فرهنگ خانواده آن هاست. بنابراین اگر خانوادهها از جنبه فرهنگ، الگوهای رفتاری و طرز نگرش به امور اقتصادی پیشرفت کنند، میتوان گفت فرهنگ کار و تولید در کشور ترقی کرده است. در تمام جوامع اعم از ابتدایی، در حال توسعه و توسعه یافته، خانواده مهمترین عامل تولید و توزیع کالا و خدمات در جامعه است که یکی از مهمترین تولیدات آن نیروی انسانی یعنی بقای نسل است. به همین جهت است که اقتصاددانان، خانواده را بنیان زندگی اقتصادی جوامع میدانند، به همین دلیل ما در گروه اقتصاد و جامعه با توجه به مولفههایی که مقام معظم رهبری در مبحث اقتصاد مقاومتی مطرح کردند، به مقوله اقتصاد در خانواده میپردازیم. برنامه «به خانه برمیگردیم» یکی از برندهای معتبر رسانه ملی در حوزه خانواده است. این برنامه سابقه و پشتوانه 20 ساله دارد. به همین دلیل در این برنامه تلویزیونی که بعد از گذشت این همه سال هنوز مورد اقبال مخاطبان قرار دارد، به مبحث خانواده مولد میپردازیم، زیرا خانواده را در قالب یک واحد اقتصادی میبینیم. اگر کارایی و بازده خانواده بالا برود و اعضای آن از مهارتها و دانش لازم برخوردار باشند، نگاهشان به سمت کارآفرینی و توسعه مشاغل خانگی گرایش پیدا میکند و همین مساله به مرور میتواند در جامعه تاثیرگذار باشد. مشاغل خانگی باید مورد توجه قرار بگیرد، چراکه از دیرباز وجود داشته و ما میتوانیم با مهارت آن را توسعه بدهیم.
مهدی خلجی
مدیر گروه اقتصاد و جامعه شبکه 5
دانشیار حقوق بینالملل دانشگاه تهران در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
یک پژوهشگر روابط بینالملل در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح کرد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
یک کارشناس روابط بینالملل در گفتگو با جامجمآنلاین مطرح کرد