بیش از شش سال است که موضوع اقتصاد مقاومتی از سوی مقام معظم رهبری با توجه به اوضاع اقتصاد کشورمان مطرح شده است و از آن زمان تاکنون بارها در این زمینه سخنانی از سوی مسئولان مطرح شده است، اما می‌بینیم به دلیل برخی کاستی‌ها، مقام معظم رهبری دوباره نسبت به این موضوع تذکر داده و از مسئولان خواسته‌اند تا در اجرای اقتصاد مقاومتی دقیق‌تر و ملموس‌تر اقدام کنند که یکی از آنها، موضوع واردات کالاهای خارجی بخصوص آنهایی که دارای مشابه داخلی هستند، بوده است.
کد خبر: ۹۳۰۹۰۰
نقشه راه، نیاز اصلی اقتصاد مقاومتی

اگر نیم‌نگاهی به روند برخورد مسئولان دولتی و سازمان‌های مسئول در این زمینه داشته باشیم، می‌بینیم به‌رغم این‌که همگی برای اجرای فرمایشات مقام معظم رهبری تلاش می‌کنند، اما بازهم نتایجی را که قرار بود در این زمینه داشته باشیم، تجربه نکرده‌ایم و ظاهرا لازم است برای رسیدن به نتیجه ملموس‌تر، راهکارهای متفاوتی را در نظر بگیریم. از این‌رو بهتر است با این شرایط در راه اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی گام برداریم.

1ـ ارزیابی جایگاه فعلی: برای این‌که نقاط ضعف و توانمندی‌های اقتصادی خود را شناسایی کنیم، باید کارگروهی کاملا تخصصی تشکیل دهیم و با تعیین جایگاه فعلی اقتصادی و توانمندی‌هایمان آماری دقیق به دست آوریم.

2ـ ارائه نقشه راه مشخص: شاید یکی از مهم‌ترین پیش‌نیازهای اجرایی شدن فرمایشات مقام معظم رهبری که لازم است از سوی مسئولان دولتی کاملا رعایت شود، بحث ایجاد یک نقشه راه کاملا هدفمند و مدت‌دار است. به این صورت که یک نقشه راه کلی متناسب با تمام اطلاعات بخش قبل داشته باشیم و پس از آن برای اجرایی شدن نقشه اصلی چند برنامه کوتاه‌مدت ارائه کنیم. اهمیت این نقشه‌های کوتاه‌مدت این است که در ارزیابی‌های دوره‌ای می‌توانیم از آنها و متناسب با شرایط استفاده و اگر مشکلاتی وجود داشت، آنها را برطرف و اصلاح کنیم.

3ـ سیاستگذاری براساس توانمندی‌ها: پس از این‌که توانمندی‌های اقتصادی کشورمان از سوی کارگروه متخصص مشخص شد و نقشه راهی را که قرار است براساس آن حرکت کنیم در اختیار گرفتیم، می‌توانیم بر مبنای اولویت نسبت به وضع سیاست‌های موردنظر اقدام کنیم. نکته مهم اینجاست که در این بخش حتی در صورت وجود هرگونه خلأ قانونی می‌توانیم متناسب با آنچه لازم داریم با همکاری مجلس شورای اسلامی و نمایندگان، اصلاحات قانونی را انجام داده و شرایط را مهیا کنیم.

4ـ بررسی و نظارت دقیق بر اجرا: براساس اصول علمی و کاربردی یکی از مهم‌ترین نیازهای موفقیت در برنامه‌های کلان، نظارت و بررسی هدفمند از روند اجرای برنامه است که در این مورد یعنی اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و اهمیت آن جایگاه، بازرسی و کنترل‌های مداوم بر هیچ‌کس پوشیده نیست.

دکتر علی آقامحمدی - عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها