پشت پرده حمایت اردوغان از فلسطین

آب دادن به قربانی، پیش از ذبح!

حکومت حزب عدالت و توسعه به رهبری رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه در صحنه سیاست داخلی و خارجی در حال تحول گسترده‌ای است.
کد خبر: ۹۲۰۶۸۳

بعد از آن‌که احمد داوود اوغلو نخست‌وزیر منتخب بنا به دستور اردوغان استعفا داد، بن علی یلدیریم بنا به دستور رئیس‌جمهور ترکیه دولت شصت و پنجم را تاسیس کرد. بن علی یلدیریم اعلام کرد کاملا تابع نظریات و اندیشه و استراتژی مورد نظر اردوغان در سیاست داخلی و خارجی خواهد بود و برای برقراری «نظام ریاست جمهوری بر اساس آرا مستقیم مردم»یا «نظام ریاست جمهوری حزبی» مورد نظر اردوغان تلاش خواهد کرد. زیرا اردوغان نیز گفته است که؛ نظام پارلمانی، پایبند و مانع رشد و توسعه کشور است. اردوغان اعلام کرده است که بعد از انتخاب خود به‌عنوان رئیس‌جمهور با رای مستقیم مردم، عملا نظام ریاست جمهوری در ترکیه برقرار شده است. حزب عدالت و توسعه اگر حمایت 13 نماینده را کسب کند؛ می‌تواند به 330 رای دست یابد و در مجلس ترکیه «قانون اصلاح قانون اساسی» و «تاسیس نظام ریاست جمهوری» را تصویب و سپس قانون را به همه پرسی عمومی بگذارد. از نظر احزاب مخالف بخصوص حزب جمهوری خلق و حزب دموکراتیک خلق‌ها و حزب سعادت، نظام ریاست‌جمهوری مورد نظر اردوغان نقض حاکمیت دولت قانون و نظام پارلمانی دموکراتیک ترکیه با سابقه 200 ساله و نقض بی طرفی و استقلال قوه قضاییه و اصول دموکراسی است. بنا به دستور اردوغان مجلس ترکیه از 168 نماینده مجلس سلب مصونیت نمایندگی کرده است. هدف اردوغان اخراج نمایندگان حزب دموکراتیک خلق‌ها از مجلس به اتهام حمایت از پ.ک.ک و تروریسم جدایی‌طلب و تضعیف سایراحزاب مخالف در مجلس این کشور است. حزب عدالت و توسعه با تصویب «قانون اصلاح قانون میت MIT» و «قانون وظایف نیروهای مسلح ترکTSK و نیروهای زیر مجموعه آنها» به آنها مصونیت قضایی بخشیده است. علاوه بر آن ارتش ترکیه را در عملیات مبارزه با تروریسم در شهرها وارد عمل کرده است. ارتش ترکیه مواضع پ.ک.ک در شمال عراق و نیروهای دفاع شهری وابسته به پ.ک.ک را در مناطق شرق و جنوب شرقی بمباران می‌کند. اردوغان اعلام کرده است که حدود 8000 نفر از اعضای پ.ک.ک جدایی‌طلب کشته شده‌اند و تعدادی از شهرها و مناطق مسکونی ویران شده است. اردوغان گفته است ساکنین شهرهای ویران شده که آواره شده‌اند نمی‌توانند به شهرهای خود باز گردند و به‌جای آنها شهرهای جدید ساخته خواهد شد. حدود 600 هزار نفر از مردم شهرهای کرد نشین آواره شده‌اند.

اردوغان بنا به ماده 299 قانون جزایی ترک TCK مبتنی بر «مجازات افرادی که رئیس‌جمهور ترکیه را تحقیر می‌کنند» علیه روزنامه نگاران و نمایندگان مجلس و مخالفین خود اقامه دعوی کرده است و تعداد زیادی از افراد نیز به همین جرم بازداشت و زندانی شده یا به پرداخت جزای نقدی محکوم شده‌اند.

روابط ترکیه با رژیم صهیونیستی اسرائیل

بعد از حادثه حمله خونین نیروهای نظامی اسرائیل به کاروان دریایی کمک‌رسانی انسانی به پیشتازی کشتی مرمره آبی، اردوغان سطح روابط ترکیه با اسرائیل را به سطح کاردار کاهش داد. اردوغان «اسرائیل را دولت تروریستی و وحشی‌تر از هیتلر و حمله به کشتی مرمره آبی را عامل جنگ با اسرائیل اعلام و تاکید کرد تا موقعی که بر سر کار قرار دارد نظر مثبتی به اسرائیل نخواهد داشت.»

اردوغان باوجود رجزخوانی علیه اسرائیل با هدف فریب مردم ترکیه و جهان اسلام، روابط و تماس مستقیم خود را با لابی‌های یهودی صهیونیستی آمریکا و اروپا ادامه داده و روابط تجاری و اقتصادی و گردشگری و اطلاعاتی و امنیتی ترکیه با اسرائیل را حفظ یا افزایش داد. فعالیت‌های دیپلماسی عمومی کارکنان سفارت و سرکنسولگری‌های اسرائیل با تشکل‌های سیاسی و اقتصادی ترکیه نیز ادامه یافت. بعد از شوی سیاسی اردوغان در «فرم داووس» در سال 2009 در شش سال اخیرحجم تجارت ترکیه با اسرائیل بین 3 میلیارد و 200 میلیون دلار الی 4 میلیارد و 400 میلیون دلار رسید.

اردوغان رئیس جمهور ترکیه درسفر خود به عربستان سعودی و مشورت با سلمان بن عبدالعزیز، هنگام بازگشت از عربستان در دوم ژانویه 2016 اظهار کرد؛ «با توجه به تحولات منطقه اسرائیل به کشوری نظیر ترکیه نیازمند است و ترکیه نیز به اسرائیل نیازمند است و باید عادی سازی روابط آغاز شود.» اردوغان منکر حمایت از کشتی مرمره آبی شده و مدعی شد؛ «شما یک شو راه انداختید و بدون اطلاع نخست‌وزیر (خودش) به اسرائیل رهسپار شدید. در حالی که دولت ترکیه قبل از شو شما نیز به غزه کمک ارسال می‌کرد.»

دلایل عادی‌سازی روابط ترکیه با اسرائیل

دخالت نظامی روسیه در سوریه، امضای برجام، افزایش نفوذ ایران در عراق و سوریه، شکست گروه‌های تکفیری مورد حمایت ترکیه و عربستان سعودی و قطر در سوریه و عراق، شکست طرح تاسیس دولت سنی در عراق و سوریه تحت حمایت ترکیه و عربستان سعودی و قطر، حضور فعال حزب‌الله لبنان در سوریه، حمایت آمریکا از کردهای سوریه و مخالفت ترکیه با قدرت‌گیری کردهای سوریه علیه گروه‌های تکفیری داعش و جبهه النصره در شمال سوریه و شکست تکفیری‌های تحت حمایت ترکیه در شمال حلب، شکست ائتلاف عربی تحت حمایت آمریکا و اتحادیه اروپا و ترکیه به رهبری عربستان سعودی در یمن، تاکید حزب الله لبنان به گشودن جبهه آزادسازی تپه‌های جولان سوریه از اشغال اسرائیل و احتمال احداث وگشایش خط لوله نفت و گاز مشترک ایران و عراق و سوریه و انتقال انرژی به سواحل دریای مدیترانه شرقی و انتقال نفت از سه کشور به اروپا مد نظر ترکیه و اسرائیل قرار گرفته است.

در پی دستور رجب طیب اردوغان حکومت بن علی یلدیریم نخست وزیر ترکیه قرار داد 8 ماده‌ای عادی سازی روابط ترکیه و اسرائیل را امضا کرد. براساس آن:

عادی‌سازی روابط ـ بازگشت سفرای طرفین، ترکیه و اسرائیل در سازمان ملل متحد و سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) علیه منافع یکدیگر اقدام نخواهند کرد. در خواست لغو محاصره باریکه غزه پس گرفته می‌شود. اسرائیل اجازه خواهد داد که ترکیه از بندر اشدود کمک انسانی به غزه انتقال دهد. اسرائیل اجازه خواهد داد که ترکیه و آلمان در غزه نیروگاه برق و دستگاه تصفیه آب دریا تاسیس کنند. اسرائیل از صندوق کمک انسانی به خانواده کشته‌شدگان 21 میلیون دلار خسارت پرداخت خواهد کرد، ترکیه در غزه بیمارستان 200 تختخوابی تاسیس خواهد کرد. اقامه دعوی علیه نظامیان اسرائیل در محاکم ترکیه و دادگاه‌های بین‌المللی باطل خواهد شد. فعالیت جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) در ترکیه تحت نظر سازمان امنیت ملی ترکیه (میت) و سازمان جاسوسی رژیم صهیونیستی (موساد) محدود خواهد شد. ترکیه مانع عملیات مقاومتی حماس خواهد شد و همکاری نظامی و تبادل اطلاعات میت و موساد گسترش خواهد یافت. گاز طبیعی اسرائیل در مدیترانه شرقی از طریق ترکیه به اروپا صادر خواهد شد، ترکیه از اسرائیل گاز خریداری خواهد کرد. ترکیه تلاش خواهد کرد با میانجیگری جنازه‌های نظامیان اسرائیلی به اسرائیل استرداد شود.

بن علی یلدیریم اعلام کرده است که؛ حکومت فعلی ترکیه تعداد دشمنان را کاهش و دوستان خود را افزایش خواهد داد. در راستای همین امر روابط با اسرائیل و روسیه و مصر وسوریه و کشورهای همسایه گسترش خواهد یافت. عادی‌سازی روابط ترکیه با اسرائیل به نفع مردم فلسطین و غزه خواهد بود.

در شرایطی که اسرائیل اعلام کرده است محاصره غزه را لغو نخواهد کرد و شهرک‌های یهودی و صهیونیست‌نشین گسترش خواهد یافت و در شرایطی که بیش از 85 درصد خاک فلسطین تحت اشغال اسرائیل قرار دارد، عادی‌سازی روابط ترکیه با اسرائیل، به معنی مشروعیت بخشیدن به محاصره غزه و اشغال خاک فلسطین و مشارکت در سرقت و غارت منابع گاز طبیعی متعلق به مردم غزه، فلسطین، ترکیه، لبنان و سوریه در «منطقه انحصـــاری اقتصــادی» تحت اشـغال اســرائیل در مدیترانه شرقی است. ادعای دولت ترکیه به رهبری رجب طیب اردوغان درباره حمایت از مردم فلسطین و کمک به آنها شبیه آب دادن به قربانی پیش از ذبح است. در حالی که اگر محاصره غزه و اشغال خاک فلسطین برچیده شود، مردم غزه و فلسطین نیازی به ارسال کمک‌های انسانی نخواهند داشت.

سید علی قائم‌مقامی / کارشناس مسائل ترکیه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها