یزد الگوی اقتصاد مقاومتی می‌شود

با نامگذاری سال 95 به عنوان «اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل»، استان یزد با تشکیل ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی و اجرای سیاست‌ها و برنامه‌های آن تلاش می‌کند به‌عنوان استان الگو در تحقق منویات رهبر معظم انقلاب گام بردارد.
کد خبر: ۸۹۷۷۹۷
یزد الگوی اقتصاد مقاومتی می‌شود

به گزارش جام‌جم، سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی اواخر سال 92 توسط مقام معظم رهبری در 24 بند ابلاغ شد. سال 93 برنامه‌هایی در راستای تحقق سیاست‌های اقتصاد مقاومتی تدوین شد و استان‌ها موظف شدند برنامه‌های خود را به صورت تفصیلی در این زمینه به دولت ارائه دهند. با تأکید مقام معظم رهبری قرار شد برنامه‌های اقتصاد مقاومتی در برنامه ششم توسعه گنجانده شود و دولت ستاد اقتصاد مقاومتی را تشکیل دهد. سرانجام اواخر تابستان سال گذشته ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی با هدف تحقق برنامه ملی مصوب در اقتصاد مقاومتی به ریاست معاون اول رئیس‌جمهور تأسیس شد.

آن‌طور که وزیر امور اقتصادی و دارایی ماه گذشته اعلام کرد، برنامه جامع اقتصاد مقاومتی از سال گذشته آغاز شده و این برنامه شامل همه اقدامات و طرح‌های اجرایی در چارچوب زمان‌بندی مشخص و با اهداف مشخص و معین است که با نامگذاری سال جدید «اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل» با جدیت بیشتری اجرا خواهد شد.

به گفته علی طیب‌نیا، رشد پایدار و بدون آسیب‌پذیری از تکانه‌ها و مخاطره‌های اقتصادی بیرونی از اهداف اصلی اقتصاد مقاومتی است و باید تلاش کنیم آسیب‌های ناشی از وابستگی به نفت و همچنین آسیب‌پذیری در مقابل تحریم‌های ظالمانه و موارد مشابه از بین برود.

تشکیل ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی در یزد

در راستای تحقق اهداف برنامه‌های اقتصاد مقاومتی، استان‌های کشور نیز اقدام به تشکیل ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی کردند. استان یزد یکی از نخستین استان‌هایی بود که در این راستا گام برداشت. پس از برگزاری جلسات ستاد راهبری و مدیریت اقتصاد مقاومتی استان به ریاست استاندار در سال گذشته، استاندار یزد اواخر فروردین امسال با اشاره به ضرورت ایجاد زمینه تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی در سال جدید، از راه‌اندازی ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی در این استان خبر داد.

سیدمحمد میرمحمدی با بیان این‌که تلاش بیشتر،‌ استفاده از ظرفیت‌های داخلی،‌ همبستگی بیشتر و استفاده هدفمند از ظرفیت بخش خصوصی،‌ ازجمله رویکردهای اقتصاد مقاومتی است، افزود: اقتصاد مقاومتی ثروت‌آفرینی، فقرزدایی و عدالت اجتماعی را به همراه دارد و با روحیه‌ای جهادی اجرایی می‌شود.

او با بیان این‌که دولت در بحث اقتصاد مقاومتی،‌ 12 برنامه ملی تدوین کرده که دارای 60 طرح و بیش از 250 پروژه عملیاتی است که به تصویب شورای اقتصادی نیز رسیده، به اقدامات صورت گرفته در استان یزد اشاره کرد و افزود: مهم‌ترین و ضروری‌ترین اقدامات ما در استان، تدوین برنامه‌های استانی با محوریت فصول مشخص سیاست‌ها و برنامه‌های کلی اقتصاد مقاومتی ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری و دولت است.

به گفته میرمحمدی، قانون رفع موانع تولید و رقابت‌پذیری، تدوین راهبردهای اقتصاد دانش‌بنیان بر پایه اقتصاد مقاومتی، تهیه مجموعه اهداف و سیاست‌های اقتصاد مقاومتی، رایزنی با مراکز علمی و صاحب‌نظران اقتصادی ازجمله اقدامات دولت در استان و کشور در رابطه با اجرایی ساختن سیاست‌های اقتصاد مقاومتی است.

تلاش یزد برای الگو شدن

اما یزد می‌خواهد گامی فراتر بردارد و با برنامه‌ریزی و اجرای برنامه‌های اقتصاد مقاومتی به صورت پایلوت، به الگویی در کشور تبدیل شود. به گمان معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار یزد، این استان همواره در مسائل اقتصادی الگو بوده است‌ زیرا مردم یزد با سختکوشی و تلاش، تجارب خوبی در زمینه مولفه‎های اقتصاد مقاومتی کسب کرده‎‎اند. محمدعلی طالبی معتقد است یزد می‌‌تواند با تدوین برنامه‌‌های راهبردی سرآمد کشور در بحث تحقق شعار امسال باشد.

او با اشاره به ویژگی‌های استان یزد برای پرداختن به شعار سال «اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل» به جام‌جم می‌گوید: با بررسی چند مشخصه این نوع اقتصاد از دیدگاه مقام معظم رهبری، متوجه می‌شویم که اقتصاد مقاومتی درون‌زا، برون‌گرا، مردم بنیاد، دانش بنیان و عدالت محور است.

به گفته طالبی، درون‌زا بودن به معنی توجه به ظرفیت‌های موجود است و استان یزد پتانسیل‌های زیادی از جمله جاذبه‌های گردشگری، سطح تحصیلات بالا و وجود نیروهای متخصص، وجود منابع معدنی سرشار، فرهنگ بالای کار در میان مردم و... دارد که می‌تواند به کمک اقتصاد آمده و چرخ توسعه را حرکت دهد.

ظرفیت‌های یزدی‌ها

معاون سیاسی استانداری یزد در تبیین برونگرا بودن اقتصاد مقاومتی عنوان می‌کند: برونگرا بودن به این معناست که در تعامل با دیگر اقتصادها و از جمله اقتصادهای جهانی خواهد بود. یزد از دیرباز با توجه به قرار گرفتن بر سر شاهراه‌های تجاری دارای بازار قوی بوده و داد و ستد امری مرسوم در این شهر و استان است. خوشنامی تجار یزدی و ارتباطاتی که در طول سال‌های طولانی با بسیاری حوزه‌های جغرافیایی در سراسر دنیا شکل گرفته، می‌تواند در این زمینه کمک کند تا ویژگی برونگرایی اقتصاد مقاومتی در یزد تامین شود.

او با بیان این‌که اقتصاد مقاومتی بنا به فرمایش رهبری، مردم‌بنیاد است نه دولت‌محور، می‌افزاید: این امر نیازمند جامعه‌ای پویا و متشکل است و مردمی که عزم و اراده به دست گرفتن امور را داشته باشند. به باور طالبی، اگر از نگاه تاریخی به این موضوع بنگریم، باز هم می‌توان نمره قابل‌قبولی به یزدی‌ها داد که از دیرباز در قالب تشکل‌ها و گروه‌های مختلف مستقل از حکومت به انجام امور اقتصادی، اجتماعی و مذهبی مشغول بوده و امروز نیز بخش خصوصی یزد با سرمایه‌گذاری در زمینه‌های مختلف صنعتی و علمی یزد را به یکی از قطب‌های اشتغال کشور بدل کرده است.

به گفته معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار یزد، در زمینه دانش نیز یزدی‌ها نشان داده‌اند که همواره علاقه‌مند به آگاهی و پیگیر علوم روز بوده‌اند: تعدد مراکز آموزش عالی، نسبت بالای دانش‌آموختگان دانشگاهی و... نشان می‌دهد که یزد ظرفیت بسیار بالایی برای صنایع دانش بنیان دارد و سرمایه‌گذاری در این زمینه می‌تواند بازدهی خیلی خوبی داشته باشد.

برنامه‌های اقتصاد مقاومتی یزد

سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان یزد 9 برنامه استانی را به‌عنوان پیشنهاد برای تحقق سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی مطرح کرده است. حمیدرضا نصیری‌زاده رئیس این سازمان این برنامه‌ها را چنین برمی‌شمرد:

1) ارتقای بهره‌وری با مسئولیت سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان یزد

2) پیشبرد برونگرایی اقتصاد با تاکید بر توسعه صادرات غیرنفتی با مسئولیت اداره کل امور اقتصادی و دارایی یزد

3) عدالت بنیان کردن اقتصاد و توسعه عدالت اجتماعی با مسئولیت اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی یزد

4) برقراری انضباط مالی در بخش عمومی و قطع وابستگی بودجه به نفت با مسئولیت سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی یزد

5) شفاف‌سازی و سالم‌سازی اقتصاد با مسئولیت اداره کل امور اقتصادی و دارایی یزد

6) ارتقای توان تولید ملی (درونزایی اقتصاد) با مسئولیت سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی یزد

7) توسعه اقتصاد دانش‌بنیان با مسئولیت اداره کل صنعت، معدن و تجارت یزد

8) برنامه گفتمان‌سازی و فرهنگ‌سازی اقتصاد مقاومتی با مسئولیت مرکزصداوسیمای استان یزد

9) مردمی کردن اقتصاد با مسئولیت اداره کل امور اقتصادی و دارایی یزد.

کمیل انتظاری

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها