رهبر معظم انقلاب اسلامی از چند سال پیش که الگوی اقتصاد مقاومتی را مطرح کردند، بر وظایف توأمان مسئولان و مردم در پیشبرد این سیاست‌ها تاکید داشتند. به اعتقاد مقام معظم رهبری، اقتصاد مقاومتی صرفا اجرای پروژه‌های عظیم و بزرگ ملی نیست، بلکه حتی یک کسب و کار کوچک که فردی در گوشه‌ای از کشور به راه می‌اندازد و چند شغل ایجاد می‌کند، اجرای اقتصاد مقاومتی محسوب می‌شود.
کد خبر: ۸۹۰۹۸۳
آشنایی با چند الگوی مردمی اقتصاد مقاومتی

به گزارش جام جم آنلاین ، ایشان در بیانات ابتدای سال 1393 نیز به این موضوع اشاره می کنند: «معنای (اقتصاد مقاومتی) این نیست که این اقتصاد منحصر به دانشمندان است و فقط دانشمندان می‌توانند نقش ایفا کنند در اقتصاد مقاومتی؛ نخیر، تجربه‌ها و مهارت‌ها ـ تجربه‌های صاحبان صنعت، تجربه‌ها و مهارت‌های کارگرانی که دارای تجربه و مهارت‌اند ـ می‌تواند اثر بگذارد و می‌تواند در این اقتصاد نقش ایفا کند. این که گفته می‌شود دانش‌محور، معنای آن این نیست که عناصر با تجربه‌ صنعتگر یا کشاورز که در طول سال‌های متمادی کارهای بزرگی را براساس تجربه انجام داده‌اند، اینها نقش ایفا نکنند؛ نخیر، نقش بسیار مهمی هم به عهده‌ اینهاست.»

در بند 20 سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی نیز بر تقویت فرهنگ جهادی در ایجاد ارزش افزوده، تولید ثروت، بهره‌وری، کارآفرینی، سرمایه‌گذاری و اشتغال مولد و اعطای نشان اقتصاد مقاومتی به اشخاص دارای خدمات برجسته در این زمینه تاکید کردند. از آنجا که این بند بویژه قدردانی از اشخاص دارای خدمات برجسته در اجرای اقتصاد مقاومتی از سوی مسئولان به فراموشی سپرده شد، روزنامه جام‌جم وظیفه خود دانست از تعدادی از مردم اقصی نقاط کشور که در پیشبرد اقتصاد مقاومتی پیشگام بوده‌اند، تقدیر کند. این قدردانی ناچیز در حد مقدورات روزنامه جام جم، به معرفی و بیان نحوه موفقیت این افراد خلاصه می‌شود.

ایده‌های تازه داشتم

زهرا خسروزاده، کارآفرین در بخش مواد غذایی

تحصیلات: کارشناس صنایع غذایی

زهرا خسروزاده یکی از کارآفرینان موفقی است که در صنایع غذایی فعالیت دارد. وی از سال 90 فعالیت خود را آغاز کرد و یک سال طول کشید که مجوز برند تجاری خود را دریافت کند. وی 12 سال در صنایع غذایی به کار مشغول بوده و در کارگاه‌های فنی و حرفه‌ای تدریس می‌کرد؛ اما تصمیم می‌گیرد برای خود کسب و کاری مستقل داشته باشد. به همین دلیل روی فرآوری خرما تحقیقات زیادی می‌کند و موفق می‌شود این محصول را در اشکال مختلف با برند تجاری خود در بازار عرضه کند. خسروزاده ایده‌های نو و تازه خود را رمز موفقیت شغلش می‌داند و می‌گوید: در کنار ایده‌های تازه همیشه حمایت خانواده و همسرم باعث شده تا از کار خسته نشوم. وی توانسته برای ده نفر به‌صورت مستقیم و چند نفر نیز به صورت غیرمستقیم شغل ایجاد کند . او این روزها سخت درگیر اعطای نمایندگی در استان‌های مختلف است. با افتتاح این نمایندگی‌ها افراد بیشتری به کار مشغول می‌شوند.

با سرمایه اولیه 120 هزار تومان شروع کردم

محمد بهمن، کارآفرین در صنعت شیلات

تحصیلات: کارشناسی شیلات گرایش تکثیر و پرورش

محمد بهمن سال 88 وارد دانشگاه شده و سال 91 در رشته شیلات، گرایش تکثیر و پرورش در مقطع کارشناسی فارغ‌التحصیل شد. وی از همان ابتدا علاقه داشت تا در حوزه تحصیلی خود فعالیتی داشته باشد؛ به همین دلیل با سرمایه اولیه 120 هزار تومان در یک فضای کوچک هزار بچه ماهی خریداری می‌کند تا کار خود را کلید بزند.

وی کار خود را تنهایی آغاز کرد، اما اکنون با گذشت حدود سه سال از آغاز فعالیت حدود ده نفر را به کار مشغول کرده است. بهمن مخترع دستگاه حذف ذرات معلق، دستگاه تهویه هوا در حوضچه و دستگاه پروتئین گیر و دستگاه اکسیژن‌ساز است. این کارآفرین معتقد است که علاقه و پشتکار می‌تواند افراد را در هر رشته‌ای موفق کند، اما مهم‌ترین نکته را ترس از شکست می‌داند. به این معنا که افراد نباید از شکست هراس داشته باشند. بهمن می‌گوید: اختراع دستگاه پروتئین گیر شش ماه زمان برد و طی این مدت بیش از 30 بار شکست خوردم، اما فردای آن روز شکست‌ها را به فراموشی ‌سپردم و دوباره کارم را شروع کردم.

این کارآفرین با سرمایه اندک کار خود را آغاز کرد، اما بعد از شش ماه این سرمایه تبدیل به 500 تا 600 میلیون تومان شد.

فقط به فکر گسترش کار بودم و هستم

حمید زارع، کارآفرین در پرورش شتر مرغ

تحصیلات: دیپلم

حمید زارع قبلا در بخش نجاری و ام‌دی‌اف فعالیت می‌کرد، اما علاقه زیادی به بحث تولید داشت. حدود پنج سال است که کار خود را در پرورش شتر‌مرغ با کمک همسرش آغاز کرده است. ابتدای فعالیت خود را در یک فضای اجاره‌ای کلید زده و جوجه‌های خریداری شده را زمانی که بزرگ می‌شدند به صورت زنده در بازار عرضه می‌کرد. وی چندی بعد متوجه می‌شود که هزینه‌ کار با درآمد آن برابر است و در برخی موارد متضرر می‌شود؛ به همین دلیل تصمیم می‌گیرد کشتار را نیز خودش انجام دهد. به این ترتیب با کشتار شتر مرغ چرخ تولیدش سریع‌تر چرخید و گوشت‌ها در پایان دوره تحویل شرکت‌های بسته‌بندی می‌شد و به دست مصرف‌کنندگان می‌رسید. در همین حال به دلیل این که پرورش شترمرغ طولانی است و نمی‌توان تنها روی این بخش سرمایه‌گذاری کرد، او درصدد پرورش مرغ بومی، کبک و بلدرچین برمی‌آید. زارع با پرورش طیور دیگر، کار خود را گسترده‌تر می‌کند و همین موضوع دلیلی می‌شود تا افکار دیگری هم در ذهن بپروراند و صفر تا صد کار را خودش انجام دهد. تمایل به گسترش کار دلیلی شد تا جوجه‌کشی را هم در بخش تولید قرار دهد و دستگاه جوجه‌کشی تهیه کند. اما این همه ماجرا نبود. قرار بود صفر تا صد کار توسط آقای زارع و همکارانشان انجام شود و بحث بسته‌بندی و عرضه مهم‌ترین بخش آن محسوب می‌شد که آن را نیز فعال کرد. وی با همین ابتکار توانسته 80 نفر را مشغول به کار کرده و از این راه امرار معاش کنند.

بعد از هر سختی قطعا راحتی است

علی ترکاشوند، کارآفرین کشاورزی

تحصیلات: کارشناسی کشاورزی

علی ترکاشوند یکی از افرادی است که توانسته در رشته تحصیلی خود مشغول فعالیت شود. وی سال 91 با سرمایه اندک یک میلیون تومانی کار خود را آغاز کرد و با سه هم دانشگاهی خود شریک شد که آنها نیز همین مبلغ را به عنوان سرمایه اولیه گذاشتند.

به گفته وی، تولید قارچ از زمان کاشت تا برداشت 60 روز طول می‌کشد و در هر دوره این چهار نفر حدود 2000 کیلوگرم قارچ برداشت می‌کنند. ترکاشوند برای این که بتواند بازار را از اشباع و کمبود قارچ نجات دهد به تشکیل تعاونی برای فروش محصول خود اقدام کرد. اکنون چهار نفر به صورت مستقیم و سه نفر به صورت غیرمستقیم به کار مشغول شده‌اند و از این راه امرار معاش می‌کنند. ترکاشوند می‌گوید: برای گسترش کار خود 15 میلیون تومان وام دریافت کردیم و بعد از چند دوره برداشت محصول مبلغ اولیه خودمان و اقساط وام را پرداخت کرده و اکنون از سود کارمان بهره می‌بریم. کارگاهی که اکنون در آن قارچ تولید می‌شود دو سالن 400 بلوکی بوده که حدود 200 متر است. در این سالن 400بلوکی حدود هفت تن محصول در سال برداشت می‌شود.

او می‌گوید: مشکل اساسی این شغل شناخت کافی نداشتن تولیدکنندگان دیگر است و از سوی دیگر کار پرورش قارچ ازجمله کارهای با برنامه و سخت تلقی می‌شود؛ اما این سختی موقت بوده و راحتی در انتظار تولیدکننده است. وی می‌گوید: تولید هم استرس دارد و هم لذت، اما به زحمت آن می‌ارزد و کار منفعت داری است.

کارها را به کسی نسپارید تا موفق شوید

کمال مرصادی، کارآفرین در زمینه پرورش ماکیان

تحصیلات: کارشناس ارشد تغذیه طیور

12هزار تخم بلدرچین در روز بعلاوه فروش 10 هزار جوجه یکروزه در ماه و فروش 3000 تخم نطفه‌دار در روز و کارآفرینی برای هفت نفر، ازجمله اقدامات کمال مرصادی است. آنچه می‌خوانید گفته‌های این کارآفرین است: شروع کار بنده با پرورش هزار قطعه بلدرچین در یک اتاق 12 متری شروع شد، اما با تسهیلاتی که دریافت کردم استخری را که سالیان دراز فرسوده بود، پر کردم و اکنون ده هزار جوجه یکروزه پرورش می‌دهم. اکنون گوشت و تخم پرندگان عرضه می‌کنم و کشتار آن هم توسط خودمان صورت می‌گیرد.

وی می‌افزاید: ‌من در ابتدای فعالیتم محصولات تولید کارگاه را به مغازه‌ها می‌دادم و می‌گفتم این تخم بلدرچین را اینجا بگذارید، اگر فروختید پول مرا هم بدهید، اگر هم نفروختید بنده این بسته را تعویض خواهم کرد و با همین روش مصرف گوشت بلدرچین و تخم بلدرچین را گسترش دادم، اما یک مشکل اساسی در بخش فعالیت ما وجود دارد و آن هم جواز است که جهاد کشاورزی و سازمان دامپزشکی می گویند کارگاه باید صنعتی باشد و کارگاه صنعتی به معنای 500 میلیون تومان پول است که چنین امکانی فراهم نیست. بنده با ده میلیون تومان کار خود را آغاز کردم و اگر چنین امکانی داشتم حتما کارگاه صنعتی تاسیس می‌کردم، اما متاسفانه تولید در کشور با مشکل همراه است و بروکراسی اداری نمی‌گذارد این اصل اقتصادی براحتی انجام شود.

این کارآفرین می‌گوید: من با توجه به فرمایشات رهبر معظم انقلاب کار اقتصاد مقاومتی را پیش گرفتم و یک بنگاه زود بازده تاسیس کردم، اما برخی مسئولان نمی‌گذارند تا بنده در این بخش به صورت جدی فعالیت کنم. سوال من از مسئولان این است که اگر 700 میلیون تومان هزینه کنم آیا تضمینی است که این پول برگردد؟ من طی شش ماه از تولید هزار قطعه بلدرچین به ده هزار قطعه رسیدم، اما آنها همه چیز را یکباره می‌خواهند.

وی می‌افزاید:‌ جوانان برای این که موفق باشند باید خاکی باشند و به پشت‌میزنشینی و کارهای کارمندی تاکید نداشته باشند. مهم‌ترین رمز موفقیت افراد این است که همه کارها را خود انجام دهیم و به کسی نسپاریم تا در زمان مشکل، خود به همه امور رسیدگی کنیم.

سرمایه‌ام فکرم بود

اسماعیل کمالی، کارآفرین در تولید میوه خشک

تحصیلات: کارشناسی ارشد

تولید میوه خشک و ابداع دستگاه میوه خشک کنخانگی و صنعتی و اشتغالزایی برای چهار نفر ازجمله اقدامات اسماعیل کمالی است.

او سال 91 در جشنواره علم تا عمل شرکت و دستگاه خشک‌کن میوه را معرفی می‌کند که با برنده شدن در آن جشنواره صد میلیون تومان وام کم‌بهره دریافت می‌کند و همان مبلغ، سرمایه اولیه کار می‌شود. البته وی معتقد است سرمایه اصلی، فکرش بود و به همین دلیل توانسته در کارش موفق باشد. دستگاه خشک‌کن میوه صنعتی اختراع شده بود، اما قیمت بالای آن برای بسیاری افراد مقدور نبود که بخواهند آن را امتحان کنند؛ به همین دلیل دستگاه خشک‌کن میوه خانگی تولید شد تا افراد عادی هم بتوانند از آن بهره ببرند و بعد وارد بازار صنعتی آن شوند. این کارآفرین که طرح ساخت دستگاه را به عنوان پایان‌نامه کارشناسی ارشد خود معرفی کرده بود، کار خود را در دو بخش پیش می‌برد. یکی تولید دستگاه و دیگری تولید چیپس میوه. بسیاری از دستگاه‌های گرم‌کننده می‌تواند میوه را خشک کنند، اما تفاوت این دستگاه با سایر مدل‌های دیگر این است که همه خواص میوه باقی می‌ماند. به گفته وی، این شغل دو تا سه برابر ارزش افزوده دارد و هر کس که وارد این صنعت شود پشیمان نخواهد شد.

ضمیمه نوروزی جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها