معاون بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از تهدید سلامت مردم از ناحیه بیماری‌های غیرواگیر دار خبر داد و گفت:‌ ۷۰ درصد مرگ به علت دیابت، سرطان، بیماری‌های قلبی و عروقی، آسم و بیماری‌های مزمن تنفسی است.
کد خبر: ۸۹۷۶۶۲
ایرانی‌ها ۱۰ هزار ملیارد تومان سیگار می‌کشند

به گزارش جام جم آنلاین، علی‌اکبر سیاری پیش از خطبه‌های نماز جمعه تهران با بیان این مطلب اظهار داشت: ریشه این بیماری‌ها ناشی از کم تحرکی، غذای ناسالم، مصرف دخانیات، قند خون بالا، چربی خون بالا و مصرف الکل است.

وی ادامه داد:متأسفانه مصرف دخانیات عاملی برای بیماری‌ها است و ایرانی‌ها در حدود 10هزار میلیارد تومان سالانه سیگار می‌کشند؛ البته مصرف نمک و قند باعث بروز بیماری‌های فشار خون، دیابت و چربی شده است.

معاون بهداشت وزارت بهداشت به بیماری دیابت اشاره کرد و افزود: بیماران دیابتی هم می‌توانند زندگی مناسبی را داشته باشند به شرط آنکه بیماری و سلامت خود را مدیریت کنند و قدم اول در این زمینه رژیم غذایی مناسب است؛ افراد دیابتی و یا کسانی که در معرض آن قرار دارند باید به جای نوشابه و قند از سبزی ومیوه بهره بگیرند.

سیاری تصریح کرد: مصرف صبحانه، ورزش و افزایش وعده‌های غذایی و همچنین کنترل وزن می‌تواند موجب بهبود وضعیت بیماری افراد دیابتی شود؛ چرا که نوشابه‌ به اندازه 30 قند است که بسیار مضر خواهد بود و مصرف این مواد غذایی باید کاهش یابد.

وی اضافه کرد: چاقی و اضافه وزن یکی از موارد بیماری‌ها همچون دیابت، سرطان، سکته قلبی، بیماری مفاصل و سایر موارد می‌شود و ورزش به همراه رژیم غذایی مناسب می‌تواند باعث کاهش اضافه وزن شود.

معاون بهداشت وزارت بهداشت خاطرنشان کرد: برخی افراد نظیر خانم‌هایی که کودکان با وزن بیش از 4 تا 5 کیلوگرم به دنیا می‌آورند، کسانی که وابستگان آنها مبتلا به دیابت هستند و افرادی که قند خون ناشتای آنها بین 100 تا 125 است باید به پزشکان مراجعه کنند چرا که در معرض این بیماری قرار دارند.

سیاری همچنین اظهار داشت: خوشبختانه نظام مراقبت در روستا و شهر راه اندازی شده و این افراد به همراه بیماران می‌توانند به این مراکز مراجعه کنند؛ در روستا برای هر یک هزار تا 1500 نفر بهورز و برای هر 4 هزار نفر پزشک داریم که دیابتی‌ها باید سالی 4 بار و افراد در معرض سالی یک بار مراجعه نمایند.

وی اضافه کرد: در شهر نظام مراقبت را تغییر داده‌ایم و برای هر 2 تا 3 هزار نفر کارشناس مراقبت سلامت قرار دادیم و برای هر 30 تا 50 هزار نفر کارشناس تغذیه و برای هر 12 هزار 500 نفر یک پایگاه سلامت و بابت هر 30 تا 50 هزار نفر یک مرکز سلامت جامعه راه اندازی شده استکه در این مراکز پزشک، کارشناس سلامت، کارشناس تغذیه و روان وجود دارد و تمامی این خدمات رایگان است.

معاون بهداشت وزارت بهداشت ادامه داد: در اجرای این طرح ابتدا به سراغ حاشیه‌های شهرها رفتیم و در حدود 10 میلیون و یکصد هزار نفرتحت پوشش خدمات واقع شدند و حتی در شهرهایی مثل قم، زنجان و یزد این سیستم به طور کامل اجرا می‌شود.

سیاری خاطر نشان کرد: کسانی که دچار دیابت شده‌اند باید به پزشک مراجعه کنند و اگر این مراقبت نباشد دچار بیماری‌های کلیوی، چشمی و قطع پا خواهند شد که امیدواریم به عوامل و راهکارهای آن دقت کنند.

وی همچنین تأکید کرد: تلاش می‌کنیم که نظام مراقبتی که در طرح تحول ایجاد کرده‌ایم مورد توجه قرار گیرد؛ تاکنون در روستا 450 هزار بیمار دیابتی را به همین دلیل شناسایی کرده‌ایم؛ انتظار داریم تا آخر امسال نیز مردم مراجعه کنند و در این طرح مراقبت لازم را انجام دهند.

معاون بهداشت وزارت بهداشت مردم ایران را 3 دسته عنوان کرد و افزود: مردم ایران یا سالم هستند، یا دچار عوامل خطر هستند و یا آن که برخی دچار بیماری‌ هستند که باید به راهکارها و عوامل بهبود توجه نشان دهند.

سیاری تصریح کرد: 15 میلیون نفر در ایران چربی خون بالا دارند و در حدود 10 میلیون نفر نیز چربی خون بالایی دارند؛ ما در صدد هستیم تا برای مردم در این زمینه پرونده تشکیل دهیم و در همین راستا بعد از تشکیل پرونده با آنان تماس گرفته و عوامل خطر را گوشزد کرده و مراقبت می‌کنیم؛ البته باید مردم مراجعه کنند.

وی اضافه کرد: البته در تهران این نظام مراقبتی به علت کلانشهر بودن در بخش‌های کوچکی از حومه ایجاد شده که امیدواریم این اتفاق مهم در کلانشهرها به وقوع بپیوندد چرا که در جهت سلامت مردم مفید است.

معاون بهداشت وزارت بهداشت در پایان بر کاشه وزن در کشور تاکید کرد و گفت: می توان با ورزش و کاهش کالری وزن اضافه را رفته رفته کاهش داد و به وزن مناسب رسید.

منبع: تسنیم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها