آشنایی با مناطق گردشگری ایران

موزه مردان نمکی

آشنایی با اماکن گردشگری

عمارت و قلعه والی

قلعه والی یکی از بناهای تاریخی زیبا در شهر ایلام؛ مرکز استان ایلام است که روی تپه‌ای باستانی به نام چغامیرگ در ضلع شمالی خیابان پاسداران این شهر قرار گرفته است.
کد خبر: ۸۹۰۷۳۵
عمارت و قلعه والی

به گزارش جام جم آنلاین ، ساخت این بنا در زمان حکومت محمد علی‌شاه قاجار و به فرمان غلام رضا خان والی در زمینی به مساحت 2500 مترمربع صورت گرفت. غلامرضاخان والی این عمارت را که شامل یک حیاط مرکزی، اتاق‌ها و تالارهایی با مصالح آجر، گچ و سنگ مرمر است، برای اسکان خود در فصل تابستان انتخاب و بنا کرد.

قلعه والی در زمان ساخت در فضایی کاملا باز ساخته شده است، ولی با پیشرفت شهرنشینی اطراف آن با ساختمان‌های مسکونی و اداری محصور شد.

در ضلع شمالی قلعه، تالار شاهنشیی زیبا و در وسط آن حوض کوچکی قرار دارد. این حوض در اطراف چشمه‌ای به نام «بی‌بی» که در آن زمان پرآب بود، ساخته شد.

قلعه دارای ۲۰ اتاق بزرگ، پنج اتاق کوچک، چهار ایوان و دو تراس کوچک در ضلع جنوبی و همچنین دو برج نگهبانی به صورت نیم‌دایره در راس ضلع شمال شرقی و شمال است.

وجود نرده‌‌های مشبک آجری به رنگ فیروزه‌ای، تراس‌‌های سرپوشیده ضلع جنوبی همراه با پنجره‌‌های مشبک با شیشه‌‌های الوان، سقف‌های آیینه کاری شده، گچبری روی دیوارها و سقف شاهنشین با نقوش گل و گیاه، اورسی‌‌های قلعه، ستون‌های دایره‌ای، سرستون‌های منقوش در ایوان، قوس‌های کمانی و تزئینی و کاربندی بالای آن با کاشی‌‌های رنگی، درختان بلند و کهنسال کاج و حوض مستطیل شکل در صحن جلوی قلعه، چشم انداز کاملا زیبایی به قلعه و معماری این بنا بخشیده‌ است.

قلعه والی در زمان جنگ تحمیلی تا حدود ۵۰ درصد تخریب شد، که البته بازسازی آن پس از جنگ با همکاری سازمان میراث فرهنگی آغاز شد و در سال ۱۳۶۹ به پایان رسید و اکنون نیز به موزه مردم‌شناسی ایلام تغییر کاربری داده است.

ضمیمه نوروزی جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها