آشنایی با اماکن گردشگری

عمارت و قلعه والی

آشنایی با مناطق گردشگری ایران

موزه مردان نمکی

بازدید از موزه مردان نمکی و شنیدن تاریخچه این مردان تاریخی آن‌قدر لطف و جذابیت دارد که برنامه سفرتان به زنجان، بدون این بازدید قطعا چیزی کم خواهد داشت. مردان نمکی، نامی است که به شش مومیایی کشف‌ شده در زمستان سال ۱۳۷۲ در معدن نمک چهرآباد استان زنجان داده شده‌ است.
کد خبر: ۸۹۰۹۷۱
موزه مردان نمکی

به گزارش جام جم آنلاین ، اولین مرد نمکی در سال 72 در معدن نمک چهرآباد کشف شد. در پاییز 1383 معدنکاران حین کار با بولدوزر دوباره با بقایای اسکلت انسانی مواجه شدند که به دلیل کار با بولدوزر تا حد زیادی متلاشی شده بود.

بررسی‌های اولیه روی بقایای مرد نمکی شماره 2 نشان داد که این بقایا متعلق به مردی میانسال با میانگین قد حدود 180 سانتی‌متر بوده که در جریان ریزش دیواره‌ها و سقف تونل کشته شده است. بقایای مرد نمکی شماره 3 نیز چون مرد نمکی شماره 2 به صورت اتفاقی و طی کار باطله‌برداری بولدوزر توسط معدنکاران در سال 1383 کشف شد.

به دلیل کشف مومیایی با بولدوزر، این جسد نیز به صورت متلاشی شده و تکه‌تکه یافت شد، اما مرد نمکی شماره 4 سالم و کامل‌ترین مومیایی مکشوفه از معدن چهرآباد است که با وجود آسیب‌دیدگی هنگام مرگ، تقریبا بیشتر قسمت‌های بدن او سالم مانده است.

تحقیقات نشان داد که این مومیایی طبیعی، پسری جوان بوده که هنگام مرگ حدود 16 سال داشته است.

از ویژگی‌های بسیار مهم این مومیایی طبیعی، لباس کامل است که بر تن او دیده می‌شود. مرد شماره 5 هم درحالی یافت شد که بجز سر بقیه قسمت‌های بدن زیر صخره و سنگ‌های آواری بزرگ قرار گرفته بود.

با کاوش‌های صورت گرفته مشخص شد همه مومیایی‌های مکشوفه از معدن، کارگران و معدنکارانی بودند که در نتیجه ریزش معدن و فرو ریختن دیواره‌ها، سقف و تونل‌ها کشته و مدفون شده‌‌اند.

همچنین مشخص شد معدن از حدود نیمه هزاره اول شناسایی شده و مردان نمکی 3، 4، 5، مربوط به دوره هخامنشی با قدمت حدود 2300 سال و مرد نمکی 1، 2، مربوط به دوره ساسانی، با قدمت حدود 1500 تا 1700 سال قبل است.

اکنون بجز مومیایی نمکی شماره 1 که در موزه ملی کشور نگهداشته می‌شود، بقیه اجساد و اشیای به دست آمده از معدن چهرآباد در موزه ذوالفقاری زنجان در شرایط مطلوب، تحت نظارت کارشناسان مربوط نگهداری می‌شوند.

بنای ذوالفقاری که اسفند 75 به ثبت آثار ملی رسیده، در یکی از محلات قدیمی شهر زنجان موسوم به محله «دالان آلتی» در ضلع شمالی سبزه میدان و مسجد جامع قرار دارد.

ضمیمه نوروزی جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها