وزیر امور خارجه کشورمان در جریان سفر به استرالیا در جمع صدها نفر در دانشگاه ملی این کشور در کانبرا، تاکید کرد: قدرت نظامی به تنهایی نمی‌تواند امنیت ایجاد کند. به گزارش ایرنا، محمدجواد ظریف در پاسخ به پرسشی درباره روابط تهران و ریاض، گفت: ایران و عربستان باید در مورد داعش و مسائل جهان اسلام با یکدیگر گفت‌وگو کنند. با مذاکرات دو کشور مشکلات حل می‌شود. مشکل امروز جهان، نبود شناخت از واقعیت‌های موجود است. ما باید واقعیت را درک کنیم.
کد خبر: ۸۸۹۹۲۷

یکی دیگر از شرکت کنندگان در مورد حمایت ایران از بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه سوال کرد که ظریف گفت: برخی افراد، قبل از نشست صلح سوریه تاکید داشتند اسد باید برود، اما حال قبول کرده‌اند برای آینده این کشور باید مذاکره کرد. وی افزود: هیچ فردی نمی‌تواند در مورد آینده سوریه تصمیم بگیرد و مردم سوریه باید سرنوشت کشورشان را تعیین کنند.

برنامه موشکی ایران دفاعی است

وزیر امور خارجه کشورمان همچنین دیروز در نشست خبری مشترک با جولی بیشاپ، همتای استرالیایی خود ضمن بیان این‌که ما از برنامه موشکی خود علیه هیچ کشوری استفاده نمی‌کنیم و برنامه موشکی ما دفاعی است، گفت: ما کلاهک هسته‌ای نداریم و دنبال آن هم نیستیم. وی تاکید کرد: آزمایش موشکی ایران، نقض قطعنامه ٢٢٣١ نیست.

به گزارش فارس، ظریف درباره بازگشت مهاجران غیرقانونی ایرانی از استرالیا نیز تصریح کرد: هیچ اجباری برای بازگشت اتباع ایرانی به کشور نیست، ولی ما امکانی فراهم می‌کنیم که داوطلبانه به کشور برگردند. تصمیم‌گیری در این زمینه به عهده دولت استرالیاست، ولی ما کسی را مجبور به بازگشت به ایران نمی‌کنیم.

محمدجواد ظریف در بخش دیگری از صحبت‌های خود تصریح کرد: اعلام روسیه برای خروج بخشی از نیروهایش از سوریه نشان می‌دهد که آنها نیاز فوری و قریب‌الوقوع برای توسل به گزینه نظامی برای حفظ آتش‌بس نمی‌بینند.

ظریف همچنین در جریان سفر به استرالیا در باغ ملی کانبرا یک اصله نهال به نشانه دوستی غرس کرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها