در حالی که کمتر از ده روز به آغاز تعطیلات نوروزی مانده، دبیران ستاد اجرایی خدمات سفر استان‌ها از آمادگی دستگاه‌ها و سازمان‌های خود برای استقبال از مسافران نوروزی خبر می‌دهند.
کد خبر: ۸۸۸۶۲۰
تکاپوی استان‌‌ها برای پذیرایی از مسافران نوروزی

به گزارش جام‌جم، پیش‌بینی‌های مسئولان ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر نشان می‌دهد استان‌های کشور با حجم مسافران نوروزی بیشتری نسبت به سال گذشته روبه‌رو می‌شوند. کشورهای همسایه که در سال‌های گذشته میزبان گردشگران ایرانی بودند، با بحران‌های متعددی دست‌به‌گریبانند و ایرانی‌ها تمایل کمتری برای گذراندن تعطیلات خود در این کشورها دارند.کمااین‌که کاهش قیمت تورهای نوروزی خارج کشور نیز گواهی برافزایش گردشگری داخلی در نوروز 95 خواهد بود. به این ترتیب استان‌های کشور و بخصوص استان‌هایی که بیش از سایرین گردشگرپذیر و مقصد گردشگری هستند، امسال بیش از سال های گذشته در تکاپوی پذیرایی بهتر از مسافران نوروزی هستند.

دراین باره، دبیر ستاد اجرایی خدمات سفر استان مازندران به جام‌جم می‌گوید: پیش‌بینی کرده ایم استان با افزایش گردشگر مواجه خواهد شد و باید برای نوروز 95 همه امکانات مازندران را برای استقبال از گردشگران نوروزی به‌کار بست.

مهران حسنی می‌افزاید: تمهیدات لازم در 12 کمیته در حوزه‌های مختلف فرهنگی، حمل‌و‌نقل، امداد و نجات، بهداشت و درمان، ترافیک و امنیت، اسکان و پذیرایی و ... اندیشیده شد و دستگاه‌ها در حال اجرایی کردن برنامه‌هایشان هستند.

برنامه‌های شاد و متنوع فرهنگی

به گفته معاون گردشگری اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران، نوروز 94 استان مازندران بیش از ده میلیون نفر-شب اقامت داشت و امسال ظرفیت اسکان روزانه را 5 درصد افزایش داده‌ایم که بالغ بر 770 هزار نفر-شب اقامت در هتل‌‌ها، متل‌ها، هتل‌آپارتمان‌ها، مهمان‌پذیرها، مدارس، زائرسراها، کمپینگ‌ها و ... خواهد بود.

او درباره برنامه‌های فرهنگی نوروزی با بیان این‌که این برنامه‌ها با مراسم شاد و مفرح گره خورده است، می‌افزاید: کمیته فرهنگی ستاد با مسئولیت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان، برنامه‌های فرهنگی و هنری متنوعی تدارک دیده شامل کنسرت‌های موسیقی، برنامه آیینی نوروزخوانی، برپایی سفرهای هفت‌سین و ... می‌شود.

او با اشاره سامانه ملی اطلاع‌رسانی 09629 می‌گوید: اگر مسافران انتقاد، پیشنهاد یا شکایتی دارند می‌توانند با این سامانه تماس بگیرند.

افزایش ساعات کار مجموعه‌های فرهنگی و تاریخی

دبیر ستاد اجرایی خدمات سفر استان خراسان رضوی نیز از آمادگی کامل این استان برای میزبانی از زائران علی بن موسی‌الرضا(ع) خبر می‌دهد و به جام‌جم می‌گوید: بیش از 1700 تأسیسات گردشگری آماده پذیرایی از زائران هستند و 300 هزار نفر-شب اقامت در شهر مشهد مقدس در نظر گرفته شده است.

جواد موسوی با بیان این‌که در ایام نوروز واحدهای اقامتی افزایش نرخ ندارند، از زائران و مسافران درخواست می‌کند از واحدهای اقامتی مجاز استان استفاده کنند. او توصیه می‌کند با توجه به برودت هوا در ایام نوروز مسافران از وسایل غیرایمن برای گرمایش استفاده نکنند.

معاون گردشگری اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی، همچنین به سامانه پیامکی 30006110 و شماره تلفن 7283001 اشاره می‌کند و می‌گوید: اگر زائران و مسافران نوروزی با هر گونه تخلفی برخورد کردند مراتب را از طریق این دو شماره به اطلاع مراجع ذی‌ربط برسانند.

دبیر ستاد اجرایی خدمات سفر استان خراسان رضوی همچنین با اشاره به برنامه‌های فرهنگی استان که برای مسافران نوروزی تدارک دیده شده است، عنوان می‌کند: افزایش ساعات کار مجموعه‌های فرهنگی و تاریخی، اجرای برنامه‌های نوروزگاه در شهرستان‌ها و ... از جمله این برنامه‌هاست.

برپایی جشن‌های نوروزی در نوروزگاه‌ها

دبیر ستاد اجرایی خدمات سفر استان اصفهان نیز به آمار اسکان مسافران در سطح این استان اشاره می‌کند و به جام‌جم می‌گوید: شهر اصفهان و 24 شهرستان استان امکان اسکان حدود 280 هزار نفر مسافر در یک روز را دارد که از این مجموعه 20 هزار نفر در هتل‌ها، مهمان‌پذیرها و اقامتگاه‌های سنتی اصفهان اقامت خواهند داشت و 70 هزار نفر در 13هزار کلاس مدارس استان مستقر می‌شوند. همچنین حدود 12 هزار منزل استیجاری در طرح خانه‌-مسافر ظرفیت 90هزار نفری را برای اسکان مسافران نوروزی فراهم می‌آورند و حدود 50 هزار نفر نیز در کمپ‌ها، پارک‌ها، زائرسراها و حسینیه‌ها اسکان خواهند یافت.

به گفته محسن یارمحمدیان شهرستان اصفهان به تنهایی امکان اسکان 180 هزار نفر را دارد. او به برنامه‌های استان اصفهان مانند برنامه‌ نوروزگاه و برگزاری مسابقات چوگان در ایام نوروز اشاره می‌کند و می‌گوید: از یک تا 13 فروردین سال 95 در شهر رویاها برنامه‌های متنوع فرهنگی و هنری مانند آیین‌های نوروزی، برپایی سیا‌ه‌چادرهای عشایر، پخت غذاهای سنتی، بازارچه‌های صنایع دستی و ... برگزار می‌شود.

معاون گردشگری اداره‌کل میراث فرهنگی استان اصفهان عنوان می‌کند: برپایی 14 ایستگاه امنیت و سلامت در مبادی ورودی شهرستان‌های استان از جمله اقدامات جدیدی است تا به بهانه‌ای رانندگان از خودرو پیاده شده و خستگی در کنند و این گونه خطر تصادفات رانندگی کاهش یابد.

به گفته یارمحمدیان، اصفهان تنها شهری است که به بیماران دیالیزی و همچنین بیمارانی که تحت مداوا با داروی متادون هستند، خدمات ارائه می‌کند.

او همچنین می‌گوید: مسافران نوروزی می‌توانند هر گونه انتقاد و شکایت خود را از طریق سامانه سراسری 09629 و همچنین شماره 32215573 مخصوص استان اصفهان اعلام کنند تا در اسرع وقت به آن رسیدگی شود.

تخفیف برخی از مراکز اقامتی

از سوی دیگر، معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی به مهر می‌گوید: امسال تمهیدات لازم برای میزبانی از مسافران و گردشگران نوروزی در استان فراهم شده و ۳۶ هتل، مجتمع اقامتی به همراه سه هتل آپارتمان و ۵۱ مهمانپذیر برای میزبانی از مسافران فراهم است.

حسین امامی از ارائه خدمات ویژه نوروزی با ۲۰ درصد تخفیف توسط مراکز و هتل‌های فوق خبر می‌دهد و می‌افزاید: در کنار هتل، مجتمع‌های اقامتی و مهمانپذیرها مدارس و کمپ‌های ویژه نیز برای اسکان مسافران و گردشگران نورزی در استان فراهم شده است.

کمیل انتظاری

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها