همه باید به بخش خصوصی و سرمایه‌گذاران کمک کنیم
استاندار هرمزگان پس از بازدید از پروژه‌های توسعه‌ای در جزیره هرمز

همه باید به بخش خصوصی و سرمایه‌گذاران کمک کنیم

تعطیلات نوروزی فرصت طلایی برای بهره‌گیری از ظرفیت مسافران نوروزی برای معرفی و رونق صنعت گردشگری در حوزه دریا در استان‌هایی چون هرمزگان بود، فرصتی که تاکنون در کشور ما به آن توجه چندانی نشده است.
کد خبر: ۷۸۶۳۳۸
بنادر هرمزگان مقصد گردشگران دریایی می‌شود

امروزه بحث ایجاد درآمد و اقتصادسازی از فعالیت‌های توریسم و خدمات وابسته به آن، به عنوان یکی از پررونق‌ترین فعالیت‌های درآمدزایی در کشورهای در حال توسعه مطرح است. کشورهایی نظیر مالدیو، تایلند، لبنان و اوکراین کشورهایی است که از صنعت گردشگری و خصوصا گردشگری دریایی خود بخوبی استفاده می‌کنند، اما متاسفانه این ظرفیت تاکنون در کشور ما خصوصا استان هرمزگان مغفول مانده است.

آمارها بیانگر آن است از ابتدای اجرای طرح نوروزی ساماندهی سفرهای دریایی هرمزگان تا پایان پانزدهمین روز از فروردین ۹۴، در مجموع پنج میلیون و ۱۱۳ هزار و ۷۰۱ نفر سفر از طریق بنادر هرمزگان به مقصد جزایر این استان و بالعکس صورت گرفته است.بر همین اساس، در سیزدهمین روز از فروردین جابه‌جایی ۹۴ هزار و ۴۰۹ نفر سفر، در روز چهاردهم ۱۰۹ هزار و ۳۸۳ نفر سفر و در روز پانزدهم نیز ۷۸ هزار نفر سفر از طریق بنادر ده گانه مسافری این استان به انجام رسید.

همچنین طی ۲۰روز زمان اجرای طرح نوروزی، عملیات جابه‌جایی ۵۱۷ هزار و۸۹۲ دستگاه خودرو از طریق مسیرهای دریایی بین بنادر لنگه، کیش، آفتاب، چارک، پهل و لافت به ثبت رسیده است.هم‌اکنون بنادر مسافری این استان بیش از ۹۵ درصد از کل حمل و نقل مسافران دریایی کشور و ۱۰۰ درصد حمل خودرو به مقصد جزایر خلیج فارس را پشتیبانی می‌کند.

برخورداری هرمزگان از ۱۴ جزیره کوچک و بزرگ، داشتن آب و هوایی معتدل در تعطیلات نوروزی و نیمه دوم سال، بهره‌مندی از زیرساخت‌های مناسب بندری در سواحل خلیج فارس و داشتن بزرگ‌ترین ناوگان مسافری دریایی کشور سبب شده تا هرمزگان طی سالیان اخیر همواره در بین استان‌های کشور به عنوان پایتخت مسافرت‌های دریایی شناخته شود.

ایجاد فرصت سرمایه‌گذاری

اگر نگاهی گذرا به تبلیغات تورهای خارجی بیندازیم شهرهای ساحلی کشورهای همسایه بیشترین سهم تبلیغاتی را به خود اختصاص داده است، ولی شهرهای ساحلی ایران در شمال و جنوب کشور که دارای بهترین چشم‌انداز و زیبایی است از این فرصت استفاده نکرده‌است. این در حالی است که جزایر چهارده گانه و سواحل بکر و دست‌نخورده غرب و شرق هرمزگان می‌تواند ظرفیت‌های پنهان برای جذب گردشگران باشد.

محمد سعیدنژاد، مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی کشور در گفت‌وگو با مهر درباره ظرفیت‌های گردشگری دریایی در استان هرمزگان می‌گوید: طولی بودن استان هرمزگان و قرار گرفتن در کنار خلیج‌فارس فرصت مناسبی را برای استفاده و بهره‌گیری از ظرفیت دریا برای این استان به وجود آورده است.

وی می‌افزاید: سازمان بنادر کشور طی سال‌های اخیر اقدامات خوبی را در راستای ارتقای بنادر مسافری در استان هرمزگان انجام داده است، به‌طوری‌که بسیاری از جزایر دارای اسکله‌های مناسب پهلوگیری شناورهای مسافری است و این می‌تواند فرصت مناسبی برای سرمایه‌گذاری در حوزه گردشگری دریایی باشد.

سعیدنژاد به اسکله جزیره هرمز اشاره و تاکید می‌کند: اسکله جزیره هرمز طی سه سال گذشته از شرایط بهتری برخوردار شده و به عنوان یک جزیره گردشگری می‌تواند پذیرای تورهای گردشگری و شناورهای استاندارد مسافری باشد.

معاون وزیر راه و شهرسازی خاطرنشان می‌کند: سازمان بنادر و دریانوردی از هرگونه سرمایه‌گذاری در حوزه دریایی هم گردشگری و هم مسافری حمایت خواهد کرد و تسهیلات مناسبی در اختیار گردشگران قرار خواهد گرفت.

ارتقای ناوگان جستجو و نجات دریایی

از سوی دیگر معاون دریایی اداره کل بنادر و دریانوردی هرمزگان نیز از ارتقای ناوگان جستجو و نجات دریایی در شرق استان به مرکزیت جاسک خبر می‌دهد و بر لزوم ساماندهی گردشگری و تفریحات دریایی در محدوده سواحل مکران تاکید می‌کند.مهدی نوفرستی می‌گوید: با توجه به گسترش تفریحات ساحلی در این منطقه، این‌گونه فعالیت‌ها باید ساماندهی شود. بر همین اساس، ایمن‌سازی این تفریحات را با همکاری ادارات مرتبط استانی طی سال‌جاری در برنامه داریم.

وی در عین حال با اشاره به مخاطرات مربوط به تردد شناورهای سنتی در مسیرهای دریای عمان، می‌افزاید: استاندارد کردن شناورها، تجهیزات و ثبت آنها برای انجام سفرهای دریایی ایمن بسیار مهم است.

معاون دریایی اداره کل بنادر و دریانوردی هرمزگان می‌گوید: شناورهای نیمه سنگین باری و ماهیگیری که در آب‌های دریای عمان تردد داخلی و بین‌المللی دارند، باید به شرایط جوی توجه ویژه‌ای داشته باشند.

نوفرستی تصریح می‌کند: دریانوردان و تعاونی‌ها باید از طریق کانال‌های رادیویی یا نمابر به اخطارهای اعلام شده از سوی سازمان هواشناسی توجه کنند و تعاونی‌هایی که این اطلاعات را در اختیار ندارند، باید برای تکمیل اطلاعات با مرکز هماهنگی ناوگان جستجو و نجات دریایی ارتباط و تعامل داشته باشند.

به گفته این مقام مسئول، ارتقای ناوگان جستجو و نجات دریایی در شرق استان به مرکزیت جاسک در دستور کار قرار دارد و علاوه بر این خدمات، تعداد کلوب‌های مردمی همیار ناجی نیز در این منطقه افزایش می‌یابد.

همراهی ارگان‌ها ذی‌ربط

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری هرمزگان نیز در این باره می‌گوید: ضروری است که دستگاه‌های اجرایی برای فراهم کردن زیرساخت‌ها و ملزومات گردشگری دریایی، همکاری بیشتری با میراث فرهنگی این استان داشته باشند.

فرشید واحدی با بیان این‌که برای جذب سرمایه‌گذاران در بخش گردشگری نیازمند همراهی بیشتر دیگر اداره‌ها برای دادن مجوزها هستیم، در گفت‌وگو با ایرنا می‌افزاید: از اداره کل بنادر و دریانوردی هرمزگان و اماکن نیروی انتظامی انتظار تسریع در روند صدور مجوزهای مربوط به طرح‌های گردشگری در استان وجود دارد.وی با اشاره به نیاز استان برای داشتن یک اسکله برای شناورهای تفریحی یادآور شد: یکی از برنامه‌های میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری هرمزگان افزودن بر طول یکی از اسکله‌های شهر بندرعباس برای استفاده شناورهای تفریحی است.

رحمانی‌موحد، معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری و رئیس ستاد خدمات سفرهای کشور نیز معتقد است: برخلاف شمال کشور که فقط 60 درصد از سواحل در اختیار دولت است، در جنوب و بویژه استان هرمزگان حجم بیشتری از ساحل در اختیار دولت قرار دارد که این امر می‌تواند توسعه سواحل را تسریع بخشد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها