جام‌جم از میزان مشارکت استان‌ها در انتخابات مجلس و خبرگان گزارش می‌دهد:

گیلان و مازندران، بالای 95 درصد

در شرایطی از روز گذشته نتایج انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری مرحله به مرحله به اطلاع مردم رسید که برآوردهای اولیه حکایت از مشارکت چشمگیر مردم در انتخابات هفتم اسفند دارد.
کد خبر: ۸۸۵۱۱۶

به گزارش جام‌جم، برآوردهای اولیه از میزان مشارکت در استان‌های مختلف کشور حاکی از آن است که این میزان در استان‌ها بالای 60 درصد بوده و می‌توان انتظار داشت پس از اعلام میزان مشارکت در سایر استان‌ها، این رقم افزایش یابد. همچنین احتمالا میزان مشارکت در دیگر استان‌های کشور نیز همین حدود خواهد بود.

اما جالب‌تر آن است که در برخی شهرهای کوچک، مشارکت تا صددرصد نیز رسیده و این آمار کم‌سابقه بوده و حاکی از آن است که در مقایسه با انتخابات‌های قبلی، مردم در اقصی نقاط کشور و حتی شهرهای کوچک سنگ‌تمام گذاشته‌اند.

بر این اساس تا لحظه نگارش گزارش، میزان مشارکت در حدود 11استان از 31 استان کشور اعلام شده است. همچنین اخبار جالب و پراکنده‌ای از میزان مشارکت در برخی شهرستان‌های دورافتاده مخابره شده است.

چهارمحال و بختیاری: 75درصد

رئیس ستاد انتخابات چهارمحال و بختیاری گفت: 75 درصد جمعیت واجد شرایط رای‌دهنده این استان در انتخابات پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری و دهمین دوره مجلس شورای اسلامی شرکت کردند. خدابخش مرادی دیروز در گفت‌وگو با رسانه‌های استان افزود: تعداد واجد شرایط برای شرکت در انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری در چهارمحال و بختیاری 664 هزار و 29 نفر بود که از این تعداد 75 درصد در انتخابات شرکت کردند.

72 درصد در خراسان جنوبی رای دادند

استاندار خراسان جنوبی نیز گفت: 11/72 درصد مردم استان در انتخابات پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری و دهمین دوره مجلس شورای اسلامی شرکت کردند. وجه‌الله خدمتگزار دیروز در گفت‌وگو با ایرنا، میزان مشارکت مردم در حوزه‌های انتخابیه فردوس، طبس، سرایان و بشرویه را 81/49 درصد، نهبندان و سربیشه 75/48 درصد، قاینات و زیرکوه 70/72 درصد و بیرجند و درمیان‌و‌خوسف را 67/22 درصد عنوان کرد.

مشارکت 78 درصدی مازندرانی‌ها

همچنین استاندار مازندران آمار مشارکت واجدین شرایط رای دادن این استان در انتخابات خبرگان پنجم و مجلس دهم را 78 درصد اعلام کرد. به گزارش ایرنا، ربیع فلاح بیشترین آمار مشارکت را مربوط به شهرستان تازه‌تاسیس سوادکوه شمالی با 3/98 درصد اعلام کرد و گفت: از 16 هزار و 681 واجد شرایط در این شهرستان 16هزار و 525 نفر در انتخابات رای دادند. وی کمترین میزان مشارکت را هم مربوط به شهرستان چالوس با 60 درصد دانست.

کرمانی‌ها: 61 درصد

رئیس ستاد انتخابات استان کرمان گفت: حدود 61 درصد جمعیت واجد شرایط رای‌دهنده این استان در انتخابات پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری و دهمین دوره مجلس شورای اسلامی شرکت کردند. به گزارش فارس، حمید ذکااسدی در نشست ستاد انتخابات استان کرمان افزود: یک میلیون و 273 هزار نفر از استان کرمان در انتخابات هفتم اسفند شرکت کردند.

مشارکت 1/75 درصدی مردم ایلام در انتخابات

در همین حال، رئیس کمیته اطلاع‌رسانی ستاد انتخابات استان ایلام از مشارکت بیش از 75 درصدی مردم این استان در انتخابات خبر داد. بهمن جلیلیان در گفت‌وگو با ایسنا تصریح کرد: از مجموع 434 هزار و 637 نفر واجد شرایط حضور در انتخابات در استان ایلام، 326 هزار و 3 نفر، برابر با 1/75 درصد در انتخابات شرکت کردند.

۷۰ درصد از واجدین شرایط قزوینی رای دادند

سیدعلی موسوی، فرماندار قزوین نیز گفت: استان قزوین در انتخابات ۷ اسفند بیش از ۷۸۰ هزار نفر واجد شرایط شرکت در انتخابات داشت که بیش از ۷۰ درصد از واجدین شرایط در انتخابات شرکت کرده و حماسه آفریدند.

مشارکت بیش از ۶۰ درصدی قمی‌ها در انتخابات

از سوی دیگر فرماندار قم از مشارکت بیش از ۶۰ درصدی مردم قم در انتخابات مجلس خبرگان رهبری و شورای اسلامی خبر داد. به گزارش تسنیم، رضا سیار گفت: مردم قم از ساعات اولیه 7 اسفند پای صندوق‌های رای حاضر شدند و این حضور پرشور تا ساعت 23 ادامه داشت.

خراسان رضوی : 65 درصد

همچنین به گزارش فارس، مسعود محولاتی، مدیرکل سیاسی و انتخابات استانداری خراسان رضوی از مشارکت 65 درصدی مردم در انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان در خراسان رضوی خبر داد.

مشارکت اصفهانی‌ها: ۶۱ درصد

استاندار اصفهان نیز گفت: میزان مشارکت مردم اصفهان در دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی و پنجمین دوره انتخابات خبرگان رهبری ۶۱ درصد بود. به گزارش تسنیم، رسول زرگرپور افزود: میزان حضور مردم در انتخابات امسال نسبت به دوره گذشته افزایش قابل توجهی داشته است.

65 درصد گیلانی‌ها رای دادند

در همین حال استاندار گیلان گفت: میزان مشارکت مردم گیلان در انتخابات بالای ۶۵ درصد پیش‌بینی می‌شود. به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، محمدعلی نجفی تصریح کرد: با پایان شمارش آراء قطعا رقم مشارکت بیشتر نیز خواهد شد.

مشارکت یک میلیون و ۷۰۰ هزار نفر در آذربایجان شرقی

از سوی دیگر، به گزارش مهر، سعید شبستری‌خیابانی، رئیس ستاد انتخابات آذربایجان‌شرقی با اشاره به این‌که بیش از یک میلیون و 700 هزار نفر در کل استان آذربایجان شرقی در انتخابات مشارکت مشارکت کردند، افزود: بیشترین آرای ماخوذه در تبریز با بیش از 600 هزار نفر است که نسبت به دوره قبل افزایش چشمگیری داشت.

رکورد مشارکت در شهرستان‌ها

در همین حال نگاهی به میزان مشارکت در برخی شهرستان‌های کشور نشان می‌دهد این میزان آن‌قدر بالابوده که حتی به رکورد صد درصدی نیز رسیده است.

گفته شده در سایر شهرستان‌ها میزان مشارکت 97 و 96درصدی را شاهد بوده‌ایم. به عنوان مثال یونس محمودی، ‌فرماندار شفت در استان گیلان به ایسنا گفت: مردم شهرستان شفت در انتخابات روز گذشته مشارکت 96 درصدی داشتند. همچنین علیرضا یونسی، رئیس ستاد انتخابات مازندران از مشارکت بیش از 90 درصدی مردم در انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری در چهار شهرستان استان خبر داد.

وی در گفت‌وگو با فارس با بیان این‌که در شهر سیمرغ و نور مردم بالای 96 درصد در انتخابات مشارکت داشتند، ادامه داد: واجدان شرایط در شهرستان محمودآباد نیز بالای 92 درصد در انتخابات مشارکت داشتند. همچنین علیرضا غیور فرماندار شهرستان اردستان گفت: میزان مشارکت مردم شهرستان اردستان در انتخابات امسال مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری ۹۴ درصد بوده است.

مشارکت 100درصدی در خور و بیابانک

تا لحظه تنظیم گزارش رکورد بیشترین مشارکت صد درصد به شهرستان خور و بیابانک در استان اصفهان اختصاص دارد. به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، مدیر اطلاع‌رسانی فرمانداری خور و بیابانک در رابطه با میزان مشارکت مردم در انتخابات در این حوزه انتخابیه گفت: تقریبا 12هزار نفر در این حوزه انتخابیه پای صندوق‌های رای حاضر شده‌اند که آماری قریب به صددرصد را به ثبت رسانده‌اند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها