«جام‌جم» دلایل ناکامی‌های فوتبال ایران در رده‌های پایه را بررسی می‌کند

سردرگمی فوتبـال در تیم‌های پـایه‌

بررسی عوامل حذف تیم امید در شبکه ورزش

چرا به المپیک نرسیدیم؟

برنامه شب‌های فوتبالی شبکه تلویزیونی ورزش در حالی جمعه شب به بررسی دلایل ناکامی تیم امید در راهیابی به المپیک پرداخت که بینندگان این برنامه داشتن زیرساخت‌ها و برنامه‌ریزی مناسب را بهترین راهکار برای پایان ناکامی 44 ساله این تیم و صعود به المپیک 2020 دانستند.
کد خبر: ۸۷۷۴۸۵

در این برنامه که حبیب کاشانی (مدیر تیم امید)، هادی طباطبایی (دستیار محمد خاکپور) و فیروز کریمی و امیررضا واعظ‌آشتیانی به عنوان کارشناس حضور داشتند، امیررضا واعظ‌‌آشتیانی، مدیرعامل پیشین استقلال با ابراز خوشحالی از عذرخواهی سرمربی و مدیر تیم امید بابت این شکست، گفت: در دیگر کشورها، این پوزش‌ها با استعفا همراه است، اما وقتی متری برای انتخاب مدیر نیست، برای مربی هم نخواهد بود.

کرانچار به‌خاطر مسائلی که تحت نظارت وزارت ورزش گزارش شد، از ایران رفت. سوال اینجاست که وقتی کمیته تصمیم‌گیری از کرانچار به خاکپور می‌رسد، معیار انتخاب چه بوده است؟ اصلا معیار انتخاب آقای کاشانی چه بود؟

او ادامه داد: وزارت ورزش به جای خود، الان کمیته ملی المپیک کجا مخفی شده است؟ چرا آقای کاشانی برای هزینه تیم امید، از افراد پول گرفتند؟ مگر این پول‌ها نباید به حساب فدراسیون واریز شود؟ نماینده کمیته المپیک باید گزارش همه‌جانبه‌ای از وضعیت تیم بدهد. بعضا انتخاب‌های رفاقتی برای این نماینده‌ها صورت می‌گیرد.

واعظ‌آشتیانی برنامه‌ریزی و آسیب‌شناسی ژاپنی را مورد اشاره قرار داد و گفت: در ۲۰۱۰ هر چهار سهمیه ژاپن از لیگ قهرمانان حذف شد، آنها بررسی کردند و برنامه‌ای ریختند تا در سال۲۰۵۰ قهرمان جهان شوند. حالا ما باید نگران باشیم و در کنار آن سیاستگذاری کلان تعریف کنیم و فدراسیون هم تابع باشد.

کاشانی: خاکپور با کفاشیان توافق کرد نه من!

حبیب کاشانی، مدیر تیم امید در این برنامه با عذرخواهی از مردم بابت حذف تیم امید، درباره پروسه انتخاب محمد خاکپور گفت: در جلسه با کمیته جوانان فدراسیون فوتبال به هفت گزینه مربیگری رسیدیم. شش ایرانی به همراه آقای کرانچار؛ آن هم چون در ایران سابقه داشت. کارنامه کرانچار خوب و قابل دفاع بود. پیشنهاد ۳۶۰ هزار دلاری ما را پذیرفت و قرار بر سرپرستی خاکپور شد. فرکی، منصوریان، گل‌محمدی و افاضلی هم جزو گزینه‌های داخلی ما بودند و هیچ اسمی از خاکپور نبود و با مشکلاتی که برای کرانچار پیش آمد، وی را از دست دادیم. او افزود: با فرکی هم جلساتی داشتم، گله‌هایی از فدراسیون داشت. هیچ مربی داخلی حاضر به کار با ۱۸۰ میلیون تومان نمی‌شد. پس از اربعین ۹۳، رئیس فدراسیون با آقای خاکپور به توافق رسید. وی گفت خاکپور گفته که باید کاشانی هم حضور داشته باشد، بنده پذیرفتم و به این شکل کار ما با ایشان آغاز شد.مدیر تیم امید گفت: با تیمی که ۹۳ روز در اختیار ما بود، چنین نتیجه‌ای به‌دست آوردیم. لطفا همه چیز را صفر و صد نگاه نکنید. پنج ماه مکاتبه کردم با فدراسیون که یک تیم از آسیای شرقی پیدا کنید تا ما بازی کنیم. همه هزینه‌ها را هم قبول می‌کنیم، اما متاسفانه نشد. ما پیش‌بینی همه چیز را کرده بودیم، اما با ما همکاری نشد.

کریمی: مقصران پنهان شده‌اند

فیروز کریمی از مهمانان برنامه نیز با بیان این‌که خاکپور توانایی لازم برای موفقیت با تیم امید را داشت و نگذراندن کلاس‌های afc دلیل ناکامی تیم نیست، افزود: با همین زمانی که کادر فنی داشت، برخی نقاط ضعف را می‌توانستند پوشش دهند. تجربه یعنی انجام بازی‌های حساس! مثلا اخباری که یکی از خوب‌ها بود، به خاطر استرس و بی‌تجربگی به یکی از یاران ضعیف ما تبدیل شد. مشکلات را کادر فنی بهتر از هر کسی می‌داند. از بیرون نباید اعتراض کرد.

او افزود: نقش وزارت ورزش از این به بعد حیاتی است. الان کادر فنی با متانت پاسخگو و عذرخواه هستند اما مقصران اصلی پنهان شده‌اند.

طباطبایی: اردوهای ما ناقص بود

هادی طباطبایی، دستیار محمد خاکپور هم با بیان این‌که وقتی خاکپور همه چیز را به گردن می‌گیرد، نباید تصور شود او مربی بی‌دانشی است، گفت: قبل از رفتن به مسابقات گفته شد که فضا المپیکی نیست و واقعا هم نبود، اما آقای خاکپور باز هم همه چیز را به عهده گرفت. نیاز به چند تورنمنت بین‌المللی داشتیم. متاسفانه بازی با چین در همین مسابقات، نخستین بازی تیم ما با یک تیم از شرق آسیا بود و قبل از آن با وجود پیش‌بینی‌ها، هیچ‌وقت چنین فرصتی نداشتیم. او با انتقاد از برخی رسانه افزود: رسانه‌ها پس از بازی با قطر، کم‌لطفی کردند و موج ناامیدی را در کشور به راه انداختند. کاری کردند که ما سه روز پس از این بازی، مشغول ریکاوری ذهنی بودیم.

طباطبایی ادامه داد: همه اردوهای ما ناقص برگزار شد. دقیقا در زمانی که همه تیم‌ها در کشورهای حوزه خلیج فارس اردو داشتند و بازی دوستانه می‌کردند، ما حتی بازیکنانمان را کامل در اختیار نداشتیم. چشمی ۲۵ بار برای ما در دفاع وسط بازی کرد، چرا اعتراض نمی‌کردید، او یکی از ستون‌های دفاعی ما بود. مشکلات درون تیم را کسی غیر از ما نمی‌بیند.در نهایت حاصل این برنامه و نظرسنجی از بینندگان به این پرسش که برای راهیابی به المپیک ۲۰۲۰ توکیو کدام عامل نقش مهم‌تری دارد؟ گزینه دوم یعنی داشتن زیرساخت‌ها و برنامه‌ریزی مناسب بود.

دیگر گزینه‌های نظرسنجی پیامکی حاکمیت مدیریت علمی بر فوتبال، استعدادیابی کاربردی در فوتبال پایه و آوردن مربیان طراز اول و متخصص برای فوتبال پایه بود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها