محور ورودی میراث جهانی پاسارگاد قرار است براساس معماری مطابق با دوره هخامنشی ساماندهی شود تا فضای بصری ورودی به این محوطه تاریخی براساس معماری هخامنشی برای گردشگران جذاب‌تر باشد.
کد خبر: ۸۷۰۴۶۴

به گزارش مهر، مجموعه پاسارگاد به عنوان یکی از با‌ارزش‌ترین محوطه‌های تاریخی ـ فرهنگی کشور به شمار می‌آید. از شاخص‌ترین بناهای موجود در این محوطه تاریخی می‌توان به آرامگاه کورش، کاخ‌های دروازه، بارعام، اختصاصی، برج سنگی، استحکامات تل تخت، آب‌نماهای باغ شاهی، پل، کوشک‌ها، محوطه مقدس و کاروانسرای مظفری اشاره کرد.

مدیر پایگاه میراث جهانی پاسارگاد در این باره گفت: خیابان منتهی به مجموعه میراث جهانی پاسارگاد منشعب از جاده اصلی شیراز ـ اصفهان به عنوان محور اصلی گردشگری منطقه پاسارگاد، سالانه محل گذر حدود نیم میلیون گردشگر داخلی و خارجی است.

حمید فدایی ادامه داد: نبود خط لبه تعریف‌کننده جداره‌ها و پیاده‌رو، نبود الگوی ساخت و ساز و در نتیجه کم‌توجهی و بی‌احترامی به معماری بومی، استفاده از مصالح نامتجانس با بافت روستایی ـ شهری و دپوی مصالح ساختمانی در طول مسیر از جمله معمول‌ترین مشکلات این محور ورودی است و مسیر ورودی به محوطه را زشت و بدمنظر کرده است.

وی بیان کرد: با توجه به آسیب‌شناسی صورت گرفته روی این محور، امسال به منظور شکل‌دهی به این محور ورودی و بازتعریف کردن آن به عنوان مهم‌ترین خیابان شهر (خیابان منتهی به آرامگاه کورش)، سازمان میراث فرهنگی با اختصاص بودجه‌ای بالغ بر چهار میلیارد ریال، ساماندهی محور مذکور را در دستور کار قرار داده است.

وی عنوان کرد: نگاه به عناصر معماری هخامنشی، استفاده از مصالح نجیب مانند فضای سبز، آب و مصالحی مانند سنگ که در انواع مختلف در طراحی به کار رفته از مشخصات بارز طرح مذکور به حساب می‌آید.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها