حاشیه‌های مهم رقابت‌های یورو 2016

مقدماتی یورو با یک دنیا اتفاق تازه

پرونده رقابت‌های مقدماتی یورو 2016 در حال بسته شدن است. رقابت‌های مقدماتی یورو 2016 بستر اتفاقات زیادی بود؛ از ثبت رکوردهای جدید گلزنی تا تنش‌ها و اختلافاتی که در مقطعی چهره رقابت‌ها را مخدوش کرد.
کد خبر: ۸۴۷۸۵۶
مقدماتی یورو با یک دنیا اتفاق تازه

به گزارش جام جم ورزشی، در ادامه نگاهی به مهم ترین اتفاقات این دوره از رقابت‌های مقدماتی یورو 2016 می‌اندازیم.

1ـ پایان 57 سال انتظار

ولز یکی از تاریخ سازان این دوره از رقابت‌های مقدماتی یورو بود. ولزی‌ها ‌ روزی که مقابل بوسنی و هرزگوین 2 بر صفر مغلوب شدند به رقابت‌های جام ملت‌های اروپا راه یافتند. راهیابی ولزی‌ها به یورو 2016 موجی از شادی را در کشور ولز به‌وجود آورد. در میان صعودکنندگان به رقابت‌های یورو 2016 ولزی‌ها از بقیه خوشحال‌تر به نظر می‌رسند؛ چرا که پس از 57 سال فرصت حضور در یک تورنمنت معتبر فوتبالی را پیدا می‌کنند. آخرین بار آنها در جام جهانی 1958 سوئد بازی کردند و پس از آن 57 سال طول کشید تا بار دیگر این کشور پادشاهی بریتانیا بار دیگر طعم حضور در یک تورنمنت بزرگ فوتبالی را بچشد.

2ـ ستاره یکه‌تاز مقدماتی

روبرت لواندوفسکی، مهاجم تیم ملی فوتبال لهستان این روزها ستاره بزرگی در فوتبال اروپا محسوب می‌شود. این ستاره تیم بایرن مونیخ که ماه گذشته در بوندس لیگا با زدن پنج گل به ولفسبورگ تاریخ ساز شده بود در مقدماتی یورو 2016 نیز در صدر گلزنان رقابت‌ها قرار گرفت. لوی 13 گل زده است تا با گل‌های خود سهم زیادی در صعود تیم ملی کشورش به یورو 2016 داشته باشد.

3ـ سلام بر جبل‌الطارق

تیم ملی فوتبال جبل‌الطارق را می‌توان فانتزی‌ترین تیم حاضر در رقابت‌های مقدماتی یورو 2016 معرفی کرد. کشور جبل‌الطارق که‌‌30 هزار نفر جمعیت دارد برای نخستین بار صاحب تیم ملی فوتبال شد. تیم ملی فوتبال جبل‌الطارق در رقابت‌های مقدماتی یورو 2016 شرکت کرد و بازیکنان حاضر در دیدار با لهستان در حالی که تیمشان هفت گل خورده بود به شادی پرداختند. بالاخره نخستین بازی ملی تاریخ این کشور کوچک جای جشن و پایکوبی داشت، حتی اگر هفت گل دریافت کرده باشد. این تیم بدون امتیاز قعرنشین گروه خود شد؛ گروهی که متشکل از آلمان، لهستان، ایرلند، اسکاتلند و گرجستان بود.

4ـ همه علیه پیکه

جرارد پیکه را می‌توان منفورترین بازیکن رقابت‌های مقدماتی یورو 2016 معرفی کرد. این مدافع ملی‌پوش بارسلونا یکی از پر و پا قرص‌ترین حامیان جدایی ایالت کاتالونیا از خاک اسپانیاست. او برای حمایت از این موضوع، بدترین راه ممکن را انتخاب کرد: توهین به اسپانیا. این موضوع باعث شد او به سرعت فاصله بین محبوبیت و منفوریت را بپیماید. او نه تنها در ترکیب بارسلونا که بارها در ترکیب تیم ملی فوتبال اسپانیا نیز با سوت‌های اعتراض‌آمیز و هو کشیدن‌های تماشاگران علیه خودش مواجه شد. کار به جایی رسید که هواداران تیم ملی فوتبال اسپانیا با تشکیل کمپین‌هایی روی فدراسیون فوتبال اسپانیا و وینسته دل بوسکه، سرمربی تیم ملی فشار آوردند تا این بازیکن برای همیشه از جمع ملی‌پوشان ماتادور اخراج شود. شاید بعدها زمانی که کاتالونیا از خاک اسپانیا جدا شد، پیکه قهرمان مردم این ایالت معرفی شود؛ اما اکنون او از نظر مردم اسپانیا چیزی جز یک منفور نیست.

5ـ جنگ صربستان و آلبانی

یکی از زشت ترین اتفاقات رقابت‌های مقدماتی یورو 2016 را دو تیم ملی صربستان و آلبانی رقم زدند. دیدار رفت این دو تیم در گروه I رقابت‌ها در شهر بلگراد صربستان برگزار شد، اما این دیدار یکی از بزرگ‌ترین تنش‌های چند سال اخیر فوتبال را رقم زد. چند دقیقه قبل از پایان نیمه اول این دیدار یک هواپیمای کنترل از راه دور که به آن پرچم آلبانی بزرگ آویخته شده بود بر فراز استادیوم ظاهر شد. این ماجرا در دقیقه 42 رخ داد و استفن میتروویچ، بازیکن صرب پرچم آویخته شده آلبانی بزرگ را کند.

این کار میتروویچ موجب جنجال شد و بازیکنان دو تیم، نیمکت‌نشینان و تعدادی دیگر به جان هم افتادند. تماشاگران صرب نیز به پرتاب فشفشه و اشیای دیگر به سوی آلبانیایی‌ها به ناآرامی‌ها دامن زدند. داور که اوضاع را خطرناک تشخیص داد ‌ با دمیدن در سوت خود دستور توقف بازی را داد.

یوفا این دو تیم را حسابی نقره داغ کرد. بر این اساس، صربستان به کسر سه امتیاز و انجام دو بازی بدون تماشاگر محکوم شد‌. ‌ همچنین نتیجه بازی 3 بر صفر به سود صربستان اعلام شد.

6ـ یک سلفی احمقانه

اسکاتلندی‌ها در گروهی قرار گرفتند که دو مدعی به نام‌های آلمان و لهستان داشت. ایرلند نیز دیگر رقیبی جدی محسوب می‌شد. تلاش‌های این تیم تا روزهای آخر برای کسب سهمیه پلی‌آف ادامه داشت و در حالی که آنها مقابل لهستان به یک پیروزی نیاز داشتند یک نوجوان اسکاتلندی همه چیز را به هم ریخت.

اواخر دیدار دو تیم اسکاتلند و لهستان بود که یک هوادار نوجوان اسکاتلندی وارد زمین شد و با روبرت لواندفسکی سلفی گرفت. این پیش از این بود که نیروهای امنیتی وی را از زمین بیرون کنند. در لحظه ورود این نوجوان بازی با نتیجه 2بر یک دنبال می‌شد و گل لواندوفسکی بود که در دقایق تلف شده موجب رنگ‌باختن امیدهای اسکاتلند برای رسیدن به نخستین تورنمنت معتبر از جام جهانی 1998 شد. در واقع سلفی احمقانه یک نوجوان باعث بر باد رفتن رویاهای یک ملت شد. گفته می‌شود این نوجوان تحت تعقیب قضایی است. اسکاتلند برای حضور در یک تورنمنت معتبر دیگر باید باز هم انتظار بکشد. آنها در گروه خود چهارم شدند.

7ـ تراژدی هلند

تیم سوم جام جهانی 2014، تیمی که پر از ستاره‌های تراز اول اروپایی است و تیمی که حتی می‌توانست مدعی قهرمانی در جام ملت‌های اروپا باشد. اما این تیم به شکل غم‌انگیزی سرنگون شد. این تیم ابتدا مدعی نخست صعود از گروه خود بود، اما بدبیاری‌هایش تمامی نداشت. در نهایت هلند پایین‌تر از ایسلند، چک و ترکیه قرار گرفت و چهارم شد؛ هر چند روزنه‌های کوچکی برای بازگشت این تیم وجود دارد. به هر حال یکی از محبوب‌ترین تیم‌های ملی اروپایی روزهای بسیار بد و غم‌انگیزی در مقدماتی یورو 2016 از خود بر جای گذاشت.

8ـ یونان کجایی؟

مقدماتی یورو 2016 ادامه‌ای بود بر زوال فوتبال یونان. یونانی‌ها پس از جام جهانی 2014 دوران افول خود را آغاز کرد. این تیم در گروهی که متشکل از فنلاند، مجارستان، رومانی، ایرلند شمالی و جزایر فارو و خود یونان بود می‌توانست صعود شیرینی داشته باشد؛ اما شکست پشت شکست و تساوی‌های بد موقع یونان را یک پله بالاتر از قعر داد تا حتی کسب رتبه سوم و راهیابی به پلی‌آف هم برای آنان یک رویای دور و دراز باشد. یونان، قهرمان یورو 2004 در یورو 2016 غایب خواهد بود. یونان دیگر اثری از آن یونان 2004 ندارد.

9ـ سه شیرهای مقتدر

تیم ملی فوتبال انگلیس را می‌توان برترین تیم حاضر در رقابت‌های مقدماتی یورو 2016 معرفی کرد. این تیم بدون باخت و حتی مساوی به یورو 2016 صعود کرد. لیتوانی، استونی، اسلوونی، سوئیس و سن مارینو هم گروه‌های سه شیرها (لقب تیم ملی فوتبال انگلیس) بودند که یکی پس از دیگری قربانی آمادگی بالای انگلیسی‌ها شدند. رونی نیز در رقابت‌های مقدماتی یورو 2016 رکورد گلزنی ملی خود را افزایش داد و در نهایت رکورد 49 گل بابی چارلتون، اسطوره فوتبال انگلیس را شکست. او اکنون 50 گله است.

10ـ ایسلند تاریخ ساز

ایسلند دیگر تیم تاریخ ساز رقابت‌های مقدماتی یورو 2016 بود. تیم فوتبال ایسلند با تساوی مقابل قزاقستان در ریکیاویک، همراه جمهوری چک به مرحله پایانی رقابت‌های یورو ۲۰۱۶ صعود کرد. این اتفاق در حالی افتاد که ایسلندی‌ها هرگز حضور در تورنمنت معتبری را پیش از این تجربه نکرده بودند و حالا باید تیم ملی این کشور را در رقابت‌های یورو 2016 فرانسه ببینیم. لارس لاگربک، سرمربی سوئدی تیم فوتبال ایسلند درخصوص این صعود تاریخی گفت: احساس ویژه‌ای است. شما می‌توانید احساس کنید چقدر ایسلندی‎ها از این بابت به خود می‎بالند. این حس ویژه‌ای است. کشور ایسلند فقط 330 هزار نفر جمعیت دارد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها