بسیار متعجب می شوی اگر اهل چین باشی، کشوری که بیش از یک میلیارد و 300 میلیون نفر جمعیت داشته باشد و ارتشت نیز در برخی زمینه ها با بزرگترین ارتش دنیا یعنی آمریکا شانه به شانه حرکت کند و آن وقت بدانی که یک شیء کوچک که زیاد هم به چشم نمی آید جان یک سوم از مردان کشورت را خواهد گرفت.
کد خبر: ۸۴۵۱۳۱
بزرگترین قاتل چینی ها

به گزارش جام جم سرا به نقل از واشنگتن پست، در مورد مضرات سیگار خبرها و مقالات زیادی منتشر شده و بصورت مرتب آمارهایی نیز در مورد مرگ و میرهای ناشی از استعمال سیگار و استنشاق دود آن منتشر شده اما این روزها خبری در رسانه های معتبر جهان منتشر شده که موجب تعجب همگان شده است.

خبر این است که سیگار جان یک سوم مردم چین را می گیرد.

چین بزرگترین تولید کننده و مصرف کننده سیگار در دنیا است. از هر سه نخ سیگاری که در دنیا دود می‌شود یک نخ در چین آتش زده می‌شود.

شمار سیگاری‌های چین به سیصد میلیون نفر می‌رسد که معادل یک چهارم جمعیت این کشور است و سیگار به قیمت ارزان در دسترس همه حتی فقرا است.

البته باید یادآور شد سیگار کشیدن در چین بیشتر عادتی مردانه است، نیمی از مردان چینی سیگار می‌کشند یعنی به طور متوسط روزی ۲۲ نخ.

با این حال فقر آموزش هم در چین مشهود است. در کشوری که سیگار به قدری در زندگی روزمره تنیده شده که حتی نقش هدیه را دارد، به گفته سازمان بهداشت جهانی فقط یک چهارم چینی‌ها می‌توانند بیماری‌های ناشی از سیگار مثل سرطان ریه یا بیماری قلبی را نام ببرند، از این رو در چین فقط ده درصد سیگاری‌ها به میل خود سیگار را ترک می‌کنند.

دولت سیگار کشیدن در اماکن عمومی و فضای سر بسته را از تقریبا دو ماه پیش در پکن ممنوع کرده اما این عادت بد چنان رایج است که در عمل به اجرا در نیامده، شاید دلیل دیگر این باشد که تجارت سیگار برای برای دولت سودآور است و سالی ۶.۷ میلیارد دلار از آن مالیات می‌گیرد.

محققان چینی و انگلیسی در دو مطالعه‌ای که در فاصله 15 سال از هم انجام گرفت 100ها هزار نفر را مورد آزمایش قرار دادند و اظهار داشتند درصورتیکه روند فعلی ادامه پیدا کند تعداد فوتی‌های ناشی از استعمال سیگار در این کشور که اغلب از میان مردان هستند تا سال 2030 به دو میلیون نفر می‌رسید.

به گفته محققان بهترین شیوه جهت کاهش مرگ و میر ناشی از سیگار کنار گذاشتن آن است همچنین افراد جوان هم باید از استعمال آن خودداری کنند. درحالیکه نرخ استعمال سیگار در کشورهای توسعه یافته کاهش پیدا کرده این رقم در چین با افزایش روبرو بوده‌ است.

این خبر در شرایطی منتشر می شود که بر اساس گزارش های آماری گذشته نرخ مرگ و میر ناشی از کشیدن سیگار در چین حدود یک میلیون نفر بود.

نشریه «لانست» متعلق به پزشکان از قول دانشمندان چینی آورده است که در سال 2030 از میان هر سه جوان سیگاری یک نفر جان خود را از دست خواهد داد.

«جنمینگ» دانشمند چینی خاطرنشان کرده است که به دلیل پایین آمدن سن سیگاریها در این کشور بخصوص در میان مردان، دو سوم از جوانان چینی سیگاری شده اند که این یک هشدار بزرگ محسوب می شود.

او با ابراز نگرانی از وضعیت موجود گفت: چنانچه اقدامی فوری و در سطحی گسترده همراه با تعهد برای کاهش شمار سیگاری ها صورت نگیرد، چین با مرگ و میرهای زودهنگام روبه رو خواهد شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها