بهارستانی‌ها بار دیگر به وزیر راه و شهرسازی اعتماد کردند

آخوندی مجوز ادامه راه گرفت

استیضاح وزیر راه و شهرسازی برای عباس آخوندی پایان خوشی داشت و آن‌طور که علی لاریجانی اعلام کرد، نمایندگان مجلس با رای قاطع و بالا، او را مجددا در این سمت ابقا کردند.
کد خبر: ۸۴۳۳۴۷

به گزارش جام‌جم، هرچند مخالفان وزیر که اکثرا از طیف اصولگرای منتسب به طیف پایداری بودند هدایت استیضاح را بر عهده داشتند، اما در نهایت این حمایت فراکسیون اصولگرای رهروان ولایت بود که باعث شد عباس آخوندی با 175رأی موافق در برابر 72 رأی مخالف و 5 رأی ممتنع از 252 رای مأخوذه، بتواند اعتماد نمایندگان را مجددا کسب کند. آخوندی سومین وزیر استیضاحی دولت یازدهم بود که بعد از رضا فرجی‌دانا وزیر سابق علوم و علی‌اصغر فانی وزیر آموزش و پرورش استیضاح شد، اما طرح استیضاح او نیز مانند فانی به تغییر ترکیب کابینه منتهی نشد.

فراکسیون رهروان ولایت به‌عنوان بزرگ‌ترین فراکسیون سیاسی مجلس، صبح دیروز با تشکیل جلسه‌ای اعلام کرد با این استیضاح مخالف است، لذا عدم حمایت این فراکسیون مهم در کنار رایزنی‌های دولتی دست به دست هم داد تا استیضاح عباس آخوندی که با امضای ۱۵ نماینده و در هفت محور از جمله «ناتوانی در ساماندهی بازار مسکن و اتمام پروژه‌های مسکن مهر، مشکلات حوزه حمل و نقل، عدم انجام تعهدات زمان اخذ رای اعتماد، عزل و نصب‌ها، تبعیض در توزیع و تخصیص اعتبارات» طراحی شده بود، نتواند به تصویب نمایندگان برسد.

مخالفت‌ها و موافقت‌ها با استیضاح

موسی‌الرضا ثروتی نماینده مردم بجنورد، مجتبی رحماندوست نماینده مردم تهران، ناصر موسوی لارگانی نماینده فلاورجان، حمید رسایی، مهدی کوچک‌زاده، مهدی هاشمی و علی‌اصغر زارعی نمایندگان تهران از جمله مخالفان وزیر بودند که به انتقاد از عباس آخوندی پرداختند و محمدرضا باهنر نماینده تهران و منصور آرامی نماینده بندرعباس نیز از وی دفاع کردند.

مخالفان، عدم هماهنگی سیستم اقتصادی با وزارت راه و شهرسازی، عدم تامین مسکن ایثارگران، واگذاری‌های متعدد به شرکت‌ها و افراد نورچشمی‌، رها شدن حوزه مسکن، انتقاد از افزایش۲۰۰درصدی حوادث هوایی در دولت روحانی و مسائلی دیگر در حوزه اختیارات وزیر را مطرح کردند و موافقان در مقابل، با اشاره به مدیریت آخوندی، اقدامات وی در پروژه مسکن مهر را کاری جهادی دانستند.

عباس آخوندی وزیر مسکن نیز در دفاع از خود گفت: این استیضاح تا اندازه‌ای جای تامل دارد، چون پنج ماه است به جریان افتاده و در این مدت من چهار بار در کمیسیون عمران حاضر شدم و هر بار پاسخ‌های من برای استیضاح‌کنندگان قانع‌کننده بود و استیضاح از دستور کار خارج می‌شد ولی دوباره عده‌ای امضا جمع می‌کردند و من به کمیسیون عمران می‌آمدم که این کار چهار بار تکرار شد.

حاشیه‌نگاری از صحن علنی مجلس در روز استیضاح

همزمان با استیضاح آخوندی، در بیرون مجلس تجمعی در مخالفت با عملکرد وزیر راه برقرار بود.

حمیدرسایی در جریان مخالفت با وزیر، فیلمی از وضعیت ناتمام پروژه‌ مسکن مهر در استان‌های کشور پخش کرد.

مهدی کوچک‌زاده دیگر مخالف وزیر، هنگام نطق خود از دست‌دادن وزیر امور خارجه کشور با رئیس‌جمهور آمریکا انتقاد کرد.

کوچک‌زاده در بخشی ازسخنانش از وزیر اقتصاد انتقاد کرد که این صحبت‌ها با واکنش طیب‌نیا وزیر اقتصاد مواجه و باعث شد مجید انصاری، معاون پارلمانی رئیس‌جمهور به جایگاه هیات‌رئیسه رفته و با لاریجانی رایزنی کند.

محمدرضا باهنر نایب‌رئیس مجلس که از وزیر دفاع می‌کرد درخصوص سخنان مخالفان که به سفر روحانی به نیویورک اشاره می‌کردند، گفت که رئیس‌جمهور قبلی هم به نیویورک و هم به ونزوئلا می‌رفته است.

باهنر در دفاع از وزیر با اشاره به این‌که از زمان ریاست‌جمهوری رهبر معظم انقلاب تا الان به‌عنوان نماینده، وزرای زیادی را دیده، تاکید کرد که شهادت می‌دهد آخوندی در میان تمام وزرای مسکن قوی‌ترین فرد محسوب می‌شود.

عباس آخوندی که دو سال قبل در روز رأی اعتماد به وزرای کابینه، 159 رای موافق کسب کرده بود، دیروز با 16 رای بیشتر، موافقت 175 نماینده را جلب کرد.

فاطمه امیری

سیاسی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها