مستندهای پزشکی در تلویزیون

همه ساله بسیاری از مردم عمل جراحی انجام می‌دهند و بدون شک نه‌تنها برای خود بیماران، بلکه برای اطرافیانشان دیدن لحظات و فعالیت‌هایی که پزشکان متخصص روی اعضای بدن آنها انجام می‌دهند، جذاب خواهد بود. حال شبکه مستند سیما تلاش کرده تا ضمن معرفی بیماری‌های خاص و علل نیاز آنها به عمل جراحی و توضیحات پزشکی بخش‌هایی از عمل‌های جراحی چشم، قلب و کلیه را در قاب مجموعه مستندی با نام مستند پزشکی به تصویر بکشد.
کد خبر: ۸۳۲۶۴۸
مستندهای پزشکی در تلویزیون

این مستند پزشکی که ساعت 22 هرشب از شبکه مستند پخش می‌شود، تصاویری واقعی از عمل جراحی نظیر چشم، قلب و کلیه به دست تیم جراحی ایرانی را نمایش می‌دهد. ارائه تصاویری با کیفیت و خلاقانه از عمل‌های جراحی و تلاش تیم‌های پزشکی در این مستند جالب توجه است.

در واقع مستند ظرفیتی عظیم برای انتقال ساده مفاهیم و موضوعات پیچیده و دشوار پزشکی و واکاوی دقیق و همه جانبه ابعاد گوناگون آن را دارد. استفاده از این روش آموزشی و حتی گفت‌وگو با بیماران پیش از عمل و پس از عمل و بررسی دقیق دلایل بیماری می‌تواند علاوه بر اطلاع‌رسانی پزشکی باعث پیشگیری از بیماری‌های مختلف شود. تهیه و تولید این‌گونه مستندها علاوه بر جذابیت‌های پزشکی برای بسیاری از مردم ضروری و تاثیرگذار است. با تولید این گونه مستندها می‌توان نشان داد که تعامل موثر میان هنر و علم، نه تنها ناممکن نیست، بلکه در صورت وجود فهم، علاقه و هدف مشترک، میسر و کارآمد خواهد بود و می‌توان مفاهیم دشوار پزشکی را با بیان ساده و جذاب مستند، به عموم مردم منتقل کرد.

پخش چنین مستندهایی می‌تواند ترس افرادی که نسبت به عمل جراحی واهمه دارند را از بین ببرد. در حال حاضر به دلیل عدم مراقبت و البته اطلاع‌رسانی و آگاهی، بیماران با مشکلات چشم پزشکی، قلب و کلیه دست و پنجه نرم می‌کنند که اگر شبکه‌های سیما بخصوص شبکه مستند برنامه‌های جذاب مستند پزشکی تولید کنند، می‌تواند در ارتقای سطح آموزش و آگاهی عمومی از طریق انتقال ساده و دقیق تاثیرگذار باشد و به بهبود سطح سلامت، بهداشت و رفاه جامعه کمک کند.

پخش چنین مستندهایی می‌تواند کارگاه آموزشی هم برای دانشجویان رشته پزشکی و علاقه‌مندان به موضوعات تخصصی باشد، حتی می‌تواند به بچه‌هایی که علاقه‌مند به تحصیل در رشته پزشکی هستند، کمک کند تا با دیدن چنین برنامه‌هایی متوجه شوند که آیا استعدادی در این باره دارند یا نه؟ بنابراین شبکه مستند با بهره بردن از سوژه‌های جذاب از دنیای پزشکی نه تنها مخاطبان را سرگرم می‌کند، بلکه به اطلاعات آنها می‌افزاید.

فاطمه عودباشی

رادیو و تلویزیون

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها