مرور صفحه نخست روزنامه های ورزشی امروز

این اس اس منه ...! +تصاویر

فدراسیون با رویکرد بین‌المللی در تلاش برای برون‌رفت از مشکلات داخلی است

زیر سقف هندبال

جام جم ورزشی: حضور تیم هندبال دختران جوان ایران در سیزدهمین دوره رقابت‌های قهرمانی آسیا در قزاقستان، اردوی اسلوونی برای تیم ملی هندبال و تلاش برای بازگرداندن تیم‌های ثامن‌الحجج به عرصه پیکارهای هندبال باشگاه‌های ایران، مهم‌ترین موضوعات این ورزش در روزهای اخیر هستند.
کد خبر: ۸۲۴۲۰۶
زیر سقف هندبال

به گزارش جام جم ورزشی ، هندبالی‌ها قول برگزاری جشنواره ریاست‌جمهوری را نیز داده بودند که هزینه‌اش دو میلیارد بود و ثامن تعهد کرد این هزینه‌ها را برعهده بگیرد. وقتی ثامن از حلقه باشگاه‌های ایران کنار کشید این تصور ایجاد شد که آنها نمی‌خواهند مسئولیت این جشنواره را قبول کنند، اما رئیس فدراسیون هندبال در نشستی که با رسانه‌ها برگزار کرد، گفت: ثامن به قول و قرارش پایبند بوده و بخشی از بودجه مربوط به جشنواره ریاست جمهوری را پرداخت کرده است. این جشنواره تا چند روز آینده با حضور تیم‌های نوجوانان سراسر ایران در مشهد برگزار می‌شود.

دختران جوان در پی شگفتی

تیم هندبال دختران جوان ایران در قزاقستان به دنبال شگفتی است. این تیم با تدارک نسبتا مناسب در قیاس با تیم‌های دختران رهسپار این رقابت‌ها شده است تا به همراه تیم‌های کره جنوبی، ژاپن، چین، قزاقستان، ازبکستان و تاجیکستان برای ایستادن روی سکوهای برتر رقابت کند.

این رقابت‌ها حکم انتخابی قهرمانی جهان را هم دارد و پنج تیم نخست آن به رقابت‌های روسیه راه می‌یابند. تیم ایران یکی از بخت‌های رقابت‌های قزاقستان است و چنانچه برای هندبالیست‌های جوان ایران این اتفاق بیفتد، برای نخستین‌بار تیم هندبال دختران جوان سهمیه جهانی می‌گیرد. با توجه به این که هیچ رشته تیمی بانوان به مسابقه‌های جهانی راه پیدا نکرده‌اند، دختران جوان در هندبال فرصت خط‌شکنی دارند.

اردوهای دختران از فروردین شروع شد و مدت زیادی ادامه داشت. بعد از استخدام عرفان اسماعیلاجیچ توسط فدراسیون هندبال، سرمربی تیم ملی مردان به اتفاق مربی دروازه‌بان‌ها در تعدادی از جلسات تمرینی دختران شرکت کرد و نکات تکنیکی و بدنسازی را به آنها یادآور شد.

در رقابت‌های قهرمانی آسیا تیم ازبکستان یکی از رقبای دختران ایرانی است. تاجیکستان هم رقیب بعدی تیم ایران برای ایستادن در جمع پنج تیم برتر رقابت‌هاست. زیرا با بازی‌های کنونی هندبالیست‌های دختر عبور کردن از تیم‌های کره جنوبی و ژاپن بسیار دشوار است. قرار بود تیم نوجوانان نیز به رقابت‌های دختران آسیا اعزام شود، اما انصراف تیم‌ها از این بازی‌ها سبب شد تیم نوجوانان ایران نیز سفر خود را به پیکارهای نوجوانان آسیا که فقط با چهار تیم برگزار می‌شود، لغو کند.

فاز تاکتیکی در اسلوونی

فرامرز خالقی، رئیس سازمان تیم‌های ملی درباره تیم هندبال دختران جوان می‌گوید: همه کارشناسان به این تیم امیدوارند پس از چند نتیجه خوب برابر حریفان بتواند به رقابت‌های جهانی راه پیدا کند. اگر این اتفاق بیفتد تحول بزرگی در زمینه توسعه هندبال خانم‌ها روی می‌دهد. هندبال در این بخش اسپانسرهای قوی ندارد، اما فدراسیون در تلاش است برنامه‌ریزی مالی را به موازات فعالیت مردان برای خانم‌ها نیز پیش ببرد.

رئیس سازمان تیم‌های ملی درباره بازی‌های تدارکاتی مردان در اسلوونی می‌گوید: این تیم نماد برنامه‌های فدراسیون و طبیعی است نتایج آن تاثیر بسزایی در برنامه‌های آینده دارد. تیم ملی بعد از هفت دوره برگزاری اردوهای آماده‌سازی به اسلوونی می‌رود تا در یکی از بهترین کمپ‌های هندبال اروپا به مدت دو هفته شرکت کند.

خالقی برنامه‌های اسماعیلاجیچ، سرمربی صرب تیم ملی را از ابتدا تاکنون این‌گونه ارزیابی می‌کند: او در ابتدا از بازیکنان شاخص و مطرح دعوت کرد و مرحله شناخت را بخوبی گذراند. سپس با غربال یک عده، کار تکنیکی و بدنسازی را شروع کرد و اینک با 22 نفر در فاز تاکتیکی است. تاکنون خواسته‌های او را برآورده کرده‌ایم و اردوی اسلوونی هم با نظر او بوده است. حتی قرار است چند بازی تدارکاتی در اسلوونی برگزار کنیم، زیرا تیم‌های دیگری از نقاط مختلف دنیا در کمپ اسلوونی مستقر هستند.

تیم‌های ثامن می‌مانند یا می‌روند؟

انصراف تیم ثامن‌الحجج از هندبال باشگاه‌های ایران یکی از دغدغه‌های اصلی گردانندگان این ورزش در کنار نگرانی‌های کارشناسان هندبال است. فدراسیون هندبال با رئیس جدید خود در این مدت سعی کرده است نیروهای هندبال را دور هم جمع کند، اما خبر جدایی ثامن از این ورزش می‌تواند ضربه شدیدی بر پیکر لیگ هندبال باشد.

در این چند ماه فدراسیون تحولات هندبال را در استان‌ها پیگیری کرده است. استعدادیابی و استعدادپروری در استان‌های مختلف صورت می‌گیرد که به طور یقین خروج مجموعه تیم‌های ثامن در خراسان به عنوان یکی از قطب‌های هندبال ایران، به این بخش‌ها لطمات سنگینی وارد می‌کند. از زمان انتشار این خبر فدراسیون هندبال در تلاش است مدیران ثامن را از تصمیمی که گرفته‌اند منصرف کند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها