برای نخستین‌بار جام ریاست جمهوری هندبال با 228 تیم برگزار می‌شود

هندبال به سراغ پایه‌ها رفت

والیبال در کنار موفقیت‌هایی که برای ورزش ایران به دست آورد، محرک خوبی برای ورزش‌های دیگر شد. به این ترتیب که فدراسیون‌های ورزشی با الگوبرداری از سطح پیشرفت فزاینده والیبال، در پی رشد و توسعه فدراسیون‌های مربوط هستند.
کد خبر: ۸۱۲۷۳۸
هندبال به سراغ پایه‌ها رفت

در این میان، فدراسیون هندبال پرچمدار تغییر و توسعه و گام نهادن در عرصه‌های علمی هندبال است تا به رویکردهای تازه‌ای برای بالندگی بیشتر دست یابد.

دیرزمانی نیست فدراسیون هندبال به ریاست ابوالحسن مهدوی کارش را آغاز کرده است؛ اما در همین مدت کوتاه، گام‌های بزرگ فدراسیون هندبال در هدفگذاری و برنامه‌ریزی‌ها از انگیزه و شور و اشتیاق به توسعه پایدار نشان دارد.

هندبال ایران برای رشد متوازن از تیم ملی و لیگ برتر باشگاه‌ها گرفته تا رسیدگی به امور پایه‌ای این ورزش، برنامه‌هایی تدوین کرده است که در اهداف کوتاه، میان و بلندمدت جای دارد. در کوتاه مدت به طور طبیعی تیم ملی بزرگسالان ـ که ویترین فدراسیون و پل ارتباطی و قابل دسترس با مردم است ـ مورد توجه قرار گرفته است؛ آن هم با استخدام یک مربی خارجی و دعوت از بازیکنان برای تشکیل اردوهای تیمی که قرار است در بازی‌های انتخابی المپیک 2016 برزیل شرکت کند.

فرامرز خالقی، رئیس سازمان تیم‌های ملی هندبال درباره نخستین اردویی که در مشهد آغاز شده است، می‌گوید: برنامه تیم ملی در برنامه‌ریزی‌های کوتاه‌مدت فدراسیون هندبال قرار گرفته است، زیرا ما برای رقابت‌های انتخابی المپیک 2016 باید بحث تیم ملی را با جدیت دنبال کنیم. پس از استخدام سرمربی تیم و دعوت از 48 بازیکن به اردوی تیم ملی با نظر سرمربی تیم ملی نفرات به دو گروه تقسیم شدند؛ گروه نخست بازیکنانی که تجربه بازی یا دعوت به تیم ملی را در دو سال اخیر دارند و در گروه دوم، بازیکنان آینده‌دار معرفی شده‌اند که بازیکنان غیر ملی حاضر در لیگ هستند.

عرفان اسماعیلاجیچ ـ سرمربی جدید تیم ملی ـ بوسنیایی است که تمرینات تیم ملی را بر اساس مشاهده و مطالعات اخیر خود روی نفرات هندبالیست ایران آغاز کرده است.

هندبال ایران برای رشد متوازن از تیم ملی و لیگ برتر گرفته تا رسیدگی به امور پایه‌ای این ورزش برنامه‌هایی تدوین کرده است که در اهداف کوتاه، میان و بلندمدت جای دارد

خالقی درباره شرایط کار این مربی می‌گوید: تعدادی از نفرات را فدراسیون به او معرفی کرده و تعدادی دیگر را اسماعیلاجیچ در رقابت‌های پایانی لیگ برتر هندبال دیده و آنها را به اردوی تیم ملی فراخوانده است. او در تمرینات و اردوی مشهد، شناخت بیشتری از اعضای تیم ملی پیدا می‌کند.

اردوی تدارکاتی و انتخابی تیم ملی هندبال از یکشنبه گذشته آغاز شد و تا چهاردهم تیر ادامه دارد. بر اساس گفته‌های رئیس سازمان تیم‌های ملی هندبال، به این اردو 48 بازیکن دعوت شده‌اند که تعدادی از آنها از هفتم تا دهم و بقیه از دهم تا چهاردهم تیر در تمرینات شرکت می‌کنند. به این ترتیب کادر فنی 25 بازیکن را برای حضور در مراحل بعدی انتخاب می‌کند. با آن که عرفان از هندبال ایران شناخت زیادی ندارد، اما تمرینات و استفاده از گروه مشاوران و مربیان هندبال می‌تواند در کوتاه‌مدت ظرفیت‌های موجود در هندبال ایران را به این مربی کروات بشناساند.

خالقی درباره زمان برپایی اردوها و کار اسماعیلاجیچ ادامه می‌دهد: بر اساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته، تیم ملی دو ماه آینده را به تمرینات شناسایی و هماهنگی اختصاص می‌دهد تا بازیکنان منتخب در این اردو بعد از ارزیابی لازم غربال شده و کار با نفرات اصلی به طور تخصصی‌تر دنبال شود.

رئیس سازمان تیم‌های ملی هندبال درباره کادرفنی و مربیانی که باید در کنار سرمربی قرار بگیرند، می‌گوید: اصغر سهمی به عنوان مدیر تیم ملی، مهدی اخوان مدیر فنی و محسن طاهری به عنوان مربی تیم ملی هندبال معرفی شده‌اند. میلوان ارسگ، مربی دروازه‌بانان و نناد نجارادی (بدنساز) اعضای دیگر کادر فنی تیم ملی را تشکیل می‌دهند.

تغییر ساختاری و سازماندهی فدراسیون هندبال از برنامه‌های اصلی توسعه این ورزش است. غیر از تیم ملی که برنامه‌هایش در کوتاه‌مدت در حال اجراست، فدراسیون هندبال در زمینه توسعه پایه‌ای این ورزش برنامه‌ای در دست اجرا دارد که در صورت تداوم و شناخت ضعف و قوت یا فرصت و تهدید طی سال‌های آینده می‌تواند آینده هندبال ایران را در بخش پایه‌ای تامین کند.

فدراسیون هندبال، برنامه مهم و طولانی‌مدت خود را بر توجه به رده‌های نوجوانان و جوانان متمرکز کرده است که فرامرز خالقی وقتی به این قسمت از صحبت‌هایش با ما می‌رسد، می‌گوید: نباید به این برنامه‌ریزی‌ها نگاه یکی دو ساله داشت، زیرا کار پایه‌ای زمانبر است. او به مسابقه‌هایی با نام ریاست جمهوری اشاره می‌کند که قرار است با شرکت 228 تیم از سراسر ایران برگزار شود.

خالقی توضیح می‌دهد: ما طی برنامه‌ای از هفت منطقه ایران 240 مربی استعدادیابی و پایه‌ای را شناسایی کردیم. این نفرات در کلاس‌های آقای فیلدمن، مدرس مشهور و آلمانی هندبال که در هر منطقه حدود یک هفته تدریس کرد، حضور داشتند و با متدهای روز آموزشی آشنا شدند. ما دو هدف از آموزش مربیان داشتیم؛ نخست شیوه یکسان آموزش مربیان و دوم فراهم کردن مقدمات جام ریاست جمهوری که قرار است 24 مرداد در مشهد برگزار شود. بر این اساس طبق ظرفیت‌های استان‌ها در هندبال به آنها سهمیه دادیم و در حال حاضر 208 تیم رده‌های پایه‌ای و 10 تیم پیشکسوتان در مسابقه‌های ریاست جمهوری مشهد به همراه 10 تیم خارجی به میدان می‌روند. ترکیه، لهستان، ایتالیا، کره جنوبی، قطر، بحرین، ازبکستان، کویت و مولداوی میهمانان خارجی ما هستند.

خالقی می‌گوید: این حرکت در ورزش ایران بی‌سابقه بوده و هدفگذاری به گونه‌ای انجام شده است که افق را دور از دسترس نمی‌بینیم. هر چند تا رسیدن به افق شاید چهار سال زمان لازم باشد، اما شروع حرکت اهمیت دارد. در حال حاضر اختلاف ما با تیم قطر، نایب قهرمان جهان چند گل است، در صورتی که برنامه‌ریزی اصولی با توجه به ظرفیت‌های موجود می‌تواند هندبال ایران را در سطح جهانی ارتقا دهد.

رئیس سازمان تیم‌های ملی هندبال درباره تامین بودجه و منابع مالی فدراسیون با تفکیک اسپانسرها برای هر بخش نیز توضیح می‌دهد: برنامه بستن قرارداد با حامیان مالی فدراسیون بخوبی پیش رفت تا جایی که امروز کرمان خودرو، تیم ملی را حمایت می‌کند. سازمان یا بانک گردشگری، اسپانسر لیگ باشگاهی‌مان خواهد بود و در جام ریاست جمهوری نیز ثامن‌الحجج اسپانسر است.

برنامه‌ریزی استراتژیک فدراسیون هندبال توام با اراده و پایداری در اجرای برنامه‌ها، اهالی این ورزش را به آینده روشن هندبال امیدوار کرده است؛ اگر چه خالقی اعتقاد دارد برای تبدیل وضع موجود به شرایط مطلوب باید صبور بود. او می‌گوید: برای آن که در کوتاه‌مدت مخاطبان را جذب هندبال کنیم به موفقیت در تیم ملی و صبوری در جامعه نیاز داریم. اگر والیبال به این نقطه رسیده، محصول یک نگاه 25 ساله با حضور دو رئیس فدراسیون به نام‌های یزدانی خرم و داورزنی است. راه طولانی برای موفقیت‌های امروزی والیبال پیموده شده است؛ بنابراین در وهله نخست پذیرش کارهای زیربنایی، نتایج خوبی در آینده به بار می‌آورد.

ورزش

محمد رضاپور

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها