تیزرهای تلویزیونی، نطق‌های انتخاباتی، تهدید به تمدید تحریم، فشار بر آژانس و سناریونویسی هسته‌ای علیه ایران از جمله تاکتیک‌ها برای شکست توافق وین است

بازپخش سریال «پارچین» در آمریکا

تندروها در واشنگتن به هر دری می‌زنند تا تنها برگ برنده سیاست خارجی دولت باراک اوباما را از دست او خارج کنند. آنها که نتوانستند با دعوت از مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، بهانه‌ای برای مخالفت با توافق وین پیدا کنند، حالا به استناد گزارش یک موسسه مشهور در ضدیت با برنامه هسته‌ای کشورمان، فضاسازی تازه‌ای را علیه سایت پارچین آغاز کرده و امیدوارند بتوانند با جنجال رسانه‌ای بر سر این بهانه‌ها، افکار عمومی ایالات متحده را علیه برجام بسیج کنند.
کد خبر: ۸۲۴۰۱۰

در همین ارتباط پایگاه بلومبرگ مدعی شده سرویس‌های اطلاعاتی آمریکا به اعضای کنگره گفته‌اند ایران در حال فعالیت‌هایی در پارچین است. بر اساس ادعای منابع اطلاعاتی بلومبرگ، در این اسناد تصاویر ماهواره‌ای از پارچین نشان داده و ادعا شده است ایران در حال ساخت و ساز در این مرکز است. این مقامات مدعی شده‌اند این فعالیت‌ها احتمالا با دسترسی احتمالی آژانس به این سایت، در ارتباط است.

ادعای پاکسازی سایت‌های ایرانی از شواهد فعالیت‌های غیرقانونی، پیش از این نیز در خلال جلسات استماع کنگره مورد بحث قرار گرفته بود و ارنست مونیز وزیر انرژی آمریکا و چهره فنی هیات مذاکره‌کننده آمریکایی بارها گفته بود شواهد فعالیت‌های مرتبط با اورانیوم غنی شده به صورت ذرات میکروسکوپی سال‌ها باقی می‌ماند و قابل پاکسازی نیست. بازرسان آژانس تاکنون دو بار به سایت نظامی پارچین رفته‌اند اما هرگز مدرکی دال بر فعالیت‌های مرتبط با برنامه هسته‌ای در آن نیافته‌اند.

پاسخ ایران به سناریویی پوسیده

نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در نیویورک با صدور بیانیه‌ای در پاسخ به برخی ادعاهای جدید در رسانه‌های آمریکایی مبنی بر عملیات پاکسازی در پارچین، این ادعاها را مضحک و ادامه همان سناریوهای پوسیده‌ای دانست که در گذشته بارها تکرار و هر بار واهی بودن آنها اثبات شده است. در این بیانیه آمده است: منطقه نظامی پارچین گسترده و وسیع و مشتمل بر بخش‌های مختلف نظامی، صنعتی، اداری و مسکونی است و لذا عملیات ساخت‌وساز در آن امری طبیعی و جاری است. از سوی دیگر، در یک هفته گذشته به دلیل نشست جاده در مقابل سد ماملو، که در جوار پارچین بوده ولی ارتباطی با آن مجموعه ندارد، اقدامات مهندسی گسترده‌ای به منظور ترمیم جاده صورت گرفته که مستلزم تردد ماشین‌آلات سنگین راهسازی بوده است. نمایندگی کشورمان از فضاسازی گسترده‌ای که با اختصاص صدها میلیون دلار از سوی لابی عمدتا صهیونیستی برای تخریب فضای مثبت جهانی که در پی برجام (JCPOA) ایجاد شده است، صورت می‌گیرد، اظهار تاسف و تاکید کرده است: جمهوری اسلامی ایران بر اساس آموزه‌های دینی و دکترین‌های امنیتی خود هرگز به دنبال فعالیت‌های نظامی هسته‌ای نبوده و نیست و هیچ گاه به اقدامات غیرمتعارفی که اکنون بخواهد آنها را با این تعجیل جمع آوری کند دست نزده است. چنین ادعاهایی که پیش از این بارها تکرار و هر بار بی‌اساس بودن آنها اثبات شده است، بیش از آن‌که توجه کسی را جلب کند نشانگر عصبانیت و دستپاچگی مدعیان و در نتیجه بی‌اعتباری آنهاست.

سناتورهای مخالف، در پی تمدید تحریم‌های ایران

این ادعاها در شرایطی مطرح شده که پیش از این وزیر امور خارجه کشورمان گفته بود مخالفان برجام در واشنگتن 150میلیون دلار برای تبلیغات تلویزیونی علیه توافق وین هزینه کرده‌اند. همین هزینه‌ها، حالا موج تخریب توافق هسته‌ای را گسترش داده است. در همین ارتباط باب کروکر، رئیس کمیته شورای روابط خارجی سنای آمریکا گفته، تقاضاها در سنا برای تمدید قانون تحریم‌های ایران رو به افزایش است و احتمالاً این لایحه پاییز امسال تصویب می‌شود.

مارک کرک، سناتور جمهوریخواه ایالت ایلینوی و رابرت منندز، سناتور دموکرات ایالت نیوجرسی اوایل سال جاری میلادی لایحه‌ای را ارائه کردند تا قانون تحریم‌های ایران که در پایان 2016 منقضی می‌شود، به مدت ده سال دیگر تمدید شود. جک لو وزیر خزانه‌داری آمریکا در حین استماع گزارش ماه گذشته کمیته روابط خارجی سنای آمریکا گفته بود این کار «نابهنگام» است. با این حال مخالفان توافق هسته‌ای وین در کنگره امیدوارند حتی در صورت شکست در رد برجام به‌دلیل برخوردار نشدن از دوسوم آرای نمایندگان، با تمدید تحریم‌ها علیه کشورمان، عملا برجام را به شکست بکشانند. کروکر، چهره سرشناس مخالف برجام در این رابطه گفته «سناتورها حتی اگر در نهایت از توافق هسته‌ای ایران و 1+5 حمایت کنند، می‌توانند این قانون تمدید تحریم‌های ایران را تجدید کنند.»

«نه» آمانو به درخواست سناتورهای تندرو

شاید ناراحتی سناتورهای آمریکایی در ارتباط با پیشرفت توافق هسته‌ای وین، ناشی از شکست پروژه آنها در دعوت از مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای و به‌دست آوردن بهانه‌ای تازه علیه مذاکرات هسته‌ای بوده باشد. آمانو که برای توضیح در خصوص توافق محرمانه آژانس و ایران به سنا رفته بود، می‌گوید در خصوص لزوم حراست آژانس از این اسناد و نحوه تقویت توان بازرسی در اثر امضای آنها با سناتورها سخن گفته است. مدیرکل آژانس گفته درباره نقشه راه مورد توافق آژانس و ایران که برای «حل مسائل پیشین» نگاشته شده، با سناتورها گفت‌وگو کرده است. آژانس ماه گذشته همزمان با اعلام توافق هسته‌ای، از توافق با تهران بر سر یک نقشه راه برای حل مساله ابعاد احتمالی نظامی خبر داد. این توافق شامل دو سند محرمانه است که نمایندگان کنگره آمریکا خواستار افشای مفاد آن هستند. آمانو در بیانیه خود گفته که در کمیته روابط خارجی سنا، سوالات مختلفی در خصوص نقشه راه از وی پرسیده شده ولی «من به آنها توضیح دادم وظایف قانونی من ایجاب می‌کند از محرمانه بودن پادمان‌ها حراست کنم و این یکی از مولفه‌های اصلی رژیم پادمان‌های بین‌المللی است.»

پیش از این جان کری، وزیر خارجه آمریکا زیر فشار سناتورها در همین کمیته روابط خارجی گفته بود کسی متن توافق ایران و آژانس را ندارد و فقط «وندی شرمن» معاون امور سیاسی وی، متن را یک بار در خلال مذاکرات هسته‌ای در وین دیده است. سنا خواستار آن است که این متن را حتماً پیش از رد یا تصویب برجام، در اختیار داشته باشد. سناتورها اصرار دارند در این مورد، قانون داخلی آمریکا بر قوانین بین‌المللی رجحان دارد و وزارت خارجه باید به هر ترتیبی، سند را به کنگره برساند.

سکوت آمانو در قبال تفاهم محرمانه ایران و آژانس باعث شده رئیس کمیته روابط خارجی سنای آمریکا مدعی افزایش نگرانی قانونگذاران آمریکایی نسبت به توافق با ایران بعد از دیدار با دبیرکل آژانس بین‌المللی هسته‌ای شود. به نوشته «رویترز»، سناتور باب کروکر گفته قانونگذاران آمریکایی جلسه با‌ آمانو را با نگرانی بیشتر از قبل ترک کردند. زیرا به ادعای وی، «این جلسه اطمینان بخش نبود».

نطق‌های مضحک نامزدهای جمهوریخواه علیه ایران

با این همه به‌نظر می‌رسد فعلا برجام موضوع خوبی برای جدال‌های داخلی در جریان رقابت‌های حزبی آمریکا برای انتخابات ریاست‌جمهوری سال آینده است. شاید به همین دلیل باشد که بنابر گزارش بی.بی.سی، داوطلبان نامزدی حزب جمهوریخواه در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در نخستین مناظره مقدماتی خود از توافق هسته‌ای ایران انتقاد کردند.

اسکات واکر، فرماندار ایالت ویسکانسین در این مناظره گفت که در صورت ورود به کاخ سفید، «در روز نخست به این توافق خاتمه می‌دهد، تحریم‌های شدیدتری علیه ایران برقرار می‌کند و متحدان آمریکا را متقاعد می‌سازد تا چنین کاری را انجام دهند.» سناتور رند پاول، دیگر داوطلب انتخابات ریاست جمهوری آمریکا گفت دولت اوباما از موضع قدرت با ایران مذاکره نکرده و «خیلی زود امتیازات فراوانی» به تهران داده است. مایک هاکبی، فرماندار پیشین آرکانزاس هم در این مناظره گفت توافق هسته‌ای با ایران، «جهان را به جایی خطرناک‌تر تبدیل کرده است». کارلی فیورینا، مدیرعامل پیشین شرکت کامپیوتری اچ‌پی هم با انتقاد از توافق با ایران، تهران را به بی ثبات کردن منطقه متهم کرد. ریک پری، فرماندار پیشین تگزاس نیز با دفاع از ادعاهای «فیورینا» گفت کنگره باید مانع لغو تحریم‌های ایران شود.

ردپای یک تندروی نزدیک به لابی صهیونیست در بهانه‌های جدید هسته‌ای

گفته می‌شود که موسسه‌ای به نام «انستیتو علوم و امنیت بین‌الملل» وظیفه فضاسازی‌های اخیر علیه برنامه هسته‌ای کشورمان را برعهده داشته است. دیوید آلبرایت 22 سال قبل این موسسه را تاسیس کرده؛ موسسه‌ای که در همراهی با نومحافظه‌کاران آمریکایی، همواره وظیفه تهیه اسنادی علیه کشورمان را برعهده داشته است. همین موسسه سال 2011 بهانه‌هایی را در ارتباط با برنامه موشکی کشورمان ارائه کرد. دیوید آلبرایت، مواضع نزدیکی با بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی دارد.

وی در دهه 90 میلادی همکاری نزدیکی با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی داشته و حتی در سال 1996 مقامات آژانس از او دعوت کردند در تیم عملیاتی این سازمان در عراق فعالیت کند؛ البته هنوز نقش دقیق او در آن تیم مشخص نشده است. آلبرایت در زمان تاسیس این سازمان تاکید کرد هدف آن انتشار مطالب مستقل در مورد موضوع گسترش تسلیحات هسته‌ای و کشتار جمعی است، اما نگاهی به اقدامات سازمان متبوع او در چند سال گذشته نشان می‌دهد همکاری نزدیکی با گروه‌ها و سازمان‌های راست‌گرایی داشته که حامی مداخله نظامی آمریکا در خاورمیانه بوده‌اند. اتاق فکر «بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها» که توسط نومحافظه‌کاران اداره می‌شود، از جمله این سازمان‌هاست.

درخواست مجلس از دولت برای ارائه برجام

عضو شورای مرکزی فراکسیون رهروان ولایت با بیان این که رئیس مجلس ضرورت ارائه لایحه درباره برجام را به دولت اعلام کرده است، گفت: نگاه رئیس مجلس مبنی بر این‌که برجام باید به صورت یک لایحه از جانب دولت به مجلس ارائه شود تا مورد بررسی قرار گیرد، نگاهی صحیح و کارشناسی است. محمد سقایی در گفت‌وگو با خبرگزاری خانه ملت افزود: بنده اطلاع دارم که ریاست محترم مجلس به دولت اعلام کرده است برجام در قالب لایحه باید به مجلس فرستاده شود. نماینده استهبان در مجلس تصریح کرد: موافقت‌نامه‌های معمولی بین کشورها در زمینه حمل و نقل و ترابری و همه زمینه‌های دیگر در صحن مجلس بررسی و رای‌گیری می‌شود و سابقه نداشته است موافقت‌نامه‌ای بین ایران و دیگر دولت‌ها بررسی نشود و به مجلس نیاید و در موضوع برجام نیز چون تعهداتی را دولت ایران به‌عهده می‌گیرد، این یک موافقت‌نامه است و طبق قانون اساسی باید برای تصویب به مجلس بیاید و بررسی و رای‌گیری شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها