دعوت از آمانو به سنای آمریکا، نگرانی‌ها از افشای جزئیات محرمانه توافقات آژانس با ایران را تشدید کرده است

آزمون سخت آمانو در سنا

کنگره آمریکا این روزها به هر دری می‌زند تا سنگی پیش پای جمع‌بندی مذاکرات هسته‌ای وین بیندازد. در تازه‌ترین این اقدامات سنای آمریکا از یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی خواسته تا به سناتورهای آمریکایی درباره توافقات با تهران توضیح دهد. اقدامی که نگرانی‌ها از درز اطلاعات محرمانه به واشنگتن و لابی‌های صهیونیست را افزایش داده است.
کد خبر: ۸۲۲۱۹۹

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با صدور بیانیه‌ای اعلام کرده آمانو در دیدار با اعضای کمیته روابط خارجی سنا درباره نقش آژانس در نظارت و راستی‌آزمایی تدابیر مرتبط با هسته‌ای در برنامه جامع اقدام مشترک (برجام)، بحث خواهد کرد. این حضور در پی دعوت دو سناتور آمریکایی صورت خواهد گرفت. سناتور باب کورکر، رئیس کمیته روابط خارجی مجلس سنا و بن کاردین، سناتور ارشد این کمیته در بیانیه‌ای اعلام کرده‌اند هدف آنها دعوت مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، آگاهی از جزئیات توافق هسته‌ای است. آنها تصریح کرده‌اند که «چشم به راه رایزنی با آژانس درباره نحوه نظارت و راستی‌آزمایی از تعهدات هسته‌ای ایران به موجب سند برجام هستیم.»

برجام، در منگنه اختلافات داخلی آمریکا

حضور آمانو در کمیته روابط خارجی سنای آمریکا از آن نظر بیم افشای جزئیات محرمانه توافقات ایران و آژانس را بیشتر کرده که بخش مهمی از سناتورهای آمریکایی، مخالف توافق هسته‌ای بوده و تلاش می‌کنند اجرای برجام را به شکست بکشانند. شاید همین سنگ‌اندازی‌هاست که باعث شده تا رئیس‌جمهور آمریکا در اقدامی کم‌سابقه، از متحدان سیاسی‌اش بخواهد مانع توسعه پندارهای جنگ‌طلبانه در ایالات متحده شوند. افزون بر متحدان داخلی، گفته شده سفرای سه کشور اروپایی طرف مذاکره با ایران یعنی انگلیس، فرانسه و آلمان هم با سناتورها در کپیتول هیل دیدار کرده‌اند تا مخالفان توافق هسته‌ای را مجاب کنند آنچه بر سر برنامه هسته‌ای ایران توافق شده، به زیان آمریکا نیست.

با وجود این، تحلیلگران بر این باورند که اگر سناتورهای آمریکایی بخواهند آمانو را تحت فشار قرار دهند، ممکن است او به جزئیاتی از روابط ایران و آژانس اشاره کند که تهدید برجام به ‌شمار آید. با توجه به نقشی که آژانس در اجرای برجام دارد، بدعهدی مدیرکل آژانس، ضربه بزرگی به روند اجرایی شدن برنامه جامع اقدام مشترک خواهد زد.

معرکه‌گیری دوباره صهیونیست‌ها

حضور آمانو در نشست روز چهارشنبه سنا، همزمان شده است با دور تازه‌ای از تلاش‌های لابی صهیونیستی علیه جمع‌بندی مذاکرات وین.

در همین ارتباط بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی مدعی شده «بیشتر کشورهای عرب منطقه به من اعلام کرده‌اند که از توافق ایران وحشت زده‌اند.»

او همچنین بدون اشاره به هزینه 20میلیون دلاری لابی صهیونیستی در آمریکا برای پخش تیزرهای تبلیغاتی علیه توافق وین گفته «مخالفت مردم آمریکا با توافق در حال افزایش است». شاید همین مخالفت‌های تند نتانیاهوست که باعث شده وزیر امور خارجه آمریکا که قرار است با هدف توضیح توافق هسته‌ای با کشورمان سفری به خاورمیانه داشته باشد، اعلام کند در جریان این سفر به سرزمین‌های اشغالی نمی‌رود.

هشدار ایران به آژانس درباره افشای جزئیات محرمانه

ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، در روز اعلام جمع‌بندی مذاکرات هسته‌ای ایران و 1+5 از توافق بر سر یک «نقشه‌راه»، برای حل و فصل مسائل مربوط به فعالیت‌های ادعایی هسته‌ای گذشته ایران خبر دادند. ایران درباره افشای مفاد این نقشه ‌راه هشدار داده است.

رضا نجفی، نماینده دائم ایران در آژانس دیروز با اشاره به حضور یوکیا آمانو در کمیته روابط خارجی سنای آمریکا و تلاش سناتورها برای اطلاع از متن تفاهم اخیر ایران و آژانس گفت: همان‌طور که تاکنون مشخص شده، متون محرمانه بین ایران و آژانس حتی در اختیار دولت آمریکا هم قرار نگرفته است، بنابراین به طور قطع این مساله نمی‌تواند در اختیار نمایندگان سنا هم قرار بگیرد و ایران این موضوع را به طور کامل برای مدیرکل روشن کرده است.

وی در پاسخ به این پرسش که حضور آمانو در کنگره آمریکا می‌تواند برای ایران هم این حق را ایجاد کند چرا که مجلس ایران هم درباره چگونگی نقش‌آفرینی آژانس نگرانی‌هایی دارد، خاطرنشان کرد: با توجه به این‌که آقای آمانو دعوت جمعی از سناتورهای سنای آمریکا را پذیرفته‌ به طور حتم اگر مجلس کشور دیگری غیر از آمریکا هم از وی دعوت کند، باید چنین دعوتی را بپذیرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها