به گزارش خبرنگار جامجم، به هرحال اگرچه موتور سیکلتها طرفداران زیادی را در دو گروه خریداران و سازندگان یا ارائهدهندگان خدمات به خود مشغول کرده، اما با گرم شدن هوا تقاضای استفاده و بازارش نیز گرم شده و رونق قابل ملاحظهای به خود دیده است. براساس عرفی نانوشته در کشورمان راکبان گروه کثیری از این وسیله نقلیه با تمام اما و اگرهایش آنقدر به این وسیله علاقه نشان میدهند که گویی فرزندشان است؛ شاهد مثالش نیز افزایش خرید و فروش در بازار موتور سیکلت و تجهیزات جانبی آن است.
خیابان گمرک(رازی) یکی از مراکز قدیمی خرید و فروش موتور نامی آشنا برای این گروه است. اما تقاضای گسترده این حوزه آنچنان زیاد شده که دیگر این خیابان قدیمی سنجهای دقیق برای عرضه موتور سیکلت نیست و هر خیابان برای خود قطبی درفروش موتورسیکلت شده و انواع و اقسام موتورسیکلتهای این فروشگاهها همواره جلب توجه میکند. محلههایی مثل نظامآباد، خیابان زنجان، میدان شوش، تهرانپارس و بخشهایی از غرب وحتی شمال تهران درحوالی چهارراه جهان کودک تعدادی از این موارد هستند.
1390، سال پرفراز و فرود
بااین حال در این بازار پرازهیجان و سرعت سال 1390 به عنوان سالی پر از فراز و فرود شناخته شده است. فراز و فرودی که نه تنها در قیمت، بلکه حتی در توازن واردات موتور سیکلت نیز کاملا مشهود است. براساس اطلاعات موجود طی این دوره بیشتر موتورسیکلتهای مورد نیاز ایران از خارج از مرزها وارد شده و کمتر داخلیها مورد استقبال متقاضیان بودهاند. این درحالی است که افزایش بیش از سه برابری نرخ ارز در این زمان رشد قابل ملاحظهای در قیمت تمام شده این وسیله نقلیه دوچرخ را برای خریداران به ارمغان آورد .
موتورهای ارزان
بررسی قیمت موتور سیکلتها در بازار نشان میدهد، قیمتهای مختلف به مشتریان این امکان را میدهد که در حوزه وسیعتری قدرت انتخاب داشته باشند اما در بخش موتور سیکلتهای ارزان قیمت تقاضای بالاتری نسبت به سایر محصولات موجود در بازار وجود دارد چراکه خریداران ارزان قیمتها معمولا قصد استفاده کاری از موتورسیکلت دارند و گرانترها معمولا نظر افراد موتورباز را به خود جلب میکند.
به طور کلی این بازه قیمتی موتورسیکلت از یک میلیون تومان مربوط به موتورسیکلتهای 70 سیسی بیطرفدار شروع شده و تا موتورهای بالای 100 میلیون تومان که برخی علاقه دارند تنها یک بار پشت رل آن بنشینند و رانندگی کنند، پیش میرود. موتورسیکلت «طرح هوندا 125 سیسی» و طرحهای «ویو» ژاپن ارزانترین برندهای ایرانی در فروشگاههای موتورسیکلت هستند.
این درحال است که موتورهای بین یک تا دو میلیون تومان در برندهای ایرانی مانور میدهند و معمولا آپشن خاصی ندارند و البته عمر مفید این محصولات نیز نسبت به موتورسیکلتهای گرانقیمت پایینتر است. اما محصولات بین دو تا شش میلیون از کیفیت و رضایت بیشتر مشتریان برخورداند و بخشی بزرگ از بازار را تصرف کردهاند.
تلاش دو موتورساز هندی در بازار ایران
دسته بعدی موتورسیکلتها، موتورسیکلت آپاچی و پالس؛ دوبرند هندی هستند که با یکدیگر برای جذب بازار ایران تلاش میکنند. این دو برند با توجه به قدرت و ظاهر متفاوتترشان، چند سالی است که برای افزایش سهم بازار خود در ایران تلاش میکنند.
آپاچی، موتورهای خود را در ۲ مدل ۱۸۰ و ۱۶۰ سیسی به بازار عرضه کرده و با قیمتهای 6 میلیون و 100 هزارتومان و ۵ میلیون و 300 هزارتومان به دست مشتریان میرسد. موتور پالس هم در چند مدل ۱۳۵، ۱۸۰، ۲۰۰ و ۲۲۰ و 200 (اناس) محصولات خود را در بازار عرضه کرد تا از رقابت جانماند. آپاچی که برای مدتی بازار این بخش را به تصرف خود درآورده بود با محصولات جدید پالس به حاشیه رفت به طوری که اکنون بسیاری از موتورفروشان محصولات این برند را بیشتر در معرض دید مشتریان قرار میدهند. پالس 135 سیسی با قیمت 3 میلیون و 400 هزار تومان، 180سیسی 6 میلیون و 50 هزار تومان و 200 اناس 8 میلیون و 500 هزار تومان به دلیل اینکه دارای شمع است در بازار معامله میشود.
پرفروشها کدامند؟
اگر با دقت به خیابانهای تهران و موتورسیکلتهای درحال حرکتش توجه کرده باشید، بیشتر موتورهای CG۱۲۵ به نظرتان آشنا میآیند و این موضوع در ذهنتان شکل میگیرد که شاید این موتورها آمار پرفروشها را در اختیار داشته باشند؛ اما اینگونه نیست. چراکه موتورهایی تقریبا گرانقیمت، بازار داخلی را تصاحب کردهاند و عنوان پرفروشها هماکنون متعلق به این بخش است. دراین راستا کمپانی TVS هند که موتورهای آپاچی را تولید میکند با عرضه موتوری در طرح ویو با نام ROCKZ به بازار ایران توانسته است، عنوان پرفروشترین موتور را از آن خود کند.
گرانترینها
اما در بخش جذابهای بازار موتورسیکلت، قیمت در حاشیه است و جذابیت و سرعت ویژگی این بخش را تشکیل میدهد. دراین راستا موتورسیکلت مگلی با حجمموتور ۲۵۰سیسی امکانات فراوانی را در اختیار کاربر خود قرار میدهد؛ این موتورسیکلت با قیمت 5/11 میلیونتومان در بازار عرضه میشود و حجم باک این موتور انگلیسی، نزدیک به ۱۲ لیتر و وزن آن ۱۳۵ کیلوگرم است.
از سوی دیگر موتورسیکلت هیوسانگ R Comet GT۲۵۰با حجمموتور۲۵۰ سیسی با قیمت 5/18 میلیونتومان به دست مشتریان میرسد که بیشتر رنگ قرمزآن طرفداران زیادی دارد. سیستم خنککنندگی این موتورسیکلت در مقایسه با دیگر موتورسیکلتهای همکلاسش در ایران کمی متفاوت است و با روغن، عمل خنکسازی انجام میشود. این موتورسیکلت همچنین برخـلاف بسـیاری از موتورسیکلتهای ۲۵۰سیسی بازار از ۲سیلندر ۸ سوپاپ بهره میبرد.
سود موتورفروشی در کجاست؟
اگر از فراز و فرودهای بازار موتورسیکلت در ابتدای دهه 90 شمسی بگذریم، مدتی است بازار این وسیله نقلیه دوچرخ آرام به نظر میرسد اما رونقی کاملا پنهان در این بازار ظاهرا آرام توانسته به میزان قابل توجهی نیازهای اقتصادی سرمایهگذاران را تامین کند. این درحالی است که شواهد موجود از کاهش سرمایههای فعالان صنفی در این زمینه حکایت دارد ولی با این حال لبخند رضایت آنها نشان دهنده سکه بودن کسبوکارشان اما به شکلی دیگر است.
فعالان صنف خرید و فروش موتورسیکلت همواره معتقدند بازار این وسیله نقلیه همیشه مشتری خاص خود را دارد ولی اگر بازار به ظاهر ساکن باشد و حتی اگر افت کند، ضرر از سود است نه از اصل سرمایه.
برای یافتن اصل ماجرا کافی است به یکی از مراکز خرید و فروش موتورسیکلت مراجعه کنید و خوب به اطراف و فروشگاههای بدون مراجعهکننده دقت کنید. موتورفروشهای زیادی را مشاهده میکنید که در کنار خیابان مشغول به فعالیت هستند. این افراد کاسبی خود را از داخل و پیشخوان مغازه به بیرون انتقال دادهاند و مقابل فروشگاهشان میایستند و موتورهایی که در حال عبور هستند را برای خرید فرامیخوانند.
دلیل این کار این است که فروشندگان معتقدند موتورسیکلت دستدوم یا کارکرده سود بهتری از صفرکیلومترها دارد چون برای فروش موتورسیکلت صفرکیلومتر قیمت فروش، از سوی کارخانه یا شرکت تعیین شده و حاشیه سود کاملا مشخص است اما موتور دستدوم دارای یک نوسان قیمت است که با استفاده از سیستم نوسانگیری میتواند سود زیادی را نصیب خریدار (مغازهدار) کند.
خاصها در جهان
با چند نمونه از گرانترین و خاصترین موتورسیکلتهای جهان آشنا شوید. موتورهایی که شاید چند نسل از ما باید هیچ نخورند تا بتوانیم یک نمونه آن را خریداری کنیم.
آگوستا F4 یک موتور 4 سیلندر با حجم 1078 سیسی وتوان 198 اسب بخار دارد. این موتور با قیمت 200 هزار دلار معادل 690 میلیون تومان در بازار جهانی معامله میشود. همچنین موتور سیکلت سوپربایک توربینی MTT که دارای ظاهر عجیبی است با قیمت 175 هزار دلار (347 میلیون تومان) عرضه میشود این موتور از یک توربین گازی بهره میبرد و به عنوان سریعترین موتور سیکلت جهان شناخته شده است.
Macchia nera از قوای محرکه دوکاتی RS 998 استفاده میکند. قاب این موتورسیکلت از فلزات سبک وزنی چون تیتانیون، منیزیوم و فیبر کربن ساخته شده است. قیمت این موتورسیکلت 202 هزار دلار است که معادل واحد پول کشور ما حدود 700 میلیون تومان رقم میخورد. از سوی دیگر موتورسیکلت اکوزه سری تیتانیوم RR که بدنه آن از تمام تیتانیوم و فیبر کربن ساخته شده است و وزنی حدود 400 کیلوگرم دارد با قیمت 250 هزار دلار در بازار جهانی عرضه میشود. قدرت موتور 2150سیسی است. دوج تاماهاک هم با قیمت 550 هزار دلار عرضه میشود. این موتور سیکلت دارای 10 سیلندر بوده و تا 640 کیلومتر را در جاده توان دارد راه برود.
قیمت برخی انواع موتور سیکلت دربازار
محمدحسین علیاکبری
اقتصاد
سید رضا صدرالحسینی در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
دانشیار حقوق بینالملل دانشگاه تهران در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
یک پژوهشگر روابط بینالملل در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح کرد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتوگوی «جامجم» با نماینده ولیفقیه در بنیاد شهید و امور ایثارگران عنوان شد