آشپزخانه

ترشی انبه

مواد لازم: انبه سفت: 4 تا 5 عدد، سرکه: به میزان لازم، روغن زیتون: نصف فنجان، سیر: 4 تا 5 حبه، رب گوجه: 2 قاشق غذا‌خوری، زردچوبه، نمک، فلفل، تخم گشنیز و گلپر: به اندازه لازم
کد خبر: ۸۱۴۷۱۴

طرز تهیه: ابتدا پوست انبه را بگیرید و آن را تکه تکه کنید و ادویه‌ها را روی آن بریزید و یک شب استراحت دهید. در یک ظرف مناسب، روغن زیتون را ریخته و سیرهای له شده را درون آن بریزید و بگذارید گرم شود و ادویه و رب گوجه را هم اضافه و مخلوط کنید. در نهایت انبه و سرکه را افزوده و دوباره به آن حرارت دهید و به محض جوش آمدن، آن را از روی حرارت بردارید و در شیشه‌ای بریزید و آن را هواگیری و در جای خنک نگهداری کنید. بعد از یک هفته ترشی شما آماده می‌شود.

فرنی با طعم پرتقال

مواد لازم: شکر: نصف لیوان، پودر سن ایچ: 4 تا 5 قاشق غذا‌خوری، آب پرتقال: 2 لیوان، نشاسته مرغوب: 6 قاشق غذا‌خوری، آب: یک لیوان سرخالی، خلال پسته یا بادام: به میزان لازم

طرز تهیه:در یک قابلمه مناسب، همه مواد را مخلوط کنید و روی حرارت بگذارید و مرتب به هم بزنید تا نشاسته ته‌نشین نشود و مایه غلظت پیدا کند و بعد از این‌که قوام آمد و رد قاشق روی آن ماند، بلافاصله در ظرف‌های دسر بریزید و روی آن را با خلال بادام یا پسته تزئین کنید و در یخچال بگذارید و بعد از یک ساعت میل کنید.

پاکوره، دسر خوزستانی

مواد لازم: آرد: نصف لیوان، آرد نخود: دو‌سوم لیوان، پیاز خرد شده: یک عدد، سبزی شامل: تره فرنگی، گشنیز و کمی جعفری ، 150 گرم، بکینگ پودر: یک قاشق مرباخوری، آب: یک فنجان، نمک و زرد چوبه: به میزان لازم، روغن: به میزان لازم

طرز تهیه:ابتدا آرد سفید و آرد نخود را به همراه بکینگ پودر و نمک و زردچوبه با هم مخلوط و دوبار الک کنید و در ظرف مناسبی بریزید. سبزی‌های خرد شده و آب را هم اضافه و مخلوط کنید.

روغن را در ماهیتابه ریخته، داغ کنید و از مواد به اندازه یک قاشق بردارید و در روغن داغ سرخ کنید. این دسر یا میان‌‌وعده را با سس تند کچاپ تزئین و میل کنید.

نان قندی

مواد لازم: آرد: 450 گرم، سبوس گندم: 30 گرم، شکر: 170 گرم، روغن مایع: 120 گرم، آب یا شیر: حدود 100 میلی لیتر، نمک میوه: یک قاشق غذا‌خوری، تخم‌مرغ: یک عدد، کنجد: به میزان لازم

طرز تهیه: ابتدا در یک ظرف مناسب، شکر، شیر یا آب، سبوس گندم، روغن مایع و نمک میوه را مخلوط کرده و خوب به هم بزنید. آرد را اندک اندک اضافه و خمیری لطیف تهیه کنید. بعد خمیر را به چند قسمت تقسیم کرده و با دست ورز داده و به صورت گلوله‌ای در‌آورید و در سینی مناسبی چیده و روی آن را بپوشانید و 2 ساعت استراحت دهید و در انتها خمیر را روی سطح صافی که آردپاشی شده باشد، با وردنه به قطر چند میلی‌متر باز کرده و در سینی چرب شده بگذارید و روی خمیر‌ها را چند سوراخ بزنید و آنها را با تخم‌مرغ و کنجد تزئین کرده و در فر از قبل گرم شده با دمای 180 درجه سانتی‌گراد به مدت 30 دقیقه بگذارید. وقتی روی نان‌ها طلایی شد، آن را از فر بیرون آورده و با یک لیوان شیر یا چای نوش جان کنید.

رولت بادمجان

مواد لازم: بادمجان کشیده و هم‌اندازه: 7 تا 8 عدد، گوشت چرخ کرده: 150 گرم، پیاز رنده شده: یک عدد متوسط، نمک، فلفل و زردچوبه و روغن: به میزان لازم، سس تند کچاپ: به میزان لازم، رب گوجه: یک قاشق غذاخوری پر.

طرز تهیه: بادمجان‌ها را پوست گرفته و از طول، برش ورقه‌ای بزنید و در آب و نمک بگذارید. بعد از یک ساعت آنها را خشک و سرخ کنید. گوشت را با پیاز رنده شده و نمک و ادویه مخلوط کنید و ورز دهید و کوفته قلقلی درست کنید و کمی تفت دهید و کنار بگذارید.

سپس یک ورق بادمجان سرخ شده را برداشته، یک عدد قلقلی را ابتدای آن بگذارید و آن را رول کنید و یک برش گوجه را با یک خلال به انتهای آن بزنید و به همین ترتیب همه رول‌ها را آماده کرده و در یک ظرف مناسب بچینید و روی آنها یک لیوان آب و نمک و سس کچاپ تند بریزید و روی حرارت قرار دهید و به مدت 20 دقیقه بپزید. بعد در دیس مناسبی کشیده و اطراف آنها را با جعفری و خیار شور و زیتون تزئین و میل کنید.

شیرین قرمه

مواد لازم: گوشت خرد شده برای خورش: نیم کیلو، پیاز نگینی خرد شده: یک عدد بزرگ، قیسی: 250 گرم، نمک، فلفل، زرد‌چوبه و زعفران و روغن: به میزان لازم

طرز تهیه: ابتدا گوشت را به قطعه‌های منظم برای خورش خرد کنید و با سه تا چهار لیوان آب روی حرارت گذاشته و بپزید. بعد از جوش آمدن، کف روی گوشت را بگیرید. در یک قابلمه مناسب روغن ریخته و پیاز نگینی خرد شده را در روغن سرخ کنید. بعد قیسی را که از قبل شسته و خیس کرده‌اید به پیاز اضافه کنید و تفت دهید.

گوشت پخته‌ نمک ، ادویه‌ها و زعفران را هم افزوده و بگذارید به آرامی خورش جا‌افتاده و تنگ آب شود. در صورتی که بخواهید خورش طعم ملس داشته باشد، می‌توانید از نصف فنجان کشمش پلویی و مقداری آلو بخارا هم استفاده کنید و با قیسی تفت دهید و بپزید. این خورش را با پلو زعفرانی میل کنید.

هویج پلو

مواد لازم: برنج: 4 پیمانه، هویج: 4 عدد متوسط، مرغ: 300 گرم، زرشک: 4 تا 5 قاشق غذا‌خوری، نمک، زعفران و روغن: به میزان لازم، پیاز داغ: 4 قاشق غذا‌خوری

طرز تهیه:مرغ را بپزید و از استخوان جدا کنید. هویج را با رنده درشت، رنده کرده و در یک ماهیتابه مقداری روغن ریخته و پیاز داغ را به همراه مرغ تفت دهید. هویج را هم با حرارت بالا سرخ و مواد را مخلوط کنید. سپس زعفران و نمک زده و کنار بگذارید. برنج را آبکش کنید و در یک قابلمه نچسب ته‌دیگ نان بگذارید و برنج را کم‌کم بریزید و از مواد تفت داده شده لابه‌لای برنج بریزید و برنج را دم بگذارید. بعد از آماده شدن، در دیس کشیده و روی آن را با زرشک تفت داده شده تزئین و میل کنید.

مارمالاد زردآلو

مواد لازم: زردآلو: 2 کیلو، شکر: 500 تا 700 گرم، آب لیمو: نصف فنجان، ژلاتین: 3 ورق، آب: یک لیوان

طرز تهیه: ابتدا زردآلو‌ها را بشویید و هسته آنها را درآورید. شکر را با آب مخلوط کرده و روی حرارت قرار دهید. بعد از جوش آمدن، زردآلوها را اضافه کنید و مرتب به هم بزنید تا کاملا پخته وله شود. ژلاتین را با نصف فنجان آب روی حرارت غیرمستقیم و به روش بن‌ماری حل و با آب لیمو به آن اضافه کنید و مرتب به هم بزنید تا قوام آمده و کشدار شود. بعد از روی حرارت بردارید. پس از خنک شدن در ظرف مورد نظر ریخته و حتما در یخچال نگهداری کنید. مارمالاد نسبت به مربا شیرینی کمتری دارد و بیشتر در شیرینی و کیک‌های خانگی استفاده می‌شود. اگر بخواهید مربای زردآلو تهیه کنید، مقدار شکر‌ به اندازه میوه است و باید قبل از ریختن زردآلو شهد آن قوام آمده و برگه‌های زردآلو له نشود و ظاهرشان خیلی تغییر نکند و نیز مقداری پودر هل به آن اضافه شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها