با ابوالقاسم حسینجانی، شاعر

گاهی حافظ و مولوی هم آدرس غلط داده‌اند

هوشنگ جاوید از حضور رمضان‌ خوانان کشورهایی از یمن تا کلمبیا در برنامه «شهرخدا» خبر داد
کد خبر: ۸۱۳۵۴۲
کاروان رمضان‌ خوانان جهان در راه تهران

برنامه «شهر خدا» که ویژه‌برنامه‌ای جذاب و تماشایی است در حالی بخش ویژه نوای آیینی رمضان را هر شب با حضور هنرمندان موسیقی نواحی اجرا می‌کند که هوشنگ جاوید کارشناس این بخش از حضور هنرمندان شیعه و فارسی‌زبان از کشورهای یمن تا کلمبیا به ایران و این برنامه در شب‌های قدر خبر می‌دهد.

به گزارش جام‌جم، بسیاری از کارشناسان نسبت به کمرنگ شدن و فراموشی نوا و موسیقی ماه رمضان هشدار می‌دهند، این نکته طی سال‌های گذشته بارها از سوی کارشناسان مطرح و از مسئولان فرهنگی درخواست شده برای جلوگیری از این اتفاق برنامه‌ریزی کنند. ماه رمضان امسال رسانه ملی و برج میلاد تهران اقدام خوبی را در این جهت انجام داده‌اند، اقدامی که می‌تواند به برنامه‌ریزی‌های خوبی برای حفظ موسیقی‌های آیینی و مقامی در آینده نزدیک منجر شود.

این شب‌ها در برنامه «شهر خدا» شاهد اجرای خوانندگان موسیقی نواحی هستیم؛ هنرمندانی که هم موسیقی ماه رمضان و هم بخشی از موسیقی شادی‌بخش خطه‌شان را اجرا می‌کنند. این برنامه از سوم ماه رمضان در برج میلاد تهران آغاز شده و هر شب در بخش‌هایی از آن، موسیقی‌های ماه رمضان با حضور هنرمندان موسیقی نواحی اجرا می‌شود.

هوشنگ جاوید، پژوهشگر موسیقی نواحی و کارشناس بخش رمضان‌خوانی برنامه «شهر خدا» در این باره به جام‌جم می‌گوید: این نخستین بار است که موسیقی‌های ماه رمضان با حضور و اجرای هنرمندان موسیقی نواحی از رسانه ملی پخش می‌شود.

او تصریح می‌کند: برنامه‌ریزی‌های ما تا 23 رمضان انجام شده است و هنرمندان خوبی از نواحی مختلف ایران در این برنامه اجرا داشته‌اند. بیشتر سعی کردیم هنرمندان جوان و خوش‌صدا را به این برنامه بیاوریم تا فضایی برای معرفی آنها ایجاد شود. زیرا تاکنون بسیاری از بزرگان در برنامه‌های مختلف معرفی شده‌اند و حالا باید در صدد معرفی جوانان این عرصه هم باشیم.

جاوید درباره گستره رمضان‌خوانی‌ها در کشور گفت: رمضان‌خوانی در اغلب مناطق کشورمان وجود دارد و «شهر خدا» فرصت خوبی بود تا این هنرمندان گمنام که دارای هنر ارزشمندی هم هستند، سهمی در رسانه ملی داشته باشند. البته ما این اتفاق را به فال‌نیک گرفته و امیدواریم از این به بعد موسیقی استان‌ها در رسانه ملی سهم بیشتری داشته باشد.

برنامه ویژه شب‌های قدر

این پژوهشگر درباره اجرای موسیقی رمضان در شب‌های قدر گفت: برای شب‌های قدر هم برنامه‌های خاصی را تدارک دیده‌ایم. در این بخش برای مخاطبانمان یک سورپرایز داریم و شاهد حضور و اجرای هنرمندانی بین‌المللی هستیم.

او اظهار کرد: این هنرمندان از کشورهای یمن تا کلمبیا به ایران دعوت شده‌اند و نکته جالب درباره آنها این است که همگی شیعه هستند و می‌توانند به زبان فارسی هم صحبت کنند. این هنرمندان هم موسیقی رمضان کشور خودشان را در برج میلاد اجرا می‌کنند و از آنجا که می‌توانند به فارسی صحبت کنند، قطعاتی را هم به فارسی خواهند خواند. ترویج موسیقی اصیل، متعهد و معنوی ایران در این برنامه توسط رسانه ملی اتفاقی است که محمدباقر معلم، مدیر دفتر موسیقی و سرود صدا و سیما هم در گفت‌وگویی با جام‌جم این موضوع را در میان گذاشت و از توجه بیشتر این مرکز به موسیقی اصیل نواحی خبر داد. گفت‌وگوی جام‌جم با معلم بزودی در روزهای آینده منتشر خواهد شد.

گروه فرهنگ و هنر - زینب مرتضایی فرد

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها