با این بازی‌ها صبر خود را بیازمایید

استرس‌زاترین بازی‌های ویدئویی / بخش اول

خود را در این دنیاها گم کنید

اتمسفریک‌ترین بازی‌های ویدئویی

در این مقاله بازی‌هایی را به شما معرفی می‌کنیم که دنیاهایی بشدت خاص و گیرا عرضه می‌کنند. فقط مراقب گذشت زمان باشید.
کد خبر: ۸۰۹۵۱۹
اتمسفریک‌ترین بازی‌های ویدئویی

جام جم کلیک: آن‌هایی که زیاد بازی می‌کنند، خوب می‌توانند فرق بین یک فضای گیرا و فضای سرهم‌بندی شده را تشخیص بدهند. دنیای بازی‌هایی مانند سری بازی‌های اسپایدرمن، پروتوتایپ و امثالهم، با وجود باز بودن، هیچوقت آنچنان در ذهن بازیکن حک نخواهند شد که سال‌ها بعد جایی در خاطراتش داشته باشند. خلق یک دنیای خاص و گیرا، متضمن خلق ارکستراسیونی سمعی بصری است که تمام اجزای آن، از استایل گرافیکی گرفته تا داستان‌پردازی و صداپردازی آن با یکدیگر هماهنگ بوده و در راستای هدفی یکسان حرکت کند.

در این مقاله، قصد داریم عناوینی را به شما معرفی کنیم که نه تنها اوقات سرگرمی خوشی را برایتان به ارمغان خواهد آورد، بلکه شما را به معنای واقعی از دنیای حقیقی کَنده، چنان در خود غوطه‌ور خواهد کرد که تا ابد به خاطره‌ای خوش در ذهنتان تبدیل شود.

Blade Runner

سیستم: Windows

سال عرضه: 1997

میانگین امتیاز در گیم‌رنکینگز: 77 از 100

این بازی ماجرایی در سبک اشاره-کلیک را نمی‌توان بی‌نقص خواند. اما بدون شک Westwood توانسته با مهارتی قابل ستودن دنیای فیلم ماندگار ریدلی اسکات را به تصویر بکشد. خیابان‌های باران‌زده‌ی این لس‌آنجلس 2019 آکنده از جوّی خوشایند هستند.

L.A. Noire

سیستم: Windows, PS3, X360

سال عرضه: 2011

میانگین امتیاز در متاکریتیک: 87 از 100

نگاهی دیگر به لس‌آنجلس، این بار در دهه‌ی چهل. این بازی را می‌توان شاهکاری دیگر از راکستار دانست که شاید هیچگاه همتایی برایش ساخته نشود، الا به دست راکستار و استودیوهای زیردستش. از زمان عرضه‌ی این عنوان در سال 2011، هنوز هیچ عنوانی نتوانسته تا آن حد به تصور یک فیلم سینمایی نزدیک شود. فضا و داستان‌پردازی بازی آن قدر قوی هست که هر بار حکم محکومیت مجرمی را می‌دهید، عرقی سرد بر پیشانیتان بنشیند.

Stalker

سیستم: Windows

سال عرضه: 2007

میانگین امتیاز در متاکریتیک: 82 از 100

جهان این بازی از اتمسفریک‌ترین و مخوف‌ترین جهان‌هایی است که بین بازی‌های ویدئویی پیدا خواهید کرد. در این بایرزمینِ پسامکاشفه‌ای، زیر سایه‌ی راکتور هسته‌ای منفجر شده‌ی چرنوبیل، طوفان و بوران شدید به حس تنهایی و کوچکی می‌افزایند.

Alien: Isolation

سیستم: Windows, PS3, PS4, X360, XOne

سال عرضه: 2014

میانگین امتیاز در متاکریتیک: 79 از 100

یک شاهکار به تمام معنا در سبک وحشت. فضای الهام گرفته از دهه‌ی هفتادِ این بازی و محیط ایستگاه فضایی‌اش، همان حس وحشت و بی‌دفاعی را به بازیکن منتقل می‌کنند که فیلم بیگانه‌ی ریدلی اسکات به بیننده القا می‌کرد. این بازی همان چیزی بود که مخاطبان سری Dead Space از قسمت سومش انتظار داشتند و در عوض با افتضاحی چهل‌تکه روبرو شدند. توصیه می‌شود قسمت اول و دوم Dead Space را هم تجربه کنید.

Assassin’s Creed IV: Black Flag

سیستم: Windows, PS3, PS4, X360, XOne, Wii U

سال عرضه: 2013

میانگین امتیاز در متاکریتیک: 86 از 100

سری بازی‌های Assassin’s Creed همیشه فضاسازی خوب و قابل تاملی داشته‌اند. اما حساب پرچم سیاه از بقیه‌ی عناوین این سری بازی جداست. گشت و گذار در جزایر کاراییبی پرچم سیاه، کشتی‌رانی در دریاهایش و مقابله با طوفان و تلاطم گاه به گاه آن، لذتی وصف ناپذیر به آدم می دهد.

Bioshock

سیستم: Windows, X360, PS3, OS X, Cloud (OnLive), iOS

سال عرضه: 2007

میانگین امتیاز در متاکریتیک: 95 از 100

شهر رپچر در دل دریا، با آن آسمان‌خراش‌ها و ماهیانی که در اطراف تیوب‌هایش شنا می‌کردند، شهر آفت‌زده و انسان‌های از خود بیخوده شده‌اش، دخترهای معصوم و بابابزرگ‌های از خودگذشته و مخوفشان که به هر قیمتی از آن‌ها دفع می‌کردند و... همه و همه از بایوشاک یک نماد به یاد ماندنی در یاد بازیبازان ساخته‌اند. قسمت دوم بایوشاک آنچنان که باید انتظارها را برآورده نکرد، اما باز هم ارزش تجربه را دارد. قسمت سوم هم که نیازی به تعریف ندارد. به طور کل هرکدام از عناوین این سری را تجربه کنید، سوخت نخواهید داد. فقط به توصیه‌ی ما اول قسمت آغازین و سپس Bioshock: Infinite را تجربه کنید. دومی را هم بازی نکنید چیزی از دست نخواهید داد.

Dark Souls

سیستم: Windows, PS3, X360

سال عرضه: 2011

میانگین امتیاز در متاکریتیک: 88 از 100

هرکجای دنیای مغموم و سیاه اروح اهریمنی را که کاوش کنید، حسّ نظاره‌گری بر تاریخ و پیشینه‌ای غنی به شما دست خواهد داد. این دنیا ریشه‌هایی بلندی در اساطیر دارد. ارواح اهریمنی چیزی فراتر از یک بازی سخت و اضطراب‌آور است.

DEFCON

سیستم: Windows, OS X, Linux

سال عرضه: 2006

میانگین امتیاز در متاکریتیک: 84 از 100

صحنه‌ی انفجار اتمی را بارها در بازی‌های ویدئویی دیده‌ایم. اما در دفکان از منظر دیگری شاهد این واقعه‌ی مخوف خواهیم بود. در این بازی در لباس رهبران جهان فرو رفته و آرام آرام نابودی مطلق زمین را رقم خواهید زد.

Fallout 3

سیستم: Windows, PS3, X360

سال عرضه: 2008

میانگین امتیاز در متاکریتیک: 91 از 100

این بازی هم در دنیایی پسامکاشفه‌ای رخ می‌دهد. فالوت 3 برای اولین بار دنیای تباه و آخرالزمانی بازی اصلی را در قالبی سه‌بعدی عرضه کرد. بی‌اغراق می‌توانیم آن را یکی از برترین بازی‌های اتمسفریک بازار بخوانیم. بازی Rage هم حال و هوایی مشابه دارد و تجربه‌ی آن خالی از لطف نیست.

Gone Home

سیستم: Windows, OS X, Linux

سال عرضه: 2013

میانگین امتیاز در متاکریتیک: 86 از 100

محیط خانه‌ی محل وقوع این بازی خود شهادتی است بر مهارت تیم Fullbright در خلق فضایی گیرا و مسخ‌کننده. تصویر لرزان تلویزیون کنج اتاق که مدام از طوفان بیرون خبر می‌دهد، به تنهایی در القاء واهمه به بازیکن موثر است.

Half-Life 2

سیستم: Windows, Xbox, X360, PS3, OS X, Linux, Shield Portable

سال عرضه: 2004

میانگین امتیاز در متاکریتیک: 93 از 100

کسی انتظار نداشت که Valve، داستان قسمت دوم نیمه‌جان را در فضای یک کابوس‌آباد اروپای شرقی روایت کند. شهر 17، با شهروندان سرخورده، خیابان‌های متروک، آپارتمان‌های کهنه‌ی شوروی و نشان‌های سیریلیک رو به محوش، بازیکن را در خود می‌بلعد.

Hotline Miami

سیستم: Windows, OS X, Linux, PS3, PS4, PS Vita

سال عرضه: 2012

میانگین امتیاز در متاکریتیک: 85 از 100

فضای رویامانند و عجیب غریب هاتلاین میامی به اندازه‌ی گیم‌پلی فوق‌العاده خشن آن در موفقیتش موثر بود. حضور پررنگ سینتی‌سایزرها در ساندتراک بازی نیز به عمق فضای دهه هشتادی بازی می‌افزاید.

Kentucky Route Zero

سیستم: Windows, OS X, Linux

سال عرضه: 2013-2014

این بازی در سبک ماجرایی، موفق به اخذ بهترین روایت از جشنواره‌ی Game Developer Choice Awards شده است. سبک و سیاق ظاهری آن تنه به تنه‌ی آثار دیوید لینچ می‌زند. شاید گیم‌پلی آن در حد و اندازه‌های بزرگان این سبک نباشد، اما گرافیک و فضای خاصش در جبران این مسئله کم نمی‌گذارند.

The Elder Scrolls V: Skyrim

سیستم: Windows, PS3, X360

سال عرضه: 2011

میانگین امتیاز در متاکریتیک: 94 از 100

سفر در جبال برف‌پوش، بایرزمین‌های یخ‌بسته و چشمه‌های جوشان اسکایریم لذتی وصف‌ناپذیر دارد؛ مخصوصا در زمان غروب. شرکت یکه‌تاز بتسدا باید روی بهبود ظاهر مدل کاراکترهایش کار کند، اما در خلق جهانی دل‌انگیز از بهترین‌هاست.

Portal 2

سیستم: Windows, OS X, Linux, PS3, X360

سال عرضه: 2011

میانگین امتیاز در متاکریتیک: 95 از 100

همه چیز در پورتال 2 به طرز معرکه‌ای طراحی شده و تقریبا عاری از خلل است. سفر در ادوار پورتال، مانند گشودن درگاهی به دنیایی دیگر است که به راحتی بازیکن را از جهان مادی کنده و در خود غوطه‌ور می‌سازد.

Sunless Sea

سیستم: Windows

سال عرضه: 2014

گشت و گذار در اعماق تیره و تاریک “Zee” یکی از بهترین نمونه‌های فضاسازی و صحنه‌پردازی صحیح در بازی‌های ویدئویی است. طراحی سبزفام بازی احساسی خوشایند به بازیکن منتقل می‌کند.

Take On Mars

سیستم: Windows

سال عرضه: نسخه‌ی ابتدایی: 2013 (نسخه‌ی نهایی هنوز عرضه نشده است)

تابحال شده تصور کنید که زندگی به تنهایی، روی سیاره‌ای دیگر چه حسی دارد؟ بازی Take On Mars این حس را به خوبی به شما منتقل خواهد کرد. سفر بر این سیاره‌ی سرخ، بوسیله‌ی کاوشگری که در قیاس به مورچه‌ای می‌ماند، حسی به غایت گیرا دارد.

سیاوش شهبازی
جام جم کلیک

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها