آمانسیو اورتگا گائونا، چهارمین میلیاردر جهان در سال 2015 و برترین میلیاردر اسپانیا و اروپا در یکی از فقیرنشین‌ترین مناطق اسپانیا و در خانواده‌‌ای فقیر متولد شد. پدر او کارگر راه‌آهن بود. اورتگا به‌عنوان کوچک‌ترین عضو خانواده در باسدونگو دی آرباس در لئون اسپانیا متولد شد و کودکی خود را در این منطقه که ساکنانش همواره به فقر شهرت داشته‌اند، سپری کرد. وی در 14 سالگی به دلیل شغل پدرش به شهری دیگر نقل مکان کرد.
کد خبر: ۸۰۹۵۰۴
میلیاردری از کوره دهات‌های اسپانیا

اورتگا در اوایل نوجوانیاش شغلی به عنوان فروشنده در شرکت تولید لباسی به نام گالا یافت، شرکتی که هنوز میتوان آن را در گوشهای از شهر آکرونا پیدا کرد. سال 1972 اورتگاه تولیدی لباسی به نام گوآ را تاسیس کرد و در آن با کمک گرفتن از هزاران زن محلی در قالب گروههای خیاطی به تولید حولههای حمام پرداخت.

وی سال 1975 اولین فروشگاه با نام زارا را افتتاح کرد، با این توضیح که وی تحت تاثیر فیلم مشهور زوربای یونانی، قصد انتخاب نام زوربا را داشت اما بهدلیل اینکه پیش از وی فرد دیگری در همسایگی فروشگاهش این نام را انتخاب کردهبود، نام زارا با جابهجایی و حذف حروف زوربا برای فروشگاه اورتگا گزیده شد. زارا، فروشگاه و برند لباس و زیورآلات مردانه، زنانه و سپس کودکانه، بتدریج به فروشگاههایی زنجیرهای در شهرهای مختلف و سپس در سراسر جهان تبدیل شد.

اورتگا در دهه 80 در سراسر گالیچیا فروشگاههای زارای متعددی را راهاندازی کرد و علاوه بر آن توسعه بینالمللی خود را از کشور پرتغال آغاز کرد. زارا در سال 1989 وارد آمریکا شده و سال 1990 به فرانسه راه یافت. توسعه بینالمللی زارا در دهه 90 افزایش پیدا کرد و به مکزیک، یونان، بلژیک، سوئد و دیگر کشورها رسید تا جایی که امروزه این شرکت در 88 کشور جهان فروشگاه تاسیس کردهاست.

اورتگا امروزه در کنار 6000 فروشگاه زارایی که در سراسر جهان دارد، مالکیت برندهای ماسیمو دوتی، اویشو، زارا هوم، کیدی کلاس، برشکا، پول اند بر و تمپ را نیز در اختیار دارد و درحال حاضر بیش از 92 هزار نفر کارمند در مجموعه فروشگاهها و شرکتهای وی مشغول به کارند. اورتگا همواره در بخش طراحی محصولات شرکت زارا و دیگر شرکتهای پوشاکش حضوری فعال دارد.

این شرکت در برابر گرایش صنعت پوشاک به تولیدات سریع محصولات در کشورهای همهزینه مقاومت بسیاری کرد و یکی از عجیبترین استراتژیهایش نداشتن تبلیغات است. این شرکت ترجیح میدهد بخشی از سود خود را صرف راهاندازی فروشگاههای جدید سازد تا صرف تبلیغات. لویی ویتون یکی از مشهورترین مدیران صنعت مد در جهان زارا را یکی از خلاقترین و ویرانگرترین فعالان صنعت پوشاک و مد توصیف کرده است زیرا زارا بهعنوان یک مقلد مد نیز شناخته میشود: متخصصان صنعت مد معتقدند زارا به جای الهام گرفتن از نمایشگاهها و نمایشهای مد در جهان، به گرایش مد انسانها نگاه کرده و بر اساس سلیقه و نیاز آنها محصولاتش را طراحی میکند. 50 درصد از تولیدات زارا در اسپانیا، 26 درصد از آن در دیگر کشورهای اروپا و 24 درصد از آن نیز در کشورهای آسیایی و آفریقایی تولید میشوند.

گفته میشود شرکت زارا برای طراحی و تولید محصولات جدیدش تنها به چهار تا پنج هفته زمان نیاز دارد، که نسبت به میانگین شش ماه صنعت پوشاک جهان رکوردی قابل توجه است و همچنین گفته میشود زارا سالانه 12 هزار طرح جدید را وارد بازار پوشاک میکند. درصورتی که محصولی با اقبال عمومی مواجه نشود، محصول بسرعت از چرخه تولید و فروش خارج شده و طرحی دیگر جایگزین آن میشود. گفته میشود موفقیت و شهرت فروشگاههای زارا مبتنی بر استفاده شرکت از فناوری اطلاعات برای ردیابی گرایش و تغییرات سلیقه مشتریان و همچنین بهره گرفتن از گروه طراحان به جای طراحان انفرادی است.

فروشگاههای زارا به واسطه فروش محصولاتی که کمتر از چهار هفته در فروشگاهها موجود نخواهندبود، مشتریان را تشویق میکنند تا به صورت مداوم به این فروشگاهها سربزنند و جدیدترین طرحها را مشاهده کنند. همین رویکرد باعث شده تا میانگین تعداد بازدید از فروشگاههای زارا سالانه به 17 بار برسد، در حالی که تعداد بازدید از یک فروشگاه معمولی در مراکز خرید در اسپانیا سالانه سه بار است.

اورتگا علاقهای به حضور در فضای رسانهای ندارد، تا حدی که تا سال 1999 هیچ عکسی از او در رسانهها وجود نداشت. با وجود اینکه یکی از غولهای صنعت پوشاک جهان بهشمار میرود، هرروز لباسی یک شکل به تن دارد: بلوزی آبی رنگ، پیراهنی سفید و شلواری خاکستری که هیچیک از آنها از محصولات شرکت زارا نیستند. زمانی که اورتگا بهمنظور عرضه سهام شرکتش در بخش عمومی در سال 2000 برای اولینبار در رسانهها ظاهر شد در رسانههای اقتصادی اسپانیا بشدت خبرساز شد. با اینهمه وی در طول زندگی خود تنها با سه خبرنگار مصاحبه کرده است و مرموز بودن رسانهای او باعث شده تا کتابهایی نظیر آرمانچیو اورتگا: از زیرو تا زارا (از صفر تا زارا) درباره زندگی شخصی و حرفهای او منتشر شود. سال 2011 اورتگا بازنشستگی دائمی خود را از گروه ایندیتکس اعلام کرد.

براساس جدیدترین آمار فوربس، ارزش خالص برند زارا که پنجاه و هشتمین برند ارزشمند جهان محسوب میشود، در سال 2015 نزدیک به 9 میلیارد و 400 میلیون دلار بودهاست و ثروت اورتگا نیز در همین سال 70 میلیارد و 500 میلیون دلار تخمین زده شدهاست.

سمیرا مصطفینژاد / چمدان (ضمیمه آخر هفته روزنامه جام​جم)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها