یک سال از سقوط شهر موصل عراق به‌دست تروریست‌های داعش می‌گذرد. کشورهای اروپایی و غربی برای مقابله با این گروه تروریستی، راهکارهای مختلف سیاسی و نظامی پیشنهاد کرده‌اند.
کد خبر: ۸۰۴۱۳۵
نشست ائتلاف شکست‌خورده در پاریس

تشکیل به اصطلاح ائتلاف نظامی بین‌المللی به رهبری آمریکا برای مقابله با پیشروی‌های داعش و برگزاری نشست 30 نفره از سران کشورهای دنیا در پاریس در ماه سپتامبر سال گذشته بخشی از این تلاش‌ها بود. این اقدامات نه‌تنها مانعی بر سر راه داعش نشد، بلکه این روزها شاهد پیشروی‌های بیشتر تروریست‌ها در عراق و سوریه هستیم. با این حال، سران کشورهای اروپایی و غربی قصد دارند امروز بار دیگر در پاریس گردهم آمده و عملکرد به‌اصطلاح ائتلاف ضدتروریستی خود را بررسی کنند .

به گزارش جام‌جم و به نقل از هفته‌نامه مصری الاهرام، لوران فابیوس، وزیر امور خارجه فرانسه اعلام کرد، حدود 60 کشور که بخشی از ائتلاف بین‌المللی علیه داعش هستند، در نشست امروز شرکت می‌کنند. بنا به گفته فابیوس، شرکت‌کنندگان این نشست در مورد چگونگی ادامه کار این ائتلاف تصمیم‌ خواهند گرفت؛ البته او به جزئیات این مساله اشاره‌ای نکرد. گرچه خود عراقی‌ها هم می‌دانند این کنفرانس راهکاری مناسب برای پایان دادن به درگیری‌های این کشور پیشنهاد نمی‌کند، اما دولت حیدر العبادی، نخست‌وزیر عراق تصمیم گرفته با وجود امید اندک در این نشست شرکت کند.

سرپوشی بر شکست‌ها

کارشناسان می‌گویند برگزاری این نشست بین‌المللی در واقع نمایشی دیگر از سوی ایالات متحده و دیگر کشورهای اروپایی است تا شکست‌های خود را در کمک به عراقی‌ها پنهان کنند. برخی نیز بر این باورند باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا با این اقدامات سعی دارد زمان بیشتری بخرد تا دوره ریاست جمهوری او خاتمه یافته و حل بحران عراق به رئیس‌جمهور بعدی آمریکا منتقل شود. آنها می‌گویند اوباما به هیچ وجه از ابتدا برنامه روشن و مشخصی برای شکست دادن داعش نداشت.

موید این مطلب سقوط شهر الرمادی در استان الانبار عراق و شهر تاریخی پالمیرا در سوریه توسط داعش است. در این میان این نگرانی وجود دارد که داعش پس از تصرف الرمادی و پالمیرا، بتواند حضور خود را در دیگر مناطق بیشتر کند. سوال اساسی پیش‌رو این است که آیا سقوط این دو شهر می‌تواند زنگ خطر را برای جامعه بین‌الملل به صدا درآورد تا برخلاف گذشته، به‌دنبال راهکار جامع‌تری در این زمینه باشند. تجربه ناموفق برگزاری چنین نشست‌هایی نشان می‌دهد نمی‌توان چندان امیدی به امثال کنفرانس پاریس داشت .

واشنگتن می‌گوید پس از سقوط الرمادی، نگاه ویژه‌تری به راهکار خود در عراق دارد و اعلام کرده روند ارسال سلاح به عراق و آموزش نیروهای نظامی این کشور را تسریع می‌بخشد. با تمام این اوصاف انتظار می‌رود تنها ماحصل نشست امروز، تاکید دوباره آمریکا و کشورهای غربی بر حمایت از دولت حیدر العبادی باشد. موضوع دیگر این است که ائتلاف به اصطلاح بین‌المللی علیه تروریسم دیگر یک ائتلاف نیست و کاملا از هم پاشیده شده است. همین چند روز پیش بود که اعلام شد تعدادی از اعضای این ائتلاف که در ابتدا اقدام به اعزام جنگنده می‌کردند با گذشت چند ماه این روند را هم متوقف کردند. با وجود این دولت اوباما اصرار دارد همچنان از بقای این ائتلاف دفاع کند. سه نشست قبلی ائتلاف نیز تنها نتیجه‌اش انتشار بیانیه‌های سیاسی بوده است.

اختلاف غربی‌ها و مقامات عراقی

طی چند روز گذشته مقامات غربی بر طولانی بودن مبارزه با داعش تاکید کرده‌اند. بر همین اساس، جان برنان، رئیس سازمان سیا با اشاره به پیشروی‌های اخیر داعش در عراق و سوریه، گفت: مبارزه با این گروه تروریستی که بخش‌های وسیعی از این دو کشور را به تصرف خود درآورده است، مدت زمان زیادی به طول خواهد انجامید. این مقام آمریکایی تاکید کرد راهکار موفقیت‌آمیز برای مبارزه با داعش در عراق و سوریه، باید متشکل از تاکتیک‌های سیاسی و نظامی باشد. این دقیقا همان حرفی است که دیوید پترائوس، رئیس سابق سیا روز گذشته در مصاحبه با خبرنگار بی.بی.سی به آن اشاره کرد. بنا به گفته وی، ترکیبی از عملیات نظامی و روش‌های سیاسی تنها راه شکست داعش است. در همین حال دنیس ریچاردسون، معاون وزیر دفاع استرالیا پیش‌بینی کرد ماموریت در عراق برای شکست گروه تروریستی داعش پنج سال طول می‌کشد.

این درحالی است که مقامات عراقی تنها راه مقابله با این مشکل را تکیه بر نیروهای خود این کشور می‌دانند. در همین رابطه هادی العامری، رهبر نیروهای داوطلب مردمی عراق در مصاحبه‌ای با روزنامه تلگراف گفت: آمریکایی‌ها نمی‌توانند الرمادی را نجات دهند. وی همچنین افزود: همان طور که نخست‌وزیر و دیگر مقامات عراقی گفتند، ایده حملات مقابله‌ای سریع برای بازپس‌گیری الرمادی تنها درحد حرف است.

به عقیده کارشناسان، سقوط الرمادی و ادعای دولت اوباما برای ارسال کمک‌های نظامی به عراق، باید این درس را به سیاستمداران این کشور داده باشد که فقط خودشان می‌توانند برای نجات عراق کاری کنند.

حسین خلیلی / گروه بین‌الملل

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها