با وجود عملیات هوایی تحت رهبری آمریکا علیه داعش در سوریه و عراق، این گروه تروریستی پیشرفت‌های قابل‌توجهی را در روزهای اخیر داشته است. دلیل این پیشرفت‌ها چیست؟ و چرا تلاش‌های بین‌المللی برای متوقف کردن داعش تاکنون بی‌نتیجه بوده است؟ پیشرفت‌های داعش در چه مناطقی بوده است؟
کد خبر: ۸۰۰۸۰۷
شکست ائتلاف آمریکایی در برابر داعش

یکشنبه، ستیزه‌جویان داعش کنترل شهر الرمادی پایتخت بزرگ‌ترین استان عراق یعنی الانبار را در دست گرفتند. این بزرگ‌ترین پیروزی برای آنها از زمان آغاز حملات اصلی در عراق در تابستان گذشته بود. همچنین این گروه تروریستی تا یک کیلومتری شهر پالمیرا در سوریه پیش رفت و کنترل شهر السخنه و همچنین دو میدان گازی دیگر در شمال شرق این شهر باستانی را در دست گرفت.

پیشروی‌های داعش حتی فراتر از قلمروی این گروه در سوریه و عراق رفته و هر روز بر شمار حامیان این گروه افزوده می‌شود.

سقوط الرمادی که یک ماه پس از بازپس‌گیری کنترل شهر تکریت از تروریست‌ها انجام شد، ضربه‌ای مهلک را به دولت عراق زد. پالمیرا در استان حمص سوریه نیز به نماد اصلی خرابی‌های جهان تبدیل شده است. شهری که روزگاری یکی از بدنام‌ترین زندان‌ها در سوریه بود. چند میدان گازی از جمله دو میدان گازی در 40 کیلومتری شهر پالمیرا و حوزه الارک در 25 کیلومتری این شهر در استان حمص قرار گرفته است که دوشنبه داعش آن را به تصرف خود در آورد. گروه تروریستی داعش ثابت کرده مهارت و علاقه خاصی به تصرف میدان‌های گازی و نفتی در سوریه و عراق دارد. جسیکا لوئیس از موسسه مطالعات جنگ می‌گوید دو حمله اخیر داعش در ارتباط با یکدیگر بودند. داعش با این اقدام تلاش کرد تا قلمروی قدرت خود را در شرق سوریه و غرب عراق گسترش دهد.

ائتلاف ضدداعش

ائتلاف ضدداعش به رهبری آمریکا حملات هوایی خود را سال گذشته در عراق و سوریه علیه این گروه آغاز کرد. این حملات تجهیزات نظامی، میادین نفتی، پالایشگاه‌ها و حتی نیروهای بسیج مردمی را که در حال نبرد علیه این گروه تروریستی هستند، تاکنون هدف قرار داده است. این ائتلاف همچنین می‌گوید به پیشرفت‌های قابل توجهی در عراق دست یافته که از آن جمله جلوگیری از پیشروی داعش در شهر اربیل، منطقه‌ای کردنشین در شمال عراق است. ائتلاف ضدداعش همچنین می‌گوید حملات داعش را به شهر کردنشین کوبانی در سوریه در مرز با ترکیه دفع کرده و به نیروهای دولتی عراق در بازپس‌گیری تکریت نیز کمک کرده است. با این حال گروه داعش توانسته است همچنان به پیشروی‌های خود ادامه دهد.

مکس آبراهمز، پروفسور علوم سیاسی از دانشگاه نورث ایسترن در بوستون ماساچوست در این باره می‌گوید این یک حقیقت بدیهی است که موفقیت علیه داعش نیازمند وجود چکمه‌هایی بر روی زمین است. این به آن معناست که نیروهای ائتلاف در مناطقی به پیروزی علیه داعش دست یافتند که حملاتشان توام با پشتیبانی نیروهای زمینی بود. نیروهای ائتلاف در کوبانی و تکریت با نیروهای کرد همکاری کرده‌اند. این در حالی است که برای مثال در شهر پالمیرا نیروهای بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه حضور دارند. واشنگتن که مخالف استقرار نیروهای زمینی برای نبرد با داعش است، می‌گوید حملات این کشور در سوریه با هماهنگی نیروهای اسد انجام نخواهد شد.

آیهام کمل، مدیر بخش خاورمیانه و آفریقای شمالی در گروه اوراسیا نیز بر این باور است که شهر الرمادی تنها بخشی از مرکز سنی‌نشین عراق بوده که در آن جامعه اهل تسنن کاملا مخالف حضور داعش در این شهر نیستند و بنابراین سعی نکرده‌اند حملات آنها را دفع کنند. این کارشناس مسائل سیاسی می‌‌افزاید اهل تسنن شهر الرمادی لزوما داعش را تائید نمی‌کنند، اما در عین حال اقدام درخوری را هم برای نابودی این گروه انجام نمی‌دهند. پیشروی‌های اخیر داعش با ادعاهای آمریکا که می‌گوید داعش پس از شکست در تکریت و تلاش ناکام برای اشغال اردوگاه «یرموک» در جنوب دمشق «موضع تدافعی» به خود گرفته منافات دارد. اگر نیروهای زمینی عراقی به کمک ائتلاف ضدداعش به رهبری آمریکا نیایند، این احتمال وجود خواهد داشت که داعش موفقیت‌های بیشتری را به‌دست آورد. هم‌اکنون پنتاگون ضمن اذعان به شکست عملیات خود در عراق می‌گوید تصرف دوباره الرمادی به دست داعش یک شکست بوده و جنگ علیه داعش با فراز و نشیب‌های زیادی همراه خواهد بود.

جواد التمیمی از اعضای گروه تحقیقاتی خاورمیانه می‌گوید: داعش می‌کوشد پیشروی‌های ناچیز خود را یک پیروزی بزرگ جلوه دهد. این گروه مدعی نفوذ بیشتر در کل منطقه است. شعار این گروه باقی ماندن در عراق و توسعه حملاتش در سراسر جهان است. اگر دامنه حملات این گروه برای همیشه گسترش نیابد، قطعا ادامه خواهد داشت.

خبرگزاری فرانسه / مترجم: معصومه زارع

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها