وزارت امور خارجه امریکا امروز اعلام کرد که کوبا را بطور رسمی از فهرست کشورهای حامی تروریسم خارج کرده است.
کد خبر: ۸۰۳۰۳۰
کوبا از فهرست کشورهای حامی تروریسم خارج شد

به گزارش جام جم آنلاین، دولت امریکا این فهرست را از سال 1982 میلادی برای شماری از کشورهای انقلابی مخالف واشنگتن تدوین کرده است و هر سال، آن را مورد بررسی و بازنگری قرار می دهد. در حال حاضر، جمهوری اسلامی ایران نیز در این فهرست قرار دارد.

با این وجود، تحریم کوبا از سوی امریکا از سال 1961 میلادی و با استقرار یک دولت انقلابی ضدامپریالیستی در کوبا به رهبری «فیدل کاسترو» آغاز شده بود.

دولت امریکا از همان زمان، کوبا را به حمایت از جنبش های چریکی در منطقه امریکای لاتین متهم کرده و تحریمهای سنگین اقتصادی و نظامی بر این کشور جزیره ای کوچک همسایه خود در دریای کارائیب تحمیل می کرد.

پس از 56 سال دشمنی با ملت کوبا، روز 17 دسامبر - 26 آذر - سال گذشته، باراک اوباما رییس جمهوری امریکا بطور رسمی اعتراف کرد که سیاست تحریم علیه کوبا کارایی نداشته و به همین دلیل، واشنگتن تصمیم گرفته است برای از سرگیری روابط با هاوانا مذاکراتی را آغاز کند.

به گزارش تلویزیون دولتی اسپانیا، اوباما روز 14 آوریل - 25 فروردین- پس از دیدار تاریخی اش با «رائول کاسترو» رییس جمهوری کوبا در جریان نشست سران کشورهای قاره امریکا در پاناما هم اعلام کرد که قصد دارد کوبا را از فهرست کشورهای حامی تروریسم خارج کند.

طبق قانون اساسی، از آن زمان تا امروز یعنی در طول 45 روز، کنگره امریکا که در کنترل جمهوریخواهان است، می توانست خواستار بازنگری در این تصمیم رییس جمهوری شود اما از آنجا که قانونگذاران امریکایی هیچگونه اقدامی برای جلوگیری از آن انجام ندادند، دولت امریکا امروز بطور رسمی اعلام کرد که کوبا از فهرست کشورهای حامی تروریسم خارج شده است.

بر اساس این گزارش، با وجود آنکه وزارت خارجه امریکا در اطلاعیه امروز خود گفته است که واشنگتن« همچنان نگرانیها و اختلافات معنی داری با بخش اعظم اقدامات و سیاستهای کوبا دارد » اما ابراز عقیده کرده است که رفتارهای هاوانا اکنون در چارچوب مقررات امریکا در زمینه عدم حمایت از تروریسم می گنجد.

تلویزیون اسپانیا یادآور شد که خارج شدن نام کوبا از فهرست کشورهای حامی تروریسم، گام مهمی است که تردیدها در باره بازگشایی سفارتخانه های دو کشور را در پایتختهای یکدیگر در آینده نزدیک از بین می برد.

روزنامه ال پاییس چاپ مادرید هم امروز نوشت که نزدیکی امریکا و کوبا «آخرین گره به جای مانده از دوران جنگ سرد در امریکای لاتین را می گشاید» و واشنگتن انتظار دارد که با این ابتکار عمل، موقعیتش در منطقه امریکای لاتین بهبود یابد.

این روزنامه افزود: 25 سال پس از سقوط دیوار برلین و 54 سال پس از اعمال رسمی انواع تحریمها علیه دولت انقلابی کوبا، دولت امریکا به هدف خود از آن که نابودی رژیم برادران کاسترو (فیدل کاسترو و رائول کاسترو) بود، نرسید و سرانجام ناچار شد به یکی از اختلالات جدی در سیاست خارجی خویش پایان دهد و به برقراری روابط عادی با هاوانا تن دهد.

امریکا برای رسیدن به این هدف، ناچار شد به مدت یکسال، مذاکرات پنهانی با میانجیگری پاپ - رهبر مسیحیان کاتولیک جهان- با رائول کاسترو داشته باشد، سه زندانی سیاسی سرشناس کوبایی را آزاد کند، موانع سفر شهروندان کوبایی و تجارت با امریکا را از میان بردارد، به شکست سیاست تحریم در قبال کوبا بطور رسمی اعتراف کند و حالا، بطور رسمی نام این کشور را از فهرست تحریمها خارج سازد.

اوباما در سال 2009 میلادی پس از آنکه قدرت را از جرج بوش تحویل گرفت، وعده گفت وگو با رهبران کشورهای رقیب را داده و همان زمان نیز اعتراف کرده بود که تحریمهای سیاسی و اقتصادی، سیاستی ناکارآمد برای واشنگتن بوده است.

با تصمیم امروز، او حالا به سیاستی که از زمان ریاست جمهوری آیزنهاور -که کاخ سفید را در سال 1961 میلادی ترک کرد-، تاکنون از سوی همه روسای جمهوری امریکا دنبال شده بود، پایان داده و شیوه ای دیگر در پیش گرفته است.

تلویزیون دولتی اسپانیا هم گزارش داد که دو کشور امریکا و کوبا روز جمعه گذشته در پایان چهارمین دور مذاکرات خود اعلام کردند که زمان گشایش سفارتخانه های دو کشور در پایتختهای یکدیگر، بسیار نزدیک است.

بر اساس این گزارش، از نظر کوبا، تاکنون، حضور این کشور در فهرست حامیان تروریسم و فقدان بانکی که بتواند به عنوان شعبه ذینفع آن در واشنگتن فعالیت کند، مشکلات موجود بر سر راه ایجاد سفارتخانه بوده که اکنون هر دو حل شده است. از سوی دیگر، امریکا خواهان آزادی تردد دیپلماتهایش در جزیره کوبا به همان اندازه دیپلماتهای روسی و چینی است؛ موضوعی که کوبا تاکید دارد می خواهد تضمین داشته باشد که دیپلماتهای امریکایی از این وضعیت برای برقراری تماس با مخالفان حکومت بهره نخواهند گرفت.

در چنین شرایطی، کاخ سفید هر بار بیشتر از احتمال سفر اوباما به کوبا سخن می گوید و انتظار دارد پس از دیدار کری از هاوانا برای گشایش سفارتخانه امریکا، دیدار یادشده هرچه زودتر محقق شود. «جاش ارنست» سخنگوی کاخ سفید هفته گذشته گفت که اوباما «بسیار مشتاق» است پیش از پایان دوره زمامداری اش در سال 2017، فرصت دیدار از کوبا را بدست آورد.

گزارش: محمدرضا نادری - جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها