گفت و گو با منوچهر محمدی، تهیه کننده پیشکسوت سینما و تلویزیون به مناسبت سالروز آزادسازی خرمشهر

سریال «دا» چرا ساخته نشد؟ / همراه با ابراهیم حاتمی کیا می توانیم ادامه سریال «خاک سرخ» را بسازیم

هوشنگ کامکار آهنگساز کشورمان در شب آهنگسازان ایرانی که با سالروز آزادسازی خرمشهر مصادف شده، پوئم سمفونی خرمشهر، قطعه کجایید ای شهیدان خدایی، قطعه انفال متعلق به دوران دفاع مقدس را می‌نوازد.
کد خبر: ۷۹۹۲۳۲
هوشنگ کامکار سمفونی خرمشهر را می‌نوازد

به گزارش فارس، نشست خبری ارکستر سمفونیک البرز صبح روز گذشته با حضور هوشنگ کامکار، محمدحسین تفرشی (مدیر ارکستر و تهیه‌کننده) سهراب کاشفی (رهبر ارکستر سمفونیک البرز) و جمعی از اصحاب رسانه در خانه هنرمندان ایران برگزار شد.

محمدحسین تفرشی در ابتدای این نشست با اشاره به شب آهنگسازان ایرانی گفت: اولین اجرای برنامه‌ریزی شده برای ارکستر سمفونیک البرز مربوط به اجرای اپرای عاشورا می‌شد که بنا به دلایلی اجرای آن صورت نپذیرفت اما در همان زمان تمرین‌هایی که برای این اپرا در حال انجام بود باعث شد تا تعامل خوبی بین بچه‌های ارکستر شکل بگیرد و در واقع مقدمات همین برنامه‌ شب‌های آهنگسازان ایرانی فراهم شود.

او افزود: این برنامه ما اهمیت خاصی دارد چرا که شب برگزاری کنسرت مصادف شده با سالروز آزادی خرمشهر و همچنین حضور یک آهنگساز مولف به نام هوشنگ کامکار که همیشه حضور پررنگی در مناسبت‌های ملی داشته است. بیش از یک هفته است که تمرینات متمرکز ارکستر آغاز شده و خوشبختانه تمام نوازندگان همکاری و تعامل خوبی داشتند و تمرینات به خوبی در حال انجام است.

هوشنگ کامکار در ادامه این نشست گفت: من با کمال میل از دعوت برای اجرای آثارم استقبال کردم. 38 سال است که سراغ کسی نرفتم تا آثارم را اجرا کند و تقریبا هم این آثار اجرا نشده است. این جریان از چند ماه پیش آغاز شد و مقدمات اولیه آن پیش از ایام عید نوروز انجام شد.

او درخصوص قطعاتی که از او در این کنسرت اجرا می‌شود، گفت: من قبلا کارهایی را نوشته بودم که در این برنامه اجرا خواهد شد یکی از آن آثار مربوط به واقعه آزادسازی شهر خرمشهر می‌شود که به نظر من این واقعه در تاریخ ایران به حدی بزرگ است که نمی‌شود عظمتش را توصیف کرد. دلیرمردانی که با دست خالی از خانواده و خاکشان دفاع کردند. در همین ارتباط قطعه اول از آثار من به پوئم سمفونی خرمشهر اختصاص دارد.

کامکار ادامه داد: قطعه دیگر مربوط به کسانی است که به خاطر عدالت و انسان‌دوستی و برای میهنشان جانشان را از دست دادند. قطعه‌ای به نام کجایید ای شهیدان خدایی دومین قطعه‌ای است که از من در این کنسرت اجرا می‌شود و این قطعه را زمانی نوشتم که وزارت ارشاد اجازه نمی‌داد قطعه‌ای که شاعرش زنده نباشد ساخته شود. خوشبختانه این قطعه چه در آن زمان و چه در زمان حال با اقبال عمومی مواجه شد و برای بسیاری از مردم خاطره‌انگیز است.

این آهنگساز ضمن اشاره به قطعات دیگری که از او در اولین اجرای شب آهنگسازان ایرانی اجرا می‌شود، گفت: در کنار این دو قطعه، قطعه دیگری به نام انفال را نوشتم که آن نیز به وقایع دوران جنگ می‌پردازد و یادآور خانواده‌هایی است که توسط صدام از خانه‌هایشان بیرون رانده شدند و در نهایت قطعه آخر مربوط به کنسرتو برای سنتور می‌شود. این قطعه برای ارکستر سمفونیک نوشته شده که در آن شاهد تکنوازی سنتور سیاوش کامکار خواهیم بود.

سهراب کاشف رهبر ارکستر سمفونیک البرز نیز درخصوص این اجرا گفت: رپرتوآر اجرایی ما شامل دو قسمت است در بخش اول قطعاتی از آهنگسازان موسیقی کلاسیک به اجرا در می‌آید و در بخش دوم هم آثاری از هوشنگ کامکار اجرا می‌شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها