با نسرین آبروانی، معاون رسانه ملی در امور صدا

رادیوی مومن، فخیم و فاخر

نسرین آبروانی نخستین بانویی است که پس از انقلاب اسلامی ایران به سمت معاون رسانه ملی در امور صدا انتخاب شده است.
کد خبر: ۷۹۶۹۵۸
رادیوی مومن، فخیم و فاخر

او متولد 1343 و کارشناس زبان و ادبیات فارسی است و از سال 1372 در رادیو فعالیت می‌کند. آبروانی به‌عنوان نویسنده، سردبیر، تهیه‌کننده، مدیر طرح و برنامه شبکه پیام فعالیت کرده و سرپرستی رادیو آوا و مدیریت شبکه‌های پیام و آوا را در کارنامه دارد.

کسب رتبه اول نویسندگی، سردبیری و تهیه‌کنندگی شبکه پیام در جشنواره ششم رادیو از افتخارات اوست.

در حکم رئیس سازمان صدا و سیما به آبروانی به‌عنوان معاون صدا، مواردی چون چابک‌سازی، ادغام شبکه‌های رادیویی، ارتقای کیفیت برنامه‌های رادیو، بهره‌گیری از مدیران کارآمد، تولید برنامه‌های موثر و هدفمند، ساماندهی استفاده از موسیقی در رادیو و چند نکته دیگر مورد تاکید قرار گرفته است. در آغاز فعالیت خانم آبروانی در این پست مدیریتی با او درباره موارد ذکر شده گفت‌وگو کردیم.

مهم‌ترین اقدامات انجام شده در 4 ماه گذشته رادیو چیست؟

در بُعد ساختاری مهم‌ترین کار ما چابک‌سازی بود و مهم‌تر از آن ارتقای محتوا که حرکت اصلی ما به این سمت و سو خواهد بود، البته ارتقای محتوا و اصولا کار فرهنگی فرآیندی بسیار مهم و حساس است که به سرعت و در زمان کوتاه نتیجه نمی‌دهد و باید در طول زمان، جاری و ساری باشد؛ حرکتی بدون توقف و بدون این ‌که در نقطه‌ای خود را جامع و کامل بداند یا به حدی از ارتقای محتوایی قانع باشد. شعار ما در رادیو این است: «یک رادیوی مومن، فخیم و فاخر» و اقتدا می‌کنم به رهبر معظم انقلاب که می‌فرمایند: «صدا و سیما به عنوان یک دستگاه تأثیرگذار بر رفتار، اندیشه‌های سیاسی، عقاید مذهبی و فرهنگ عمومی، باید هدایتگر جامعه در جهت خیر و صلاح باشد» و باز می‌فرمایند: «در زمینه هنر به کم قانع نشوید، عالی‌ترین را بخواهید.» و بر همین اساس، اقداماتی برای ارتقای کیفی تولیدات شبکه‌ها عمدتا انجام شده یا در حال اجراست که سرفصل‌های آن انجام دادن اقدامات اصلاحی در ساختار، مثل تقلیل و بازتعریف گروه‌های برنامه‌ساز، ادغام واحدهای موازی، ساماندهی مجدد نیروی انسانی، طراحی و جایگزینی برنامه‌های جدید متناسب با ضرورت‌ها و اولویت‌های موضوعی است همچنین جدیت شبکه‌ها برای اطلاع‌رسانی سریع و بهنگام مثل راه‌اندازی برنامه «تازه‌ها» در رادیو ورزش که هر ساعت، 3 تا 5 دقیقه به آخرین اخبار و رویدادها می‌پردازد، اطلاع‌رسانی در شبکه‌های دیگر نیز با توجه به مخاطب هدف با شیوه‌های مختلف انجام می‌شود.

باز تعریف مقوله متن و گفتار، بازنگری در امر نویسندگی، ارزیابی کار تهیه‌کنندگان و استفاده درست و بجا از موسیقی، بازنگری و ارزیابی کار گویندگی و اجرا، ایجاد کارگاه‌های آموزشی در مشاغل مختلف، ورود فعالانه و برنامه‌ریزی شده شبکه‌ها به فضای مجازی و ارائه پوشش گسترده ارتباطی در این فضا که به افزایش حجم مخاطب منجرشده است و سرانجام برنامه‌ریزی برای ایجاد تحول اساسی در جدول پخش شبکه‌ها وفق کارکردهای امروز رادیو در جهان با ملاحظه سیاست‌ها و اصول فرهنگی و راهبردی سازمان صدا و سیما، به عنوان مثال چهار مولفه مهم دین، امید، اخلاق و آگاهی اساس کار ما در همه برنامه‌های رادیویی‌ است یا توجه ویژه به اقتصاد مقاومتی که بنیان تحکیم استقلال و خوداتکایی‌ است یا توجه ویژه به موضوع دفاع‌مقدس و بسیج که نمایشگر روح اقتدار و هویت ایرانی ـ اسلامی است و من بسیار امیدوارم با بضاعت خوب همکاران متعهد و هنرمندم در رادیو می‌توانیم موفق باشیم.

در مورد ضرورت تعطیل شدن بعضی شبکه‌ها و واحدهای ستادی توضیح دهید.

اولین مأموریت رادیو در حکم رئیس سازمان، چابک‌سازی و آرایش جدید شبکه‌های رادیویی براساس نیازهای رسانه‌ای و شرایط موجود سازمان بود. پس از مطالعات کارشناسی مشخص شد بسیاری از شبکه‌ها کار موازی انجام می‌دهند و تهیه‌کنندگان و گویندگان همزمان در چند رادیو کار می‌کردند. اما کیفیت بسیاری از برنامه‌ها مطلوب نبود و شبکه‌های تازه تأسیس در جذب مخاطب موفق نبودند، بنابراین بعضی شبکه‌ها تعطیل و برخی دیگر در شبکه‌های سراسری و ملی ادغام شدند و نهایتا از 27 شبکه‌ رادیویی، اکنون 14 شبکه رادیویی برنامه پخش می‌کنند که اغلب 24 ساعته هستند.

در مورد واحدهای ستادی هم رادیو تابع سیاست‌های سازمان و همانند معاونت‌های دیگر در جهت تقویت واحدهای صف و استقلال بیشتر شبکه‌ها، برخی واحدها را تعطیل یا ادغام کردیم.

رادیو اولین معاونت سازمان صدا و سیما بود که مأموریت چابک‌سازی را تقریبا به طور کامل انجام داد، شرایط مدیران و برنامه‌سازان شبکه‌های تعطیل یا ادغام شده چگونه است؟

با توجه به این‌ که اراده سازمان بر سرمایه‌گذاری روی نیروهای جوان‌تر است با بازنشسته شدن جمعی از همکاران ما که قبلا مدیر شبکه بودند، شرایط برای انتصاب مدیران جدید در شبکه‌های فعلی فراهم شد. همچنین با کوچک شدن ساختار تشکیلات تعدادی از مدیران میانی پست‌های خود را از دست دادند، اما از آنجا که بیشتر این همکاران از برنامه‌سازان با تجربه بودند مجددا به کار اصلی خود یعنی برنامه‌سازی برگشتند که البته هنوز روند ساماندهی نیروها در ساختار جدید ادامه دارد تا ان‌شاءالله بتوانیم از تخصص همه همکاران در جای خود بهره‌مند شویم، در واقع برخلاف بعضی شایعات که عده زیادی از رادیو اخراج شدند تاکید می‌کنم که بجز بازنشستگان در ستاد، هیچ کسی از رادیو اخراج نشده است.

آیا نیروهایی که به صورت برنامه‌ای با رادیو همکاری می‌کردند، همچنان به کار خود ادامه می‌دهند؟

توضیحاتی که در جواب سوال قبلی گفتم مربوط به نیروهای رسمی و قراردادی رادیو بود و تعدادی از همکاران ما به صورت برنامه‌ای کار می‌کنند که با احتساب آنها تعداد شاغلان رادیو 3500 نفر بود. عده‌ای از همکاران برنامه‌ای جذب شبکه‌ها شدند و با مدیران جدید کار می‌کنند و برای بخشی از آنها نیز کار ایجاد شده است، به‌عنوان مثال بررسی مطالب و برنامه‌های فاخر رادیو از اول انقلاب تاکنون در آرشیو و همچنین مجموعه‌سازی انواع موسیقی در گونه‌های مختلف ازجمله این پروژه‌هاست.

بخش دیگری از همکاران، درست مثل نیروهای برنامه‌ای در معاونت‌های دیگر سازمان مشغول هستند که نام آنها در سامانه معاونت منابع انسانی قرار گرفته تا با بررسی و برنامه‌ریزی، ‌ساماندهی شوند.

چند هفته ای است که برنامه «جمعه ایرانی» پخش نمی‌شود. آیا این برنامه تعطیل شده است؟

ما هرگز موافق تعطیلی برنامه جمعه ایرانی نیستیم. طبق ارزیابی کارشناسان و ناظران رادیویی تنها اشکال این برنامه، نوع موسیقی استفاده شده در آن است که غالبا با موازین پخش موسیقی در صدا و سیما مغایرت دارد و باید در این برنامه از قطعات موسیقایی موجه و قابل پخش استفاده شود.

همان‌گونه که همه تهیه‌کنندگان رادیو بدون استثناء پایبند به اصول و ضوابط پخش موسیقی در سازمان هستند، بنابراین در صورت آمادگی تهیه‌کننده این برنامه، استقبال می‌کنیم که حتی همین جمعه پیش‌رو مجددا شنونده برنامه جمعه ایرانی باشیم.

کوچک شدن رادیو چه تاثیرات مثبت و منفی در شرایط فعلی رادیو داشته است؟

کوچک‌تر کردن رادیو یا به عبارتی چابک‌سازی در شرایط فعلی یک ضرورت انکارناپذیر بود و اساسا در عرف رادیو تلویزیون‌های دنیا هم رویکردی مقبول و سازگار با سرشت رسانه است، اما طبیعتا بدون آسیب و عوارض، امکان‌پذیر نبود و شاید تنها تاثیر منفی آن همان نیروهای برنامه‌ای هستند که عرض کردم سازمان مشغول بررسی و ساماندهی این نیروهاست، اما آثار مثبت آن فراوان است.

به‌عنوان نمونه متمرکز شدن روی شبکه‌های کمتر، کیفیت محتوایی، هنری و فنی برنامه را ارتقاء خواهد داد. همچنین امکان نظارت دقیق‌تر بر برنامه‌ها فراهم می‌شود و رادیو در رفع مشکلات برنامه‌سازان و فراهم کردن امکانات، موفق‌تر عمل خواهد کرد.

در نهایت باتوجه به شرایط اقتصادی و مالی بسیار نامطلوب سازمان، در هزینه‌ها صرفه‌جویی خواهد شد.

یکی از گلایه‌های همیشگی برنامه‌سازان رادیو ، نرخ پایین برنامه‌سازی بوده است. با توضیحاتی که دادید آیا نرخ‌های سابق تغییر خواهد کرد؟

بسیار امیدوارم این خواسته بزودی محقق شود، البته هنوز به‌طور دقیق میزان بودجه اختصاص یافته و هزینه‌های معاونت صدا محاسبه نشده و همکارانم در اداره کل برنامه‌ریزی و امور مالی در حال بررسی هستند که ببینیم چند درصد می‌توانیم به نرخ‌های فعلی اضافه کنیم.

مدیران جدید شبکه‌ها با چه معیاری انتخاب و منصوب شده‌اند؟

یکی از مهم‌ترین و حساس‌ترین اقدامات در این چند ماه، انتخاب مدیران ارشد رادیو بود که الحمدلله فکر می‌کنم تا حدود بسیار زیادی با معیارها و انتظارات خودم و سازمان مطابقت دارد . اعتقاد دارم نه‌تنها مدیران رسانه بلکه تهیه‌کنندگان، گویندگان و عوامل برنامه‌ساز در مشاغل دیگر، همه سربازان فرهنگی نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران هستند که باید عاشق و پیرو مقام عظمای ولایت حضرت آیت‌الله خامنه‌ای و پاسدار خون شهیدان باشند.

برای تحقق اهداف باید رادیویی مومن، فخیم و فاخر داشته باشیم تا بتوانیم حول سیاست‌های ابلاغی ازجمله دین، اخلاق، امید و آگاهی و سبک زندگی اسلامی ـ ایرانی،‌ موفق کار کنیم. مدیران ما باید هر کدام با توجه به ماموریت‌هایشان در شبکه‌ها از بهترین نیروهای رادیو انتخاب می‌شدند و صدای جمهوری اسلامی ایران همواره در کادرسازی و معرفی مدیران موفق نقش مهمی در سازمان صدا و سیما داشته است تا جایی که اغلب مدیران تلویزیون سابقه فعالیت در رادیو را دارند.

در این دوره جدید مدیریتی تقریبا همه مدیران شبکه‌ها از بدنه رادیو انتخاب شدند و در حال حاضر سربازان فرهنگی نظام مقدس ما علاوه بر تعهد، دیانت و ولایتمداری از تجربه‌های ارزشمندی در رادیو برخوردارند. علاوه بر معیارهایی که عرض کردم بحث تخصص و تحصیلات مرتبط نیز برای ما مهم بود. مثلا مدیر رادیو سلامت، یک پزشک باتجربه بسیار خوب در برنامه‌سازی و مدیریت رسانه هستند.

مدیر رادیو ورزش، دکترای تربیت بدنی و مدیریت ورزشی هستند، مدیر رادیو اقتصاد، دکترای مدیریت راهبردی فرهنگی به‌علاوه تحصیلات حوزوی و مدیر رادیو ایران با تجربه‌ای که قبلا از مدیریت در شبکه‌های البرز و جوان داشتند انتخاب شدند و مدیران دیگر شبکه‌ها نیز به همین ترتیب.

فکر می‌کنم مدیران مجرب، متعهد و کاردان و جوان، مسئولیت شبکه‌ها را به‌عهده گرفته‌اند و خوشبختانه این افراد همگی به تائید نهادهای نظارتی و امنیتی رسیده‌اند.

مهم‌ترین اولویت شما در سال 1394 چه خواهد بود؟

اقدامات زیادی در دستور کار رادیوست که بسیاری از آنها در راستای رسیدن به کیفیت بالای برنامه‌ها از نظر محتوا و ساختار است، اما مهم‌ترین برنامه ما در سال 94 انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان است که رادیو و همه شبکه‌های آن فعالیت‌های خود را در زمان مقتضی آغاز خواهند کرد.

دکتر سرافراز رئیس رسانه ملی، دکتر جبلی معاون خبر را به عنوان رئیس ستاد انتخابات سازمان منصوب کردند که متعاقب آن نماینده رادیو در این ستاد معرفی خواهد شد. در رادیو نیز ستادی متشکل از مدیران شبکه‌ها تشکیل می‌شود و وظایف هر شبکه بزودی مشخص و فعالیت‌های ما آغاز خواهد شد. اطمینان دارم رادیو با توجه به تجربه‌های خوب گذشته در این انتخابات نیز نقش و وظیفه خود را به نحو احسن انجام خواهد داد.

در پایان اگر نکته‌ای یا مطلبی مد نظرتان است بفرمایید.

من و جمع مدیران شبکه‌ها و همکارانم در رادیو معتقدیم که یکی از مهم‌ترین وظایف ما تلاش برای حفظ آرامش و امنیت روانی جامعه است و هر سخن یا قدمی در این جهت عین فرهنگ‌مداری ا‌ست. ما به همه اشخاص و دستگاه‌های فرهنگی ارج می‌نهیم که به فرمایش رهبر معظم انقلاب با ایجاد همگرایی عمومی و فضای همکاری و محبت و وحدت، احساس همگرایی را در میان مردم تقویت می‌کنند. خوشبختانه در کشور ما امروز اکثر قریب به اتفاق مخاطبان رسانه‌ها، بسیار فهیم و آگاه به مصالح کشور هستند و سخنان ملوث به دروغ را از سخنان راست و درست باز می‌شناسند.

از همه رسانه‌ها اعم از روزنامه‌ها، سایت‌های خبری و همکارانم در صدا و سیما تقاضا دارم از رادیو حمایت کنند تا ان‌شاءالله همه ما که هدفمان خدمت به نظام مقدس جمهوری اسلامی و خدمت به ملت شریف و عزیز ایران است، موفق باشیم. قطعا برای به نتیجه رسیدن اهداف بزرگ و تغییرات مثبت به زمان مناسب و منطقی نیاز داریم.

ارتقای کیفیت

آذر مهاجر / گروه رادیو و تلویزیون

رادیو، رسانه لحظه‌های تاثیرگذار است؛ پای سفره هفت‌سین، افطار و سحر کنار ما بوده و همراه سفرهای کوتاه و بلند ماست. از این رسانه تازه‌ترین خبرها، زیباترین شعرها، عمیق‌ترین نمایش‌ها، موثرترین بحث‌ها و جذاب‌ترین گفت‌وگوها را شنیده‌ایم.

این تصویر دلپذیر از رسانه‌ای که متکی به صداست، صرفا با همت زنان و مردانی دانش‌آموخته، کاردان و اهل اندیشه و تفکر شکل گرفته‌است. رادیو همیشه پذیرای بهترین‌ها و نجیب‌ترین‌ها در هر رشته‌ای بوده‌ است. کسانی که برای حضور و فعالیت در عرصه فرهنگ، هنر و رسانه در بند ظواهر نمانده و از مرزهای برنده شهرت گذشته‌اند.

نویسندگان، سردبیران، تهیه‌کنندگان، پژوهشگران، گزارشگران، گویندگان، بازیگران و همه کسانی که سهمی در برنامه‌سازی برای رادیو دارند، همیشه به نفس فرهنگ سازی و فعالیت رسانه‌ای توجه داشته‌اند و از این رو چرخ رادیو همیشه به همت بهترین‌ها و خالص‌ترین‌ها چرخیده و همیشه این رسانه ، شان و منزلتی نجیب و متفاوت داشته است.

اما افزایش شبکه‌های رادیویی به فعالیت و حضور افرادی در این رسانه منجر شد که هنوز پله‌های ترقی را بالا نرفته و اندوخته‌شان از دانش و تجربه به قدر کفایت نبوده است.

برای این عده رادیو فرصتی برای اندوختن است و لاجرم جایی که می‌توان در آن آزمود و خطا کرد.چابک‌سازی به عنوان اولین دستاورد مدیریت جدید رسانه ملی، تعداد شبکه‌های رادیویی را از 27 به 14 شبکه رسانده است و از این تعداد برخی شبکه‌ها در زیرمجموعه دیگر شبکه‌ها به حیات و فعالیت خود ادامه می‌دهند.

ادامه این روند و تغییرات ایجاد شده در رادیو، فرصت صدرنشینی برنامه‌سازان اصلح و مجرب را فراهم کرده و برای جوان‌ترها و خام‌ترها چاره‌ای جز خداحافظی نمانده است.

بخش قابل توجهی از افراد فعال در رادیو به واسطه کم شدن تعداد شبکه‌ها و کاهش میزان تولیدات، مانند گذشته فرصت همکاری با رسانه ملی را ندارند و برخی از آنها ناچار به قطع همکاری با رادیو هستند، اما در نهایت آنچه اتفاق می‌افتد، ارتقای کیفیت برنامه‌هاست که به توجه بیشتر مخاطب و درنتیجه درآمدزایی بیشتر برای رادیو ختم می‌شود.

شاید آن دسته از کسانی که در زمان گسترش شبکه‌های رادیویی، جذب شبکه‌های متعدد شده‌اند، حالا در رقابتی نفسگیر، خود را در معرض ترک رسانه ببینند و شرایطی دشوار را تجربه کنند، اما همیشه در عرصه رقابت‌های سخت و تنگاتنگ (به شرط سلامت) زبده‌ترین‌ها و خلاق‌ترین‌ها کشف و شناسایی می‌شوند و شایسته‌سالاری جان می‌گیرد.

این اتفاق آن هم در رسانه‌ای که ملی‌ است، ارزش آن را دارد که برخی از نیروهای جوان و کم‌تجربه، مسیر تازه‌‌ای را برای ادامه فعالیت حرفه‌ای انتخاب و توانایی‌هایشان را در عرصه‌ای دیگر شکوفاکنند. (جام‌جم)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها