ساعت اپل نام جدیدترین محصول کمپانی اپل است. کارشناسان بازاریابی معتقدند این محصول به یک پدیده فرهنگی تبدیل خواهد شد و میلیون‌ها نفر از آن استقبال خواهند کرد.
کد خبر: ۷۹۴۱۲۲
جنون تصاحب فناوری‌های نو

اما از طرفی، برخی دیگر از کارشناسان می‌گویند گرچه این محصول نام یک کمپانی معروف را به همراه دارد، اما به نظر نمی‌رسد گرد و خاک چندانی هم به پا کند. آنها معتقدند این کمپانی پس از عرضه گوشی‌های آیفون، موفقیت کم‌سابقه‌ای را از آن خود کرد و حالا فتح مجدد قله به این آسانی‌ها میسر نمی‌شود. با این حال، بیش از یک میلیون ساعت اپل در همان هفته نخست پیش فروش خریداری شد. ناگفته نماند اولین گوشی آیفون، ۷۴ روز طول کشید تا در سال ۲۰۰۷ به رکورد یک میلیونی دست یابد!

اما علت این همه استقبال چیست و چرا بعضی‌ها این‌قدر شیفته محصولات اپل هستند؟ علت‌های متعددی در پاسخ به این پرسش مطرح شده است. مارکوس گیزلر، استاد بازاریابی در دانشگاه یورک در کانادا، دلیل این پدیده را از منظر جامعه‌شناختی بررسی کرده است.

ورود به دنیایی با معادلات پیچیده

بسیاری از کمپانی‌های عرضه‌کننده فناوری‌های جدید همواره درصددند محصولاتی را به بازار عرضه کنند که کارایی و راحتی برای خریداران‌شان به ارمغان آورند. گیزلر معتقد است محصولات اپل صرف نظر از کارآیی و به همراه آوردن راحتی، احساسات و هویت مصرف‌کننده را نیز تحت تاثیر قرار می‌دهد. او می‌گوید شما با خرید ساعت اپل در واقع وارد معادلات پیچیده این کمپانی می‌شوید و به دنیایی قدم می‌گذارید که سایر محصولات اپل نظیر آیفون، آی‌پاد، مک‌بوک و آی‌پد را نیز شامل می‌شود.

ساعت اپل اولین ساعت هوشمند یا ردیاب تناسب اندام نیست که به بازار عرضه شده است. به همین ترتیب، آی‌پاد نیز اولین ام.پی.تری پلایر قابل حمل نبوده است. اما اسکات تورن، استاد بازاریابی در دانشگاه ایالتی میزوری جنوب شرقی، معتقد است اپل اولین کمپانی‌ای بود که استفاده از محصولات این چنینی را آسان و عمومی کرد.

گیزلر در توضیح می‌گوید: ساعت اپل در نظر عموم وسیله‌ای است که می‌توانند با استفاده از آن زندگی کارآمدتری داشته باشند و جنبه‌های مختلف زندگی‌شان را بهتر مدیریت کنند. وسیله‌ای مثل ساعت اپل به مردم کمک می‌کند تا به اهداف مختلفی مانند سلامتی،‌ تنظیم امور زندگی و ارتباط آسان با دیگران دست یابند. تمام این ویژگی‌ها باعث شده ساعت اپل مورد استقبال قرار گیرد. چون عموم مردم تصور می‌کنند این فناوری به بهتر شدن زندگی‌شان کمک خواهد کرد.

اما سوال این است که دقیقاً چه کسانی مشتری محصول جدید اپل هستند؟

مشتریان فناوری‌های جدید

محققان می‌گویند کاربران گجت‌ها یا همان ابزارک‌ها به چهار دسته تقسیم می‌شوند: نوآورها، زودپذیرها، اکثریت زود، اکثریت دیر، دیرپذیرها و عقب مانده‌ها. تورن می‌گوید بیشتر طرفداران اپل به دسته زودپذیرها تعلق دارند. به عبارت دیگر، آنها کسانی هستند که به محض عرضه یک محصول جدید از آن استفاده می‌کنند. لازم است بدانید ساعت اپل فقط در صورت داشتن آیفون ۵ یا مدل جدیدتر آن کار خواهد کرد. در نتیجه، فقط کسانی به سراغ این محصول خواهند رفت که پیشتر آیفون ۵ یا مدل جدیدتر آن را خریده باشند.

گیزلر معتقد است ساعت اپل همه کسانی را که به بهتر شدن زندگی‌شان در زمینه‌های مختلف مانند تناسب اندام، تغذیه، یادگیری، پیشرفت‌های شغلی و روابط فردی اهمیت می‌دهند، به خود جذب خواهد کرد. مدل ادیشن این محصول نیز که در آن طلای ۱۸ عیار به کار رفته، هوش از سر هر ثروتمندی خواهد برد. اما گیزلر از زوایای تاریک جنون اپل نیز غافل نشده است. ساعت اپل به دوربین و سیستم ضبط صدا مجهز است. این قابلیت‌ها به تنهایی زمینه‌ساز سوءاستفاده‌های مختلف خواهد بود؛ زیرا افراد می‌توانند بدون اطلاع طرف مقابل مکالمات رد و بدل شده را ضبط کنند. از طرفی با داشتن ساعت اپل همیشه در دسترس هستید و با رسیدن هر پیام روی مچ دست‌تان لرزیدن ساعت را احساس خواهید کرد. به این ترتیب، این فناوری دیگر فقط بخشی از گوشی آیفون شما نیست، بلکه به ابزاری که همیشه همراه بدن‌تان است تبدیل خواهد شد.

اما تورن خوش‌بینانه‌تر به این مساله نگاه می‌کند و‌ معتقد است هیچ فرقی نمی‌کند چون خیلی از مردم ۲۴ ساعته گوشی تلفن دستشان است و ساعت اپل فقط دسترسی به برنامه‌های کاربردی را برایشان راحت‌تر خواهد کرد.

ویژگی‌های کاربردی ساعت اپل

حالا جدا از بررسی جامعه‌شناختی مساله، بد نیست تعدادی از ویژگی‌های کاربردی ساعت اپل را مرور کنیم تا ببینیم چرا این محصول با استقبال عمومی مواجه شده است.ساعت اپل در سه مدل عرضه شده است: اپل واچ (شروع قیمت از ۵۴۹ دلار که حدود یک میلیون و 830 هزار تومان است)، اسپرت واچ (شروع قیمت از ۳۴۹ دلار که حدود یک میلیون و 160 هزار تومان است) و ادیشن واچ (شروع قیمت از ۱۰ هزار تا ۱۷ هزار دلار که حدود 33 تا 57 میلیون تومان است). قیمت هر یک از این مدل‌ها با توجه به اندازه صفحه و رنگ‌بندی متغیر است. پیشتر نیز کمپانی‌های دیگری مانند سامسونگ، ال‌جی‌ و ایسوس دست به طراحی و تولید ساعت‌های هوشمند زدند، اما به موفقیت چندانی دست نیافتند.

ساعت اپل بیشتر شبیه آیفون ۵ کار می‌کند. برای مثال، این فناوری قادر است فعالیت‌های ورزشی شما را ردیابی کند، به شما امکان می‌دهد ایمیل‌تان را چک کنید و حتی به دستگاه فرمان‌های صوتی بدهید. امکان پرداخت خودکار مبلغ مواد غذایی خریداری شده، امکان رزرو اتاق در هتل به همراه باز کردن درِ همان اتاق با تکان دادن مچ دست برای عمل کردن ساعت اپل و بی‌نیاز از کلید، از دیگر قابلیت‌های جالب توجه فناوری ساعت اپل است.

لابد می‌پرسید بیشتر این قابلیت‌ها که با خرید یک گوشی هوشمند هم در دسترس قرار می‌گیرد، پس وجه تمایز ساعت اپل با گوشی‌های هوشمند در چیست؟ پاسخ در سریع‌تر شدن کارهاست. کاربر می‌تواند براحتی در لحظه ایمیل خود را چک کند. ردیاب تناسب اندام نیز در این محصول یک ویژگی منحصر به فرد است، زیرا خودکار کار می‌کند و نیازی به وارد کردن اطلاعات به صورت دستی نیست. همچنین مجموعه برنامه تحقیقاتی اپل به پژوهشگران امکان می‌دهد تا اطلاعات پزشکی میلیون‌ها کاربر را به منظور تحقیقات جمع‌آوری کنند و همه این ویژگی‌ها یعنی این که ساعت اپل در نوع خود یک فناوری کاربردی و بی‌رقیب است.

برگرفته از: Live Science

صدف دژآلود ‌/‌ جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها