انیمیشن «توربو»؛ حلزونی‌که مرز‌ها را درنوردید

مجموعه انیمیشن توربو یک سریال تلویزیونی دوبعدی محصول کشور آمریکاست که ادامه ماجراهای فیلم انیمیشن سینمایی کامپیوتری موفق توربو محصول 2013 است.
کد خبر: ۷۸۹۱۵۵
انیمیشن «توربو»؛ حلزونی‌که مرز‌ها را درنوردید

تهیه‌کننده این مجموعه واحد تولیدات تلویزیونی شرکت «دریم ورکز» و استودیوی سازنده آن تیت ماوس است. برخلاف سریال‌های قبلی شرکت دریم ورکز مثل پاندای کونگ‌فوکار، پنگوئن‌های ماداگاسکار و هیولاها علیه بیگانه‌ها که پخش آنها از طریق شبکه نیکلودئون صورت می‌گرفت، این مجموعه به شبکه نت‌فلیکس واگذار شد که پخش این مجموعه را در ایالات متحده و40 کشور دیگر انجام داد. این کار در یک فصل 26 قسمتی که هر قسمت شامل دو بخش 11دقیقه‌ای است، ساخته شد و پنج قسمت اول آن برای اولین بار در دسامبر 2013 پخش شد و پخش قسمت‌های بعدی در سال 2014 ادامه یافت. شخصیت‌های این سریال برگرفته از شخصیت‌های فیلمی سینمایی است که توسط دیوید سورن خلق شده‌اند. در حال حاضر 19 قسمت از این مجموعه در حال پخش از شبکه پویاست.

داستان این سریال ادامه ماجراهای فیلم است که در آن «توربو» پس از برنده شدن در مسابقات ایندی 500 به خانه باز می‌گردد و می‌بیند تیتو (دوست انسانش) برای او و دوستانش شهری به نام استارلایت‌سیتی ساخته است که با مقیاس حلزونی بسیار بزرگ و عالی است و یک سالن سینما، یک پارک اسکیت بازی و حتی یک پیست مسابقه هم دارد. در هر قسمت، توربو و گروهش با رقبای جدید و گاهی بدجنس مثل تایگر بیتل و هاردکیس روبه‌رو می‌شوند و با آنها مسابقه می‌دهند. در این ماجراها «توربو» با همراهی برادرش چت و تیم حلزون‌های همراهش ویپ لش، برن، اسکیدمارک، وایت شدوو و اسموت موو با هم تجربه‌های جدیدی به دست می‌آورند و مجبور هستند که از عنوان قهرمانی تیم‌شان دفاع کنند و ماجراهای خنده‌داری خلق می‌کنند.

کارگردان‌های قسمت‌های مختلف این مجموعه کریس پیرانوسکی (ناظر تولید)، میکاییل مالانی، جونو لی و نیت کلسوویچ بوده‌اند.

این کار در ابتدا قرار بود به صورت یک فیلم کوتاه مناسبتی تولید شود، ولی کمی بعد دریم ورکز تصمیم گرفت که این کار به سریال تبدیل شود. تولید این طرح در تابستان 2012 یعنی یک سال قبل از پخش فیلم آغاز شد و این در حالی که خود فیلم هم هنوز شامل مقادیر زیادی استوری‌بورد بود و تکمیل نشده بود. تیم تولید سریال سعی کردند که از فیلم ایده بگیرند و در عین حال آنتونی کانو بیو یکی از کارگردان‌های تیت ماوس برای این کار یک ظاهر جذاب و جدید درست کرد که متناسب با تم مسابقه‌ای داستان‌ها باشد. تیم تولید در ساخت این مجموعه علاوه بر فلش که برنامه اصلی انیمیت این مجموعه بود از نرم‌افزار‌های مایا، فتوشاپ و افتر افکت نیز استفاده و سعی کردند شخصیت‌های سه‌بعدی فیلم را به فرم دوبعدی قابل قبولی تبدیل کنند. علاوه بر کار در استودیو‌های تیت ماوس در لس‌آنجلس و ونکوور حجم عمده‌ای از تولید این مجموعه در کره جنوبی انجام شد و به طور متوسط برای تهیه هر قسمت از این سریال از مرحله طرح تا تحویل کار حدود 80 نفر به مدت شش تا هشت ماه کار کردند.

در فرمت انیمیشن دوبعدی این سریال شخصیت‌ها با خط‌های بیرونی ضخیم شبیه طراحی‌های انیمیشن سنتی و سرعت بالا طراحی شده‌اند و اغلب پس‌زمینه‌ها تا حدی محو طراحی شده‌اند تا جلوه سه‌بعدی را در نظر بیننده به وجود آورند. شاید در نگاه اول در مقایسه با فیلم سه‌بعدی توربو، ظاهر سریال تا حدی ساده و قدیمی با کمترین جلوه‌های نورپردازی و سایه به نظر برسد، اما داستان کمدی ـ اکشن و سرعت بالای سریال، کودکان را بخوبی جلب می‌کند. این کار یک کارتون واقعی است که در 11 دقیقه کار خود را به طور کامل انجام می‌دهد. همچنین طنز کلامی سریال می‌تواند والدین آنها را نیز به دیدن ترغیب کند. علاوه بر این داستان‌های این مجموعه حاوی پیام‌هایی مثل ارزش دوستی و مزیت‌های کار گروهی و عضو یک تیم بودن برای مخاطب خردسال نیز هستند. در مجموع این سریال هم مانند فیلم سینمایی‌اش در جلب مخاطب موفق بوده و در سال 2014 نامزد دریافت دو جایزه امی برای بهترین برنامه کودکان و بهترین تدوین صدا در انیمیشن شد و در سال 2015 نیز نامزد دریافت دو جایزه امی برای بهترین تدوین در انیمیشن تلویزیونی و بهترین طراحی تولید انیمیشن تلویزیونی بوده است. با استفاده از ماجراهای توربو، یک بازی کامپیوتری برای کنسول‌های نینتندو، پلی‌استیشن و ایکس‌باکس ساخته و به بازار عرضه شده و یک بازی نیز برای موبایل تولید شده که بسیار پرطرفدار بوده است.

کریس پیرانوسکی، تهیه‌کننده ارشد این سریال و صاحب شرکت تیت ماوس درباره ساخت این مجموعه می‌گوید: «از نظر تولید ما مشکلات زیادی در تطبیق دادن داستان از فرم انیمیشن سینماییCG توربو به سریال دوبعدی توربوی سریع (F.A.S.T) داشتیم، یعنی این کار چالش بزرگی بود چون این فیلم یک تم باانگیزه داشت. اگر بتوانید رویای چیزی را داشته باشید، می‌توانید آن کار را انجام دهید. شخصیت داستان به رویایش می‌رسد و فیلم تمام می‌شود. ایده اولیه سریال ما چیزی بیش از یک کار کمدی ـ اکشن ساده بود. در واقع ما می‌خواستیم اکشنی کمتر با کمدی بیشتر و با تمرکز بالا بر هویت شخصیت‌های اصلی داشته باشیم. در واقع ابزار‌های اصلی ما در کار تولید، هنرمندان بااستعداد و انیماتور‌های خوش‌ذوقی بودند که می‌دانستند چطور باید انیمیت کنند.»

معرفی شخصیت‌های اصلی سریال

توربو حلزونی است که قهرمان اصلی ماجراست. او آرزو دارد سریع‌ترین حلزون مسابقه‌دهنده در سراسر دنیا باشد و در واقع به علت علاقه زیادش به سرعت تا قبل از جهش یافتن یک فرد تکرو در جامعه‌اش بود. یک روز او به طور اتفاقی درگیر یک تصادف ترسناک می‌شود و در موتور یک ماشین مسابقه می‌افتد و در نتیجه بر اثر تاثیر اکسید نیتروژن جهش پیدا کرده و دارای سرعت فوق‌العاده می‌شود. توربو با شماره 5 که روی صدفش نوشته شده در مسابقات شرکت می‌کند.

چت برادر بزرگ‌تر توربو و دقیقا نقطه مقابل اوست. در واقع توربو یک رویاپرداز و چت یک واقعگراست. اولویت اول او این است که همیشه مراقب توربو باشد؛ حتی اگر او توانایی حرکت با سرعت صوت یا نور را داشته باشد. ولی در هر صورت او یک فرد شجاع، بادقت و همیشه آماده در گروه حلزون‌هاست.

تیتو لوپز یک راننده کامیون شرکت تاکو است که با برادرش آنجلو لوپز کار می‌کند. او دوست توربو و گروهش است که شهر استارلایت را برای آنها ساخته است.

ویپ لش یک حلزون خاکستری قلدر و خشن است که معلم توربو و رهبر گروه F.A.S.T است. او به توربو نحوه مسابقه دادن را آموزش می‌دهد.

پریسا کاشانیان / قاب کوچک (ضمیمه شنبه روزنامه جام جم)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها