ساعد سهیلی با «چند مترمکعب عشق» و «رخ دیوانه» خبر از ظهور یک ستاره تازه در سینمای ایران می‌دهد

ستاره سهیل

حتی اگر مدعی شویم پدرش سال‌هاست کارگردان سینماست یا مثلا از طریق رانت و پارتی پسرش را وارد سینما کرده باز هم نمی‌توان از استعداد بازیگری ساعد سهیلی چشمپوشی کرد.
کد خبر: ۷۸۲۴۷۰

اگر استعداد بازیگری در فردی از خانواده‌ای سینمایی قابل اثبات باشد منطقی است نسبت‌های وراثتی و خانوادگی دلیلی بر انکار توانمندی‌های او نیست. خانواده سینمایی مثلا پدر یا مادر کارگردان داشتن تنها شرایط را برای یک فرزند مستعد آماده می‌کند. نمونه‌هایی از این دست کم نیستند. لیلا حاتمی، باران کوثری، برزو ارجمند و... هم از این زمره‌اند و ساعد سهیلی تنها از شرایط مساعدتری نسبت به همقطاران خود که علاقه به بازیگری دارند، برخوردار بوده وگرنه تعداد فرزندانی که پدر یا مادر آنها بازیگر و کارگردانند و هیچ استعدادی در این زمینه نداشته یا در عرصه بازیگری شکست خورده اند خیلی بیشتر است.

سال 93 برای ساعد سهیلی، سال درخشانی بود. اگرچه او مثلا در فیلم پرهیاهو و جنجالی پدرش «گشت ارشاد» هم دیده شد، اما بازی‌های خوبش در دو فیلم «چند مترمکعب عشق» و «رخ دیوانه» که در اکران نوروزی امسال بر پرده سینماهاست، بیشتر دیده شد. اگرچه نقش‌هایش در این دو فیلم تفاوت زیادی دارد، اما بخوبی از پس آن برآمده است بویژه در رخ دیوانه که فیلم پربازیگری بوده و او باید در هماوردی با بازیگران جوان و توانمند دیگری، خود را به رخ می‌کشید، دلیلی است بر حضور بازیگری با استعداد که شاید در ظاهر مولفه‌های یک بازیگر سوپراستار و ستاره را نداشته باشد، اما نشان داده بازیگری با استعداد و توانمند است که بعد از این باید بیشتر شاهد درخشش او بود. من که بر این باورم سهیلی پسر در بازیگری از سهیلی پدر در کارگردانی پیشی می‌گیرد و آتیه بهتری دارد. او کار هنری خود را در چهارده سالگی با نقش کوتاهی در فیلم «شب برهنه» ساخته سعید سهیلی آغاز کرد. همچنین فیلمبردار پشت صحنه در برخی از کار‌های پدرش بوده است. ساعد سهیلی کارشناسی گرافیگ از دانشگاه آزاد دارد و تاکنون در فیلم‌هایی مثل چارچنگولی (1387)، تله‌فیلم جاده (1388)، یک خیانت منصفانه (1388)، تله‌فیلم میان ماندن و رفتن (1389)، گشت ارشاد (1390)، همه چیز برای فروش (1391)، او خوب سنگ می‌زند (1391)، بشارت به یک شهروند هزاره سوم (1391)، متروپل (1392) و کلاشینکف (1392) بازی کرده است. سهیلی امسال بیش از سال‌های گذشته بر پرده سینماها حاضر بوده است. حضور او در فیلمی از مسعود کیمیایی اگرچه فیلم خوبی هم نبود، اما در کارنامه او نمره درخشانی محسوب می‌شود. از افتخارات او می‌توان دریافت تندیس بهترین بازیگر نقش اول مرد از جشنواره فیلم کیش برای تله‌فیلم «میان ماندن و رفتن» و نامزد سیمرغ بلورین برای بهترین بازیگر نقش مکمل مرد از سی‌امین جشنواره فیلم فجر نام برد. ساعد سهیلی معمولا در نقش پسران رنج کشیده و دارای دغدغه‌های اجتماعی حاد ظاهر می‌شود، اما جمشید محمودی در اولین فیلم خود از او یک عاشق تمام عیار ساخته است. ابوالحسن داوودی نیز توانسته از چهره معصوم او در یک شخصیت متعارض در رخ دیوانه بهره ببرد و دو نیم رخ متفاوت از او که یکی نشان از فطرت پاکش دارد و دیگری خباثت. خباثتی که البته برآمده از فشار فقر، فاصله طبقاتی و نیازهایی است که یک جوان نسل امروز دارد. سهیلی در رخ دیوانه بخوبی توانسته از پس این نقش دوگانه برآمده و در خدمت لحن و پیرنگ فیلم قرار می‌گیرد. خودش درباره این فیلم و نقش می‌گوید: «آقای ابوالحسن داوودی به من پیشنهاد می‌دهند و به نوعی به من اعتماد دارند. من هم تلاش می‌کنم آنان را هیجان‌زده کنم و همیشه این انگیزه در من وجود دارد که به بهترین شکل جواب اعتماد آنان را بدهم. رخ دیوانه هم واقعا یک فیلم خاص برای من بود. هم نقش من خیلی متفاوت بود و هم فیلمنامه‌ای داشتیم که سوژه آن کمتر کار شده است.»

شاید بزرگ شدن در شهرستان به او کمک کرده تا در نقش یک جوان شهرستانی یا حاشیه‌نشین در فیلم‌های مختلف بخوبی ظاهر شود. ساعد سهیلی آدم ماخوذ به حیا و درونگرا به نظر می‌رسد و شاید همین موجب شده او حتی در کسوت یک ستاره نیز کمتر دیده شود همچون ستاره سهیل!

سیدرضا صائمی /‌ جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها