یادآوری اهمیت قاعده بازی سیاسی

براساس هماهنگی میان وزارت کشور و شورای نگهبان در رابطه با برگزاری دهمین دوره انتخابات مجلس، هفتم اسفند 94 یعنی درست یک سال دیگر، مردم برای انتخاب ترکیب جدید خانه ملت و همچنین مجلس خبرگان رهبری، پای صندوق‌های رأی خواهند رفت.
کد خبر: ۷۷۴۷۴۸
یادآوری اهمیت قاعده بازی سیاسی

طبیعی است با توجه به حساسیت این انتخابات، از اکنون گروه‌های سیاسی خود را برای حضور در این دوره از رقابت‌ها آماده می‌کنند.

با وجود این آنچه همواره در آستانه فرارسیدن موعد برگزاری یک انتخابات حساس موجبات نگرانی را فراهم می‌آورد، ورود زودهنگام به عرصه تبلیغات انتخاباتی، خیابانی کردن موضوعات سیاسی و نیز آلوده شدن موضوعات کلان ملی به منازعات حزبی است.

همه جریانات سیاسی که خود را برای انتخابات مجلس دهم مهیا می‌کنند، می‌دانند که از امروز یک سال فرصت دارند تا ضمن تهیه برنامه‌هایی کارآمد برای بهبود زیست مردم، شعارهای انتخاباتی خود را تدوین و همزمان با رصد تحرکات رقیبان، دیدگاه‌های خود در حوزه‌های مختلف را منسجم کنند بنابراین گرفتار شدن در دام روزمرگی سیاسی نباید موجب شود که احزاب، به‌جای تدوین برنامه و ارائه راهکارهایی کارآمد برای اصلاح وضع موجود به دام پوپولیسم تبلیغاتی افتاده و تلاش کنند حتی به قیمت زیرپا گذاشتن منافع عمومی، به مطرح کردن خود برای برخورداری از رأی بیشتر در انتخابات بپردازند.

افزون بر این، نباید از یاد برد که مشارکت در رقابت‌های انتخاباتی امری معطوف به جامعه مدنی و نه نهادهای رسمی است و بنابراین تاثیرگذاشتن این رقابت‌ها بر تصمیماتی که منطقا باید برخاسته از تامین منافع عمومی باشد، می‌تواند کشور را با دشواری‌هایی روبه‌رو کند.

از این رو اگر نهادی بخواهد به‌خاطر رای‌آوری بیشتر انتخاباتی و کمک به جریان سیاسی نزدیک به خود، جهتگیری کارشناسی در رابطه با مسائل کلان را تغییر دهد، انتخابات بیش از سودآوری عمومی، زیانبار خواهد بود.

همچنین با توجه به بیم ورود پول‌های کثیف به انتخابات که در هفته‌های اخیر مطرح شده، همه گروه‌ها باید ضمن نظارت دقیق بر عملکرد نامزدهای منسوب به خود، از سلامت فرآیند دخل و خرج انتخابات مراقبت کنند.

بی‌تردید اگر قواعد بازی سیاسی بدقت رعایت شود، میوه انتخابات را می‌توان با حضور معنادار مردم در هفتم اسفند 94 چید، اما اگر نخبگان سیاسی پا در راهی دیگر بگذارند، آن‌گاه حاشیه بر متن انتخابات غالب خواهد شد؛ امری که براساس منافع ملی نیست.

مصطفی انتظاری هروی - گروه سیاسی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها