رویش «رستاخیز»

فیلم «رستاخیز» ساخته پرسروصدای احمدرضا درویش که شامگاه سه‌شنبه در قالب جشنواره فیلم دینی رویش، به نمایش درآمد، پس از گذشت یک سال از نخستین نمایش رسمی‌اش در جشنواره فیلم فجر، هنوز به اکران عمومی درنیامده است؛ اما اکران این فیلم در انقلابی ترین و دینی‌ترین جشنواره سینمایی کشور و پنج دقیقه حذف و کاهش زمان، گمانه‌زنی‌ها را برای نمایش قریب‌الوقوع و عمومی آن بیشتر کرده است.
کد خبر: ۷۷۴۶۱۷
رویش «رستاخیز»

به گزارش جام‌جم، سال‌ها بود که «روز واقعه» ساخته شهرام اسدی، تنها فیلم قابل اعتنا و ماندگار سینمای ایران با موضوع قیام امام حسین (ع) و واقعه عاشورا بود و هیچ اثر همتا و هم وزن دیگری در این ارتباط تولید نشد. اما خبر ساخت پروژه فاخر «رستاخیز»، خیلی‌ها را امیدوار کرد که سرانجام فیلم شاخص دیگری در این زمینه ساخته می‌شود و می‌تواند تعداد آثار ماندگار درباره این موضوع در سینما را به عدد دو برساند.

سپردن کارگردانی این اثر به فیلمساز چیره‌دستی چون احمدرضا درویش که پیشتر اثر سخت و جنگی چون «دوئل» را ساخته بود، هم خیال خیلی از دوستداران سینما را راحت کرد.

تولید این فیلم چند سال به طول انجامید و سرانجام پس از یک نمایش خصوصی، برای نخستین بار در جشنواره سال گذشته فیلم فجر روی پرده رفت و با نظرات موافق و مخالف فراوانی روبه‌رو شد. فیلم اگرچه به دلیل نمایش چهره حضرت عباس (ع) و طرح برخی از موارد، با انتقاد برخی از علما و مراجع تقلید همراه شد، اما در روز داوری جشنواره با کسب هشت سیمرغ بلورین در رشته‌های مختلف از جمله بهترین فیلم و بهترین کارگردانی (احمدرضا درویش)، بیشتر جوایز جشنواره فیلم فجر را درو کرد.

ولی موفقیتهای این فیلم در جشنواره و حتی کسب عنوان بهترین فیلم (البته به اتفاق فیلم «آذر، شهدخت، پرویز و دیگران» ساخته بهروز افخمی)، هنوز و با گذشت زمانی قابل توجه، باعث عاقبت بخیری این فیلم نشد و این اثر فاخر همچنان رنگ اکران عمومی را ندیده است. هرچند براساس توافق‌های صورت گرفته و تعامل‌های انجام شده، اصلاحیه‌هایی مطابق نظرات جمیع علما و مراجع روی فیلم انجام شده و ساخته درویش ظاهرا مشکلی برای اکران ندارد.

البته نمایش این فیلم در جشنواره فیلم دینی رویش که به دلیل استقبال بالای تماشاگران در سه سالن سینمای آزادی و بصورت همزمان انجام شد، احتمال پایان دادن به حاشیه‌های پیرامون این اثر و اکران عمومی آن را تقویت کرده است؛ مضاف براینکه پخش سینمایی فیلم هم در اختیار حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی به عنوان پرچمدار هنر متعهد قرار گرفته است.

«رستاخیز» در حالی سه‌شنبه شب نمایش ویژه‌ای در سینما آزادی داشت که درویش، کارگردان فیلم همچنان ترجیح داد درباره اتفاقات و حاشیه‌های رخ داده درباره این اثر سکوت کند و اظهارنظری نداشته باشد و گویا چهره حضرت عباس همچنان در صحنه‌ای دیده می‌شود.

بابک حمیدیان، بازیگر تلویزیون و سینما هم که در این اثر ایفاگر دو نقش سخت و متفاوت یزید و عبیدالله ابن زیاد بود و به خاطر آن برنده سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل مرد جشنواره سال گذشته فیلم فجر شد، در گفت‌وگو با مهر خواستار اکران عمومی «رستاخیز» شد و گفت: این فیلم حداقل برای 80 میلیون مردم ایران ساخته شده و باید هرچه زودتر اکران شود تا آنها بتوانند نظرات خود را بیان کنند و ما از این نظرات ارزشمند استفاده کنیم. همه ما شیعه هستیم و این روایت را دوست داریم. این فیلم باید دیده شود. من برای این فیلم سیمرغ گرفتم و حالم به طور کلی برای حضور در آن خوب است. بهادر زمانی، بازیگر نقش حضرت عباس هم درخصوص حاشیه‌های ایجادشده درباره این فیلم گفت: همه انگیزه‌های سازندگان اثر مبنی بر این بوده که محتوای اندیشه‌ای و دینی فیلم روی مردم تاثیر داشته باشد و آنها باز هم بدانند که مردان کربلا برای پاسداری از دین خود چه رشادت‌هایی انجام دادند. حال اگر با نشان دادن چهره حضرت عباس این مورد بتواند مورد پذیرش مردم قرار بگیرد که چه خوب، اما اگر مردم قبول نکنند ما باید به نظر آنها احترام بگذاریم که مختار به پذیرش و یا عدم پذیرش باشند.

با وجود این اظهارات و نمایش ویژه فیلم در جشنواره دینی رویش، باید منتظر ماند و دید که اثر عظیم «رستاخیز» سرانجام چه زمانی اکران عمومی خواهد شد؟ به نظر می‌آید مقارن شدن نوروز سال آینده با ایام فاطمیه، فرصت مناسبی برای اکران گسترده این فیلم است تا اثری که با نیتی خیر و زحمات فراوان جمعی از سینماگران شناخته شده، مخلص و متعهد تولید شده، بیش از این دستخوش بلاتکلیفی نشود.

علی رستگار ‌/‌ گروه فرهنگ و هنر

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها