احمدرضا درویش شاخصه تشخیص یک فیلم دینی را مَرتبت هنرمند دانست و گفت: نگاهی که هنرمند به جهان و خلقت دارد در فیلم خودش جاری خواهد شد و این جاری شدن را می توان به عنوان عیار در نظر گرفت.
کد خبر: ۷۴۷۹۸۶
شاخصه یک فیلم دینی، مَرتبت فیلمساز است

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از روابط عمومی رادیو گفتگو، کارگردان فیلم رستاخیز با بیان این مطلب، افزود: هرچقدر این مرتبت عمیق تر و صاحب جایگاه باشد و نگره وسیع تری را ببیند، می تواند به مفاهیم اصلی خلقت نزدیک شود.

درویش افزود: عمیق ترین گفتارها و آثار متعلق به کسانی است که خودشان به مَرتبت های متعالی رسیده باشند.

وی با اشاره به ساخت برخی فیلم ها در گذشته که با مضامین دینی مطابقت نداشته، گفت: هر چند گذشته مهم است اما باید دید سینمای ایران در آن زمان در چه وضعیتی قرار داشته و یا تلویزیون ایران در کجا بوده است. در همان روزگار فیلمی که اصطلاحا ظاهرالصلاح نامیده می شود، دارای مجوزهای قانونی بوده است البته من دفاع نمی کنم، بلکه می خواهم بگویم اگر نقد می کنیم، شرایط را ببینیم که به اقتضای آن شرایط فیلم هایی با آن محتوا ساخته می شد.

درویش اظهار داشت: چه بسا 50 سال دیگر که فیلم های بنده را ببینند و بر اثر تغییراتی که رخ داد است، طور دیگری فیلم هایم را نقد کنند.

کارگردان فیلم رستاخیز با بیان اینکه حرکت در حیطه سینمای دینی کار دشواری است، افزود: این حوزه ارتباط تنگاتنگی با مجموعه ای از فرهنگ، آداب، آئین و بنیان های فکری مردم داشته و به اندازه طول تاریخ قدمت دارد بنابراین حساسیت ها بسیار زیاد است و وقتی موضوع به حوزه ائمه اطهار و امامان معصوم(ع) وارد می گردد، حساس تر هم می شود.

وی گفت: آموزه هایی که در طول کارهای دینی به افراد سازنده منتقل می شود، بسیار اثرگذار است.

حساسیت ها بر سینمای دینی سازنده است

وی افزود: به هرحال به دلیل حساسیت های بالا آدم نگران است که به کار و اصل آن متعهد بوده است یا خیر و البته این حساسیت ها سازنده است.

درویش با اشاره به فیلم رستاخیز، گفت: در ارتباط با این فیلم چند مولفه داشتیم. یکی اینکه برای دامنه کار مرز و محدودیت خاصی قائل نباشیم، مثل شخصیت خود حضرت سید الشهدا(ع) که مرز ندارد و همه جهان را تحت تاثیر قرار داده است.

وی افزود: مولفه بعدی این بود که سعی کردیم کوتاهی نکنیم و استانداردهای لازم را در حد توانمان بکار بریم.

درویش به موضوع سرمایه گذاری در فیلم اشاره کرد و گفت: تلاش کردیم مجموعه آثاری که در طول تاریخ در این زمینه موجود یا در دست مردم بوده است را استخراج کنیم؛ خود عاشقان اهل بیت(ع) این هزینه ها را انجام داده اند، ما هم سعی کردیم که از بیت المال استفاده نکنیم. سرمایه گذاران این فیلم بخش خصوصی در ایران و خارج از ایران هستند که همه آن ها با عشق به قیام حضرت سیدالشهدا(ع) در این کار ورود کردند.

کارگردان فیلم «دوئل» گفت: ما با مراجع و علما که نظرشان اعلم و صاحب است ارتباط گرفتیم، تا منابع تاریخی مورد سنجش قرار گیرد و این ها در رستاخیز با دقت دنبال شده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها