لیلا حاتمی بازیگر فیلم «دوران عاشقی» معتقد است کاراکتر بیتا در این فیلم سینمایی از برخی زوایا شبیه شخصیت فیلم «لیلا» ساخته داریوش مهرجویی است.
کد خبر: ۷۶۷۱۶۸
بیتای «دوران عاشقی» شبیه لیلای مهرجویی است

لیلا حاتمی با بیان این مطلب در نشست رسانه‌ای فیلم «دوران عاشقی» که با حضور علیرضا رئیسیان کارگردان، علیرضا فرازنده فیلمبردار، ستار اورکی آهنگساز، هایده صفی‌یاری تدوینگر، مینا وحید و فرهاد اصلانی بازیگر و رویا محقق نویسنده فیلمنامه برگزار شد، درباره شباهت و تفاوت 2 کاراکتر بیتا در فیلم «دوران عاشقی» و «لیلا» ساخته داریوش مهرجویی گفت: وقتی که فیلمنامه را خواندم به وجود شباهت‌هایی بین بیتا و لیلا پی بردم که بخشی از این شباهت‌ها به فیزیک و نوع حرکت‌های این دو کاراکتر برمی‌گردد به این معنا که فقط واکنش دو کاراکتر نسبت به رخدادهای پیرامون متفاوت است و من به شخصه به عنوان بازیگر هر دو نقش، از این موضوع ناراحت نیستم.

وی افزود: به نظر من شخصیت لیلا در برخی از موارد در مواجهه با آدم‌ها مظلوم‌نمایی می‌کرد اما بیتا به هیچ‌عنوان مظلوم‌نمایی نمی‌کند و بسیار محکم حرف خود را به کرسی می‌نشاند.

در ادامه این نشست علیرضا رئیسیان با اشاره به محور فیلم «دوران عاشقی» گفت: من همواره دوست دارم که آثارم با محوریت زنان ساخته شود منتها مساله این است که در فیلم «دوران عاشقی» به هیچ‌ عنوان جنسیت مطرح نبود و فقط می‌خواستم شرایط بحران در آدم‌های مختلف را به تصویر بکشم.

نشست خبری فیلم سینمایی دوران عاشقی

رئیسیان با تأکید بر اینکه تم اصلی فیلم خیانت نیست بلکه بحران را به تصویر کشیده‌، توضیح داد: همه آدم‌ها در شرایط بحران رفتارهای متفاوتی را از خود نشان می‌دهند اما مهم این است که چقدر این بحران توسط فرد مدیریت شود که متاسفانه اغلب با بی‌درایتی صورت می‌گیرد. با این اوصاف «دوران عاشقی» تشریح انسان معاصر در موقعیت بحرانی است.

در ادامه این جلسه علیرضا رئیسیان در پاسخ به این سوال که چرا از تکنیک دوربین روی دست برای فیلمبرداری استفاده شده است، گفت: واقعیت این است که دوربین روی دست نبود بلکه علیرضا برازنده با روشی ابداعی برای اولین‌بار حس سیال و معلقی را که در کار می‌خواستم درآورد.

وی متذکر شد: فیلم «دوران عاشقی» نمی‌توانست به شیوه کلاسیک فیلمبرداری شود و در عین حال با دوربین روی دست شتاب‌زده از آب درمی‌آمد که هر دو شیوه مورد پسند من نبود چراکه من یک فضای سیال را می‌خواستم.

نشست خبری فیلم سینمایی دوران عاشقی

برازنده در تکمیل صحبت‌های این کارگردان گفت: همانطور که رئیسیان گفت، او تصاویر را سیال و معلق می‌خواست و در صحبت‌هایی که با این کارگردان داشتم متوجه شدم که با دوربین روی دست نمی‌توان این کار را انجام داد. بنابراین پیشنهاد دادم با دوربین روی سه‌پایه این سیال بودن را فیلمبرداری کنم که خوشبختانه مورد قبول رئیسیان قرار گرفت.

کارگردان فیلم «دوران عاشقی» یادآور شد: زمانی که 2 سال پیش داور جشنواره فیلم فجر بودم با فیلمبرداری علیرضا برازنده در فیلم «چله آخر» آشنا و متوجه ویژگی مهم در نوع نگاه او به آثار شدم. برازنده فیلمبرداری است که دوربینش را در خدمت مفاهیم به کار می‌گیرد.

در ادامه این جلسه رویا محقق نویسنده فیلمنامه درباره دیالوگ‌های فیلم گفت: در نگارش دیالوگ‌های فیلمنامه‌ با رئیسیان بحث‌‌های طولانی‌ای داشتیم اما چون این کارگردان وسواس بیش از حد دارد برای نگارش دیالوگ‌ها اتودهای مختلفی زدیم که در نهایت به آنچه رئیسیان می‌خواست دست پیدا کردیم.

نشست خبری فیلم سینمایی دوران عاشقی

ستار اورکی در ادامه این نشست درباره موسیقی «دوران عاشقی» گفت: علیرضا رئیسیان موسیقی مینیمال را بسیار دوست داشت.

لیلا حاتمی در ادامه این نشست درباره کاراکتر بیتا گفت: بسیاری معتقدند که این کاراکتر گذشت دارد اما من هیچ گذشتی در بیتا نمی‌بینم، اما در مجموع بسیار خوشحالم که در این فیلم سینمایی بازی کردم.

فرهاد اصلانی از دیگر بازیگران فیلم «دوران عاشقی» درباره نقش دایی که در این فیلم سینمایی بازی کرده بود، گفت: من کاملا تحت اختیار رئیسیان بودم و سعی کردم خواسته‌های این کارگردان در اجرای نقش دایی را ایفا کنم در ضمن اگر نقطه‌نظرهایی داشتم با رئیسیان مطرح می‌کردم و در صورت لزوم کارگردان می‌پذیرفت.

هایده صفی یاری تدوینگر، درباره تدوین فیلم «دوران عاشقی» گفت: علیرضا رئیسیان دکوپاژهای دقیقی برای کارگردانی پلان به پلان فیلمنامه دارد و به درستی می‌داند که از فیلمنامه چه می‌خواهد، بنابراین من سعی کردم با توجه به لحن فیلمنامه تدوین را انجام دهم.

رئیسیان در پایان افزود: در نهایت باید بگویم خوشبخت‌ترین کارگردان کسی است که با تیمی چون تیم «دوران عاشقی» کار کند و اگر همین تیم حضور داشته باشند قول می‌دهم ساخت فیلم بعدی را خیلی زود آغاز کنم.

پس از پایان جلسه علیرضا رئیسیان و عوامل این فیلم سینمایی به محوطه باز برج میلاد رفتند و نهالی را به یادگار کاشتند. (خبرگزاری مهر)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها